رای اعلام دوپنیگ بازیکنان نامدار و غیرنامدار مطرح نیست

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: دستگاه مسئول کنترل دوپینگ این وظیفه را ندارد که نمونه کسی را به آزمایشگاه بفرستد.

به گزارش افکارنیوز ، احمد هاشمیان در خصوص اینکه بازیکن دوپینگی صبا ادعا کرده که همه بازیکنان از مکملی که او استفاده کرده می کنند اما فقط دوپینگ او مثبت شده، گفت: به نظر شما این سوال منطقی است؟ هر کس که نمونه اش گرفته و ارسال شود و اگر مثبت اعلام شود قطعا محروم خواهد شد.

وی درباره اینکه گفته می شود نمونه حسینی بازیکن صبا به آزمایشگاه های مجهز ارسال نشده و بدون آزمایش او دوپینگی اعلام شده هم ادامه می دهد: موضوع عجیبی نیست. ما مکمل را به آزمایشگاه نمی فرستیم این موضوع به درخواست خود بازیکن انجام می شود و باید هزینه آن را بپردازد تا خودش مطمئن شود راه ورود ماده دوپینگ به بدنش چه بوده است. دستگاه مسئول کنترل دوپینگ این وظیفه را ندارد که نمونه کسی را به آزمایشگاه بفرستد. اگر موارد قبلی هم انجام شده به درخواست خود بازیکن دوپینگی بوده است. هزینه هایش را پرداخت کرده و نمونه ها ارسال شده است.

هاشمیان ادامه داد: درباره نوع ماده ای که در نمونه حسینی پیدا شده به فرض اثبات اینکه از طریق مکمل هم بوده باشد تأثیری در سرنوشت محرومیت او نداشت چرا که با دو نوع ماده ممنوعه دوپینگ او مشخص شده است که هر دو نوع هم از دسته مواد ممنوعه ای است که شامل هیچ گونه کاهش محرومیتی نمی شود.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در مورد اینکه حسینی ادعا کرده همه بازیکنان از این مکمل استفاده می کنند اما دوپینگ کسی اعلام نمی شود هم افزود: فکر نمی کنم ما باید جوابی برای این حرف داشته باشیم از این قبیل ادعاها در هر رده ای شاید انجام شود. من نمی دانم باید چه پاسخی به این ادعا بدهم فقط می توانم بگویم اگر هر کسی از مکملی استفاده کند که اطمینان نداشته باشد از سلامت آن مکمل وقتی نمونه اش به آزمایشگاه ارسال شود اگر آلودگی داشته باشد حتما آن نمونه مثبت اعلام می شود و اینکه یک مکملی هم آلوده است نمی تواند سلب مسئولیت کند از یک بازیکن چون آیین نامه در این خصوص صراحت دارد.

وی در خصوص اینکه چرا همواره بازیکنان گمنام و غیرمطرح دوپینگ شان اعلام می شود اما در فوتبال ایران هیچ گاه بازیکنان نامی با اتهام دوپینگ روبرو نمی شوند، هم گفت: به نظر شما بازیکنان مطرح این کار را می کنند؟ اگر این کار را بکنند حتما ما نام شان را اعلام می کنیم. به نظر شما آقای میثم حسینی و امیرآبادی اینها بازیکنان مطرحی نبودند؟ نام آنها اعلام شد اما محرومیت طبق آیین نامه است. شما می خواهید ما حتما کسی را محروم کنیم؟ ! سؤالات اگر بر مبنای آیین نامه باشد من به شما جواب آیین نامه ای می دهم. از نظر ما همه بازیکنانی که در لیگ برتر بازی می کنند بازیکنان مطرح هستند. وقتی بازیکنی مطرح و حرفه ای است و بیشتر مراقبت می کند ما که نباید کاری کنیم دوپینگ او مثبت باشد و محرومش کنیم.

وی افزود: فکر می کنم بازیکنانی که مد نظر شما هستند و شما آنها را بازیکنان مطرح می دانید آنها به دلیل همین ویژگی فردی شان بیشتر از خودشان مراقبت می کنند. وقتی داستانی مثل مکملی ۳D مطرح شد اتفاقی بود که همه دنیا را گرفت که چند بازیکن مطرح ما را هم درگیر کرد وگرنه یک بازیکن سرشناس چون از شرایط خودش بیشتر آگاه است شاید هرگز با موضوع دوپینگ روبرو نشود چون رفتارش حرفه ای تر است.

وی ادامه داد: نکته ای که باید بگویم این است که مگر تا الان بازیکنان غیرمطرح همگی محروم شده اند؟ وقتی ما ۳۶۰ نمونه در لیگ گرفتیم و فقط ۶ نمونه آن مثبت بوده یعنی ۳۵۴ نمونه منفی بوده است. موضوع این است که برای ما در مبارزه با دوپینگ بازیکن نامدار و غیر نامدار معنی ندارد. هر کسی که نمونه اش مثبت باشد مجازات می شود مجازات هم بر مبنای آیین نامه است. در آیین نامه درباره ماده ای که آقای حسینی بازیکن صبا نمونه اش مثبت شده این رده از ماده ممنوعه حداقل محرومیتش دو سال است.

هاشمیان در پایان گفت: در حال حاضر نمونه هایی تحت آزمایش داریم اما فعلا جوابی دریافت نکردیم شاید تا آخر این هفته پاسخ ها به ما برسد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات