پول هایی که استادیوم های بزرگ را می لرزاند؛

داستان حواشی اشتباهات داوری که گاهی از جزء به کل فوتبال می رسد حکایت تلخ دنباله داری است که گاه می تواند تمام برنامه های چند ماهه یک تیم را در یک ثانیه نقش بر آب کند.

به گزارش افکارنیوز ، فوتبال بازی ثانیه هاست. ثانیه هایی که نبضش در دستان داوری است. دیدار همیشه پر حاشیه سپاهان و پرسپولیس این بار با شوک بزرگی همراه بود.

سوت داور در دقیقه ۴ بازی سرخپوشان پر از امید و انگیزه را چنان شوکه کرد که تا ۹۰ دقیقه هم چنان با یک سرباز کمتر در خانه حریف دویدند. ماجرا به همین سوت و اخراج مهره سرخپوش ختم نشد. کارشناسان داوری قضاوت قهرمانی داور بازی را یک اشتباه آشکار می دانستند و در کارنامه وی در یک دیدار بسیار حساس نمره مردودی جای گرفت.

*مشکل های داوری یا داوری های مشکل دار!

کلیشه ای ترین جمله در داوری این است که اشتباه داوری جزئی از داوری است اما آن چه دنیای فوتبال و هواداران و تیم ها همیشه از آن هراس داشته اند داوری های مشکل دار بوده است. داوری هایی که ناخود آگاه با برچسب تبانی مارک خورده اندو گاه می توانند به یک رسوایی بزرگ بینجامند. دامنه این رسوایی ها در فوتبال سراسر دنیا دیده میشود. در یکی از مشهورترین موارد چندی پیش شاهد به ثمر رسیدن ۱۴۶ گل در یک دیدار فوتبال بودیم. حتی رسوایی در این ابعاد هم بدون مدرک قابل قبول نخواهد بود.

از همین رو اتهامات وارد به مقامات تیمها داوران و تمام عوامل دخیل مورد بررسی و تحقیق قرارگرفت تا سند محکمی برای تبانی این مسابقه به دست بیاید. کاری که در هر فدراسیون فوتبال و در هر کمیته داوری صورت خواهد گرفت.

*اتهام های تبانی که ثابت نشد

هر لیگ و یا مسابقه حساس فوتبال همیشه با حاشیه های زیادی همراه بوده است. هر قدر حساسیت و تمرکز مسابقات بالاتر رود شعاع وسعت این حواشی نیز بیشتر می شود. تبانی واژه غریبی با فوتبال نیست در همین فوتبال نتیجه گرای خودمان هم بارها از زبان مدیران، مربیان و یا حتی بازیکنان نتیجه گیری و یا عدم نتیجه گیری به عامل تبانی سنجاق شده اند. اما نکته مهم این است که در اکثریت قریب به اتفاق این موارد، تبانی ها تنها در حد حرف باقی ماندند و هیچ گاه اثبات نشدند.

در بسیاری از موارد حتی با عنوان کنندگان آن نیز برخورد نشد تا درصد احتمال شک برای حقیقت داشتنش در اذهان عموم بیشتر شود. در فوتبال کشورمان نیز در بسیاری از قضاوت ها که گاه با چاشنی اشتباه نیز همراه بوده اند مسئله تبانی مطرح شده است.

بیشتر ادعاها در خصوص تبانی تیم های بزرگ و متمول عنوان شد که در برهه ای از زمان بنا به حساسیت موقعیتی در جدول به امتیاز بازی نیاز مبرمی داشته اند عنوان کردن اتهام تبانی گاه به دلیل عصبانیت عوامل تیم ها بوده و مدتی کوتاه بعد هم نقض شده است. اما گاهی چنان در لابه لای حواشی بعدی گم شدند که کسی فراموش کرد روزی اتهاماتی هم مطرح شده بود.

*رشوه های بدون مدرک

رشوه دادن تیمها و عوامل برای سوق دادن نتیجه به نفع تیم خودی یکی از مواردی است که به وفور بحثش در فوتبال شنیده شده است. پیشنهاد رشوه گاه به مرد قاضی میدان، داور و کمک داورها و در برخی موارد نیز به بازیکنان تیم ها و مربیان داده می شود.

تماس های مشکوک به بازیکنان، پیشنهادهای مالی و پیشنهاد شرایط بازی در فصل آینده از جمله مواردی است که باره و بارها نظایرش را در فوتبال شنیده ایم. اما رشوه ها زمانی به اثبات خواهند رسید که سند و مدرک داشته باشند و تنها در حد ادعا باقی نمانند. البته جمع آوری سند و مدرک از این موارد هم کار آسانی نخواهد بود.

در بسیاری از موارد صحبت این موارد را همه می دانند اما اثبات آن ها عملاً امکان پذیر نیست و همین قضیه همه را بی خیال کش دادن موضوع می کند.
باید بپذیریم که گاهی اوقات خورشید نیازی به اثبات ندارد.

*قضیه قضاوت قهرمانی برای پرسپولیس و استقلال

قهرمانی در دیدار پرسپولیس و سپاهان در هفته دهم لیگ سیزدهم اشتباه کرد. این اشتباه را کارشناسان داوری عنوان کردند. افرادی مثل نصیرزاده، سیار، فنایی، میرزا بیگی و حتی اصفهانیان رئیس کمیته داوران!

اما ماجراجویی برخی داوران در دیدارهای بزرگ و حساس برای تیم های مطرح از جمله پرسپولیس و استقلال بیشتز از سایرین بوده است. برخی حساسیت های بیش از حد این داوران، لج و لجبازی، لبخوانی ها و… همه از جمله مواردی بوده است که نام برخی از داوران را برای برخی دیدار بعضی از تیم ها حاشیه ساز کرده است.
قهرمانی یکی از این داوران است.

بدون شک همه ما حرف اصفهانیان رئیس کمیته داوران را قبول داریم. در آن جا که می گوید هیچ داوری دوست ندارد که اشتباه قضاوت کند اما گاهی برخی جریانات به بروز احتمال بیشتر اشتباهات می انجامد و همین انتخاب یک داور بی حاشیه و بدون داستان برای دیدارهای حساس، یکی از هنرهای کمیته داوران است. قضاوت قهرمانی برای سرخپوشان همان قدر حاشیه دارد که رابطه ترکی با مجیدی!

*صحبت های رویانیان در مورد رشوه ۶۰ میلیون تومانی

بعد از هر اشتباه داوری بزرگ مصاحبه های زیادی هم در پایگاه های خبری دیده می شود. بعد از باخت ۲ بر صفر پرسپولیس مقابل سپاهان نیز محمد رویانیان مدیرعامل سرخپوشان پرده از یک رشوه ۶۰ میلیون تومانی برداشت.

رویانیان به اشتباهات مکرر قهرمانی در بازی های تیمش و مسائل پشت پرده این اشتباه تکیه کرد و از آن مهمتر به رشوه ۶۰ میلیون تومانی یک داور در سال گذشته اشاره داشت. افشای این مورد آخر تا جایی بود که اصفهانیان به حرف های رویانیان واکنش نشان داد و گفت نباید با این موضوعات عملکرد داوران زیر سوال برود. اما سؤال مهمی که در این جا مطرح می شود این است که آیا مراجع قضایی در این موضوع دخالت می کنند یا خیر…

آیا قرار است این اشتباه نیز مثل خیلی از اشتباهات داوری فراموش شود در حالی که ممکن است نه تنها این نتیجه در این دیدار بلکه در ادامه مسابقات نیز روی عملکرد پرسپولیس تأثیر بگذارد؟ ! چگونگی نحوه برخورد با داورانی که مرتکب اشتباهات فاحش شده اند بدون شک می تواند در عملکرد سایر داوران نیز اثر گذار باشد. به هر حال یک اشتباه بزرگ داوری در لیگ رخ داده است و حالا باید دید این داستان در فوتبال و داوری ما به کجا ختم خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات