کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این که آمریکا و ایران باید همزمان برای اعتمادسازی گام بردارند، گفت: اوباما در یک سطحی، دارای اختیاراتی است که می تواند برای اعتماد سازی برخی تحریم ها را لغو و از یک سری لابی ها کمک بگیرید.

به گزارش افکارنیوز، سفر پنج روزه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به نیویورک در حالی به پایان رسید که پس از ۳۴ سال بن بست در روابط ایران و آمریکا گام های از سوی دو طرف برای برداشتن آجر های دیوار بلند بی اعتمادی برداشته شد.

هر چند که هنوز نمی توان پیش بینی دقیقی از نتیجه این روند داشت، اما هنر دیپلماسی در این بین کلیدی خواهد بود تا ایران و آمریکا در عین احترام به منافع ملی یکدیگر قفل اختلافات، تقابل ها و مشکلات را باز کند.

به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای اولین گام اعتماد ساز از سوی غرب و آمریکا خواهد بود که به تهران این اطمینان را بدهد که طرف مقابل به منافع ملیش احترام می گذارد.

حسن بهشتی پور در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در خصوص تحولات اخیر در روابط تهران و واشنگتن گفت: هماهنگی در همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص تعریف سیاست خارجی جدید در قبال غرب و آمریکا در سایه دو سیاست مشخص به وجود آمد، اول این که حسن روحانی رئیس جمهوری قبل از اینکه بخواهد راهی نیویورک برود، مجوز لازم را از مقام معظم رهبری گرفت، برای همین بود که قبل از سفر رسما اعلام کرد که با اختیار تام می رود. غرب در دوره احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق می دانست که مقام تصمیم گیرنده احمدی نژاد نیست و برای همین نیز تمایلی نداشت که اساسا مذاکره ای با احمدی نژاد داشته باشد، اما در این مقطع زمانی رویکردش تفاوت کرد و دید که با کسی طرف است که در واقع به نمایندگی از نظام آمده مذاکره کند.

وی افزود: نکته دوم بحث انتخابات ریاست جمهوری خردادماه ایران و شرکت گسترده مردم علی رغم تحریم ها و فشارها بود که این پیام را برای غرب داشت که مسیر تحریم و فشار کارایی ندارد و بهتر است که با منتخب مردم ایران وارد تعامل و گفت وگو شود تا شاید به راهکار جدیدی دست پیدا کند. به هر حال این دو نکته تاثیر گذار بودند تا غرب و آمریکا در سیاست های خود تجدید نظر کنند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این که در سیاست روحانی حفظ اعتدال تعریف شده است، تصریح کرد: به این معنی که سیاست قبلی ایران که غنی سازی بود همچنان ادامه خواهد داشت، اما بیان و نوع تعامل و گفت وگو کاملا با گذشته فرق دارد. تیم روحانی مرکب از افراد حرفه ای که با استناد به حقوق بین الملل، صحبت می کنند و سعی می کنند طوری سخن بگویند که برای طرف مقابل قابل درک باشد و در نهایت این که یک مسیر دیپلماسی فعال شده است.

وی گفت: امیدوارم کارشکنی رژیم صهیونیستی موجب نشود که مجددا مسیر تغییر پیدا کند. چون نتانیاهو بسیار وحشت کرده و حتی کمپین مبارزه با لبخند روحانی راه انداخته است و رسما اعلام کرده که قصد دارد در سفر به آمریکا و در دیدار با اوباما راجع به این که مراقب تزویر ایران باشد، صحبت کند. اسرائیل همه امکانات خود را چه از نظر رسانه ای و چه لابی قویی که در کنگره آمریکا دارد به کار گرفته است تا کارشکنی کند.

بهشتی پور در خصوص هدف ایران از تعامل با غرب و آمریکا گفت که ایران دنبال به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است. به علاوه لغو تحریم ها، اگر این دو هدف محقق شود گام اساسی برای اعتماد سازی برداشته شده است و می تواند در ادامه نیز سایر مسائل مورد اختلاف ایران و آمریکا را نیز در بر بگیرد.

وی با بیان این که یکی از مشکلات بزرگ ایران و آمریکا این است که دو طرف به شدت به هم بی اعتماد هستند، تصریح کرد: راه حل این است که آنها یک گام در قالب به رسمیت شناختن حق غنی سازی بردارند و ایران نیز یک گام در جهت نظارت و شفاف سازی به گونه ای که نگرانی آنها (ساخت بمب هسته ای) برطرف شود، بردارد.

کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با هدف آمریکا از تعامل با ایران، معتقد است که این امر از دو منظر قابل بررسی است، اول سیاست اعلامی آمریکا و دیگری سیاست اعمالی.

وی افزود: می توان از شرایط فعلی حدس زد که آمریکا در خاورمیانه در تنگنا قرار گرفته است. به دلیل مشکلات در سوریه، عراق و افغانستان، الان اوباما نیاز دارد که خط مشی دیپلماسی خود را موفق عنوان کند و اگر بتواند با ایران در دیپلماسی به توافق برسد می تواند در کنگره آن را به عنوان یک برگ برنده مطرح کند و بگوید که توانستم از راه دیپلماسی مشکل سوریه و اختلافات با ایران را حل و فصل کنم. اگر چنین نتایجی در سیاست خارجی آمریکا حاصل شود، یک موفقیت برای اوباما در کنگره خواهد بود.

بهشتی پور گفت: در سیاست اعمالی شاید بتوان گفت که آمریکا دنبال این است که ایران را به سمتی هدایت کند که سیاست های تهاجمی خود نسبت به غرب را تغییر دهد و سیاست همراهی و هم سویی با غرب را دنبال کند.

وی با بیان این که نتیجه تعامل با ایران با آنچه که آمریکا آن را دنبال می کند متفاوت است، گفت: ایران سیاست خود را حفظ کرده و تنها رویکرد خود را تغییر داده، یعنی چگونگی اجرای سیاست ها و رسیدن به اهداف خود را عوض کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: بنابراین تعاملی که ایران از آن سخن می گوید یعنی اینکه که دنبال تخاصم نیست، دنبال یک نوع تعامل بر اساس منافع مشترک است. مثلا سیاست غنی سازی اورانیوم تغییر نکرده است، سیاست مستقل از غرب بودن، سیاست مردم سالار در حکومت دینی و سیاست نفی سلطه جویی و سلطه طلبی همچنان شاخص های سیاست خارجی ایران است.

بهشتی پور معتقد است که برای حفظ این فرصت، باید بتوانیم آرمان ها و سیاست های خود را در دنیا به گونه ای مطرح کنیم که هیچ تعارضی با نرم های بین المللی نداشته باشد و در عین حال محقق شود و در نهایت به عنوان هنجارهای بین المللی به رسمیت شناخته شود.

وی در خصوص اقدامات آمریکا برای حفظ این شرایط گفت: اوباما در یک سطحی دارای اختیاراتی است که می تواند برخی تحریم ها را لغو کند و از یک سری لابی ها کمک بگیرید، اما در نهایت باید دید که در مذاکرات ۲۴ مهرماه ایران و ۱+۵ چگونه عمل خواهند کرد، به نظر من باید هر دو طرف گام بردارند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات