سرپرست وزارت علوم با تشریح چالش های نظام آموزشی کشور، چگونگی رفع آنها را تبیین کرد.

به گزارش افکارنیوز ، جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم صبح امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی آموزش و خدمات آموزشی در نمایشگاه بین المللی تهران گفت: همواره سعی کردم آموزش را در کشور گسترش دهم.

وی افزود: امروز معتقدم سیمای آموزشی کشور یک سیمای قابل قبول و افتخارآفرین در آموزش و پرورش و آموزش عالی است.

توفیقی تصریح کرد: در آموزش عالی حدو ۴.۵ میلیون دانشجو داریم که این جمعیت دانشجویی جزو شاخص های خوب در دنیاست.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از نظر دسترسی به دانشگاه نیز در شرایط خوبی است، اظهار داشت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز و مؤسسه آموزش عالی داریم و از نظر تنوع در شیوه های ارزش آموزش عالی دوره های شبانه و حضوری نیز شرایط خوبی داریم.

توفیقی افزود: البته در کنار این دستاوردها، با چالش هایی نیز مواجهیم؛ به طور مثال محتوای آموزشی و ضرورت به روز بودن آن و متناسب بودن با بازار کار یکی از چالش های نظام آموزشی است.

وی اضافه کرد: شیوه های یادگیری و چگونگی تحول آن و همچنین بحث دسترسی نیز از دیگر چالش های نظام آموزش عالی است.

سرپرست وزارت علوم گفت: آموزش عالی به روش سنتی و آموزش حضوری با کمبود منابع مالی نیز مواجه است و دولت ها حتی در توسعه یافته ترین کشورها نیز با این کمبود روبه رو هستند.

توفیقی افزود: چالش بعدی آموزش عالی، آموزش مادام العمر است؛ زیرا امروز یکی از سیاست های جدی آن است که آموزش دانشگاهی شکایت نمی کند و زیرساخت مادام العمر در نظام آموزشی بسیار مؤثر است.

وی اثربخشی دانش آموختگان را یکی دیگر از چالش های نظام آموزشی برشمرد و تصریح کرد: هدف ما اینست که نظام آموزشی افراد اثربخشی را تربیت کند؛ زیرا امروز توانمندی دانش آموختگان یک چالش جدی در دنیا است.

سرپرست وزارت علوم گفت: برای پاسخگویی به بخش اعظم این چالش ها امروز تکنولوژی نوینی از آموزش در حال توسعه است و برگزاری نمایشگاه هایی نظیر نمایشگاه آموزش و خدمات آموزشی می تواند ما را در این جهت حرکت دهد.

توفیقی افزود: چگونگی استفاده از فضای مجازی برای کاهش هزینه بری آموزش عالی و افزایش اثربخشی دانش آموختگان نیز می تواند مؤثر باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر منابع دولتی به ما اجازه نمی دهد که آموزش عالی فراگیر با شیوه های سنتی و حضوری داشته باشیم و باید به فکر توسعه شبکه های مجازی باشیم.

سرپرست وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه ما اینست که دستاوردهای نظام آموزش عالی را چگونه برای پیشرفت نظام آموزشی متحول کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات