در گفت و گوی افکارنیوز با فلاحت پیشه مطرح شد

من معتقدم در حال حاضر ایران اولویت اول امریکا نیست بلکه اولویت اول اوباما دو موضوع مشکلات داخلی این کشور در داخل و بحث هژمونی امریکا در عرصه جهانی و رقابتی است که این کشور با سایر قدرت ها دارد.

گروه سیاسی - یک کار شناس مسائل بین الملل گفت: ضرورت ایجاد توافق هسته ای به سیاست اعمالی اوباما برمی گردد چراکه امریکایی ها در عمل واقعا دیگر نمی توانند سیاستی غیر از دیپلماسی را در خاورمیانه و حداقل در شرایط کنونی دنبال کنند.

به گزارش افکارنیوز؛ حشمت الله فلاحت پیشه کار شناس مسائل بین الملل ضرورت و اهمیت ایجاد توافق هسته ای ازسوی امریکا را سیاست اعلامی دولت این کشور دانست و گفت: با توجه به جنگ های بوش که هنوز هم پایان نیافته و همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از شش تریلیون دلار بدهی را به دولت امریکا تحمیل کرده است وشان و جایگاه این کشور را نیز زیر سوال برده است اوباما دیپلماسی را به عنوان سیاست اعلامی خود مطرح کرد لذا این مساله برایش حیثیتی است که در دیپلماسی نتیجه بگیرد.


وی با بیان اینکه اوباما در رقابت های انتخاباتی اخیر هم دوباره بر همین موضوع با مصداق ایران تاکید بیشتری کرد یادآور شد: مساله دیگر به سیاست اعمالی اوباما بر می گردد چراکه امریکایی ها در عمل واقعاً دیگر نمی توانند سیاستی غیر از دیپلماسی را در خاورمیانه و حداقل در شرایط کنونی دنبال کنند.
فلاحت پیشه افزود: آخرین مورد آن هم موضوع سوریه بود که جنگ سالاران اوباما را به سمت جنگ پیش بردند اما در لحظه آخر او وارد جنگ نشد چون خودش هم می دانست که هنوز تبعات جنگ عراق و افغانستان باقی است بنابراین امریکا نمی تواند جنگ دیگری را مدیریت کند و وارد فضایی شود که مثلث لابی صهیونیست ها، جنگ آوران امریکا و پول های نفتی مرتجعین عرب برایش فراهم آورده است.


وی سومین موضوع راعمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: به نظر می رسد که امریکایی ها واقعیت نفوذ راهبردی ایران را بالاجبار پذیرفته اند و می دانند که به جای تقابل با ایران باید وارد عرصه تنش زدایی با ایران شوند که موضوع هسته ای اولین آن است ولی اخرین آن نخواهد بود.
این کار شناس مسائل بین الملل ابراز عقیده کرد: من معتقدم در حال حاضر ایران اولویت اول امریکا نیست بلکه اولویت اول اوباما دو موضوع مشکلات داخلی این کشور در داخل و بحث هژمونی امریکا در عرصه جهانی و رقابتی است که این کشور با سایر قدرت ها دارد.

وی با بیان اینکه تا ده سال اینده عملا چین تبدیل به مهم ترین خریدار نفتی عربستان خواهد شد و جای امریکا را خواهد گرفت گفت: در حال حاضر یک سری تغییرات ژئواکونومیک یا جغرفیای اقتصادی در حال شکل گیری است که این تغییرات نتایج ژئوپولتیک یا جغرافیای سیاسی را در پی خواهد داشت.
فلاحت پیشه در پایان متذکر شد: بنابراین موضوع ایران برای امریکا دغدغه اصلی محسوب نمی شود و آمریکایی ها به سمت دغدغه زدایی در برخی از موارد مثل ایران روی آورده اند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات