در گفتگوی با لرستان خبر؛

محمد حسین خسروی گفت: مداحان جوان همان امام خمینی(ع) را سرلوحه کار خود قرار دهند و سعی کنند مداحی را با همان سنت های قدیمی ولی با محتوای جدید ادامه بدهند

به گزارش لرستان خبر، محمد حسین خسروی از پیر غلامان اهل بیت(ع) در خرم آباد است که بیش از 50 سال است به صورت مستمر در جلسات مختلف به روضه خوانی و مداحی می پردازد.

گفتگوی این پیرغلام و عاشق اهل بیت (ع) را با لرستان خبر، در زیر می خوانید.   

1

خودتان را معرفی کنید؟

محمد حسین خسروی، متولد سال 1329 از زاغه خرم آباد هستم در سال 1340 دیپلم گرفته ام در اوایلی که به دنیا آمدم من رو به دلیل مریضی چشمم مدرسه نگذاشتند و عقیده داشتند نمی تونم درس یاد بگیرم من هم در سال های بعد حوزه را انتخاب کردم.

چطور به مداحی و روضه خوانی روی آوردید؟

قبل از شروع کردن مداحی بنده خودم در داخل دسته های سینه زنی و مجالس روضه زیاد شرکت می کردم و علاقه زیادی داشتم به این مجالس تا اینکه در سال 1340 خودم مداحی را شروع کردم.

من درهمان اول پای منبرهای سخنرانان و مداحان قدیمی شهر بوده ام و به طور خصوصی استادی نداشته ام اما به دلیل علاقه زیادی که به مداحی داشتم به این سمت کشیده شدم.

اوایل که به حوزه علمیه خرم آباد برای مراسم ها می رفتم مداحان قدیمی نوحه خوانی می کردند که من بسیار به نوحه های آنها علاقه داشتم به عنوان مثل مرحوم حاج حبیب و مرحوم نصیری می خواندند که من به واسطه همین نوحه ها جذب مداحی شدم. همین الان بسیاری از نوحه های آن زمان را یاد دارم یادم هست که حاج حبیب می خواند:

 امشب شب قتل حسین، سلطان خوبان است، زینب پریشان است فردا زمین کربلا از خون گلستان است

بعد از مدتی که محل منزل ما عوض شد آمدیم به سمت خیابان فرهنگ که در این مکان جدید از محضر آقای صفدری، مرحوم داوری و حاج آقا مصطفی موسوی استفاده می کردم.

در خرم آباد بزرگانی برای سخنرانی به این شهر می آمدند که من هم همیشه در منبر این بزرگان حضور یافته و از محضر بزرگانی چون آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جعفر سبحانی و شهید مطهری استفاده کرده ام.

2

چه سالی ازدواج کردید؟

سال 1352 بود که وضعیت خیابان ها بسیار بد بود و خیلی از دخترها و زنان بدون حجاب و با حالت بسیار بد به خیابان می آمدند و حفظ ایمان برای جوانان سخت بود و من هم به دلیل بیماری چشمم ازدواج کردن برای من مشکل بود که در آن روزها به حرم  به حضرت معصومه (س) در قم رفتم و به حضرت متوسل شدم که از این وضعیت رها شوم پس از مدت بسیار کمی با یک آقای همدانی آشنا شدم که با پیشنهاد ایشان با یکی از نزدیکانشان ازدواج کردم.

بعد از آن مرحوم جواهری یک قطعه زمین به من داد تا منبعی باشد برای شروع زندگی من که بتوانم از آن استفاده کنم.

جلسات روضه خوانی خرم آباد قدیم چگونه بود؟

 از جلسات قدیمی که در شهر خرم آباد بود و تا حالا هم ادامه دارد و من همین حالا هم به آنجا می روم یکی دعای ندبه مسجد صاحب الزمان(عج)  است و یکی هم جلسه منزل حاج آقا صدری است که صبح روزهای جمعه از ساعت 9 تا 10 برگزار است.

در آن سال ها مدتی که در محضر حجت الاسلام فخرالدین رحیمی بودم ایشان به من و آقای میر عبدالحسین فاطمی ضبط صوت می دادند تا نوارهای آقای کافی را برای مردم بیاوریم و بسیاری از جلسات شهر با پخش این نوارها برای مردم اداره می شد.

از جلساتی که از جلسات قدیمی شهر خرم آباد محسوب می شوند و بنده هم توفیق دارم به این جلسات گاهی می روم یکی دوشنبه ها عباسیه و یکی هم چهارشنبه ها تکیه گاه آقا موسی بن جعفر(ع) است.

جلسات جامعه مداحان چگونه تشکیل شد؟

در سال 1369 جلسه ای به نام جامعه مداحان متوسلین به حضرت زهرا (س) را تشکیل دادیم که این جلسه شکل گرفته از جلسه جامعه مداحان اهل بیت (ع) همدان بود.

روند جلسه همدان به این صورت بود که تلاوت قرآن، مقدمه و بعد مداحان می خواندند که ما هم بر همین اساس جلسه جامعه مداحان خرم آباد را تشکیل دادیم که الان هم برگزار می شود و آقای شیرخانی آن را اداره می کنند.

چگونه با آیت الله مدنی آشنا شدید؟

وقتی که به همدان منزل پدری خانمم می رفتم با آیت الله مدنی آشنا شدم مدت آشنایی من با آیت الله مدنی در همدان در سال 1350 تا 1353 بود که بعدها خود آیت الله مدنی در سال 1356 به خرم آباد سفر کردند که بعد از آن همیشه در سخنرانی های ایشان شرکت می کردم و گاهی روضه می خواندم.

در زمان پیروزی انقلاب هم که مراسم های محرم نقش زیادی در پیروزی انقلاب داشت در راهپیمایی ها که با رهبری شهید رحیمی در خرم آباد برگزار می شد حضور داشتم و گاهی روضه خوانی می کردم که البته آقای غفور یادگاری نقش پررنگی داشت و با شجاعت و توانایی داشت بسیار بیشتر از ما مداحی می کرد.

در دفاع مقدس هم حضور داشتید؟

زمان جنگ تحمیلی و ایام دفاع مقدس در همه کشور خصوصا لرستان ایام ویژه ای بود و بیشتر مردم سعی می کردند نقشی در دفاع از اسلام داشته باشند.

من هم با شروع جنگ تحمیلی برای رزمندگان اسلام مداحی می کردم خصوصا در زمان اعزام رزمندگان به جبهه ها و زمانی که شهدای شهر را می آوردند برای آنها مداحی و روضه خوانی می کردم که بسیار ایام خاطره انگیز و زیبایی بود.

آیا روضه خوانی و مداحی برای اهل بیت(ع) در زندگی شخصی شما تاثیر داشته است؟

به لطف خداوند و اهل بیت(ع) نوکری ابا عبدالله الحسین(ع) باعث آبروی بنده در میان مردم شده است و الطاف بسیار زیادی برای بنده داشته است.

در این مدتی که نوکری اهل بیت را کرده ام توانسته ام 80 با کاروان های زیارتی به کربلا سفر کنم و در خدمت زائران اباعبدالله الحسین (ع) باشم.

چه توصیه ای برای جوانانی که به عرصه مداحی علاقه مندند دارید؟

توصیه ای که به مداحان جدید دارم این است که همان حرف امام خمینی(ع) را سرلوحه کار خود قرار دهند و سعی کنند مداحی را با همان سنت های قدیمی ولی با محتوای جدید ادامه بدهند و در مجالسشان حرمت پیر غلامان این عرصه را داشته باشند.

3

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • سید محسن حیات الغیب

    دوستان لرستان خبر سلام علیکم/ حالا که زحمت می کشید که سراغ چنین ایده های جذابی می رسد لطف کنید یه گزارش با قالب و تیتر مناسب تر انتخاب کنید وسلام من اتبع الهدی

نظرات