نگاهی به مهم ترین آثار تاریخی و طبیعی الیگودرز؛

دشت لاله های واژگون الیگودرز به عنوان بزرگترین دشت لاله واژگون جهان یکی از مناظر دیدنی این شهرستان است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند

به گزارش لرستان خبر، شهرستان الیگودرز در شرق استان لرستان واقع شده است و نشانه‌های تاریخی نشان می‌دهد که در محدوده شهر الیگودرز در حدود هفده قرن پیش از میلاد، تمدن‌هایی وجود داشته‌ است.

عامل اصلی تشکیل هسته اولیه شهر الیگودرز، وجود رودخانه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها بوده است. عامل دیگر برای ایجاد و گسترش این شهر، موقعیت ارتباطی آن بوده است؛ به گونه ای که یکی از راه های مهم اصفهان به باختر کشور از فریدن، الیگودرز، گاپله و بروجرد می گذشت.درنهایت متصل شدن نواحی بختیاری به فلات مرکزی ایران (اراک، خمین، گلپایگان و خوانسار) نیز، توسط این منطقه بر اهمیت شهر الیگودرز افزوده است .

الیگودرز در 135 کیلومتری خرم آباد - مرکز استان لرستان - قراردارد. آب و هوای آن معتدل و بارندگی شهر به طور متوسط 270 میلی‌متر در سال است.

در این گزارش بنا داریم به گوشه‌ای از مهمترین مناطق گردشگری شهرستان الیگودرز بپردازیم تا هم برای گردشگرانی که به لرستان سفر می کنند و هم برای هم استانی‌های عزیز که قصد آشنایی هرچه بیشتر با استان محل سکونت خود دارند برای سفرهای یک یا چند روزه  معرفی مختصری از این جاذبه ها انجام شود.

 

الیگودرز

 

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید الیگودرز در حدود 50 کیلومتری شهر الیگودرز و در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌ است و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز امکان پذیر است.

این آبشار در فصل بهار  و تابستان پذیرای گردشگران زیادی است و پوشش جنگلی و گیاهی در اطراف آبشار زیبایی و طراوت خاصی به این منطقه توریستی داده است. فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از آبشارهای لرستان به خصوص آبشار آب سفید است

آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر می‌باشد.  این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد. می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده است. خود آبشار در دره‌های تاریک که در اثر فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چند هزار سال بوجود آمده قرار دارد.

مسیر دسترسی به آبشار آب سفید از روستاهای کاکلستان و قلیان است که با کوه های سربه فلک کشیده و درختان زیبای بلوط و گردو شما را همراهی می کند. هوای این منطقه بسیار خنک است بطوریکه حتی در تابستان برای گذران شب به ناچار باید در پناه چادر بیتوته کنید. آب این منطقه نیز یکی از بهترین و سالم ترین آب های آشامیدنی به شمار می رود.

 

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون الیگودرز به عنوان بزرگترین دشت لاله واژگون جهان یکی از مناظر دیدنی این شهرستان است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و همه ساله در فصل بهار دامنه‌های زاگرس پوشیده از گلهای زیبا‌ی لاله واژگون در رنگهای سرخ و زرد می‌شود و این مناظر زیبا از 35 کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه های زاگرس ادامه می یابد.

یکی از رویشگاهای لاله واژگون ˈدشت دالانیˈ الیگودرز با دوهزار و 900 هکتار وسعت در یکی از ارتفاعات منطقه حفاظت شده اشترانکوه می باشد و هر ساله میزبان گردشگران و تماشاکنندگان این دشت‌های زیبا می باشد.

قرار گرفتن این دشت زیبا در ارتفاعات اشترانکوه و احاطه شدن توسط کوههای دیگری همچون مورزرین ، قالی کوه ، شاه کول و نسارتخت زیبایی آن را صد چندان کرده است.

در این دشت زیبا ومنحصر به فرد دو نوع نادر از گلهای لاله واژگون به نامهای ˈسوسن چلچراغˈ و ˈاشک مریمˈ با ارتفاعی بالغ بر 120 سانتی متر می روید.

 

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

 

غالیه کوه

قالی کوه یا غالیه کوه رشته کوهی از کوه‌های زاگرس در مرکز بخش بشارت زلقی شهرستان الیگودرز است که بلندترین قله این رشته کوه ۴۰۵۵ متر ارتفاع دارد در دل این رشته کوه غار باستانی و «غار بزنوید» از زیبایی تاریخی طبیعی برخوردارند.

این کوه از شمال غربی به سراب کیگوران از شرق به روستای کیزاندره و از جنوب شرقی به آبشار آب سفید ختم می‌شود در شمال این رشته کوه دشت لاله‌های واژگون که بزرگترین دشت لاله واژگون جهان است قرار دارد.

یکی اززیباترین دره های قالیکوه دره دام نام دارد و علت نامگذاری این دره وجود مسیرها صعب العبور و حیوانات وحشی همانند خرس می باشد.

ازدیگرزیباییهای این منطقه وجود درخت سروکوهی (به زبان محلی اوورس) می‌باشد که به صورت زیبایی درون سنگ و صخره رشد می‌کند و هنگامی که این درخت توسط صاعقه آتش میگیرد مردم محلی اعتقاد دارند که این درخت پیرشده است و خودسوزی می‌کند تا درختان جوان جایگزین آنها شوند.

 این منطقه به دلیل داشتن گونه‌های جانوری(مانند خرس و گراز و قوچ و میش کوهی و گرگ و انواع پرندگان شکار و ...) و گیاهی کم نظیر داری اهمیت است و به دلیل قله ‌مرتفع یکی از مناسب‌ترین مکان‌های کوهنوردی در ایران است همچنین مهمترین سرشاخه های اصلی رود دز از قالیکوه سرچشمه می‌گیرند.

 

غالیه کوه

غالیه کوه

غالیه کوه

آبشار چکان

آبشار چکان یکی از زیباترین و جذابترین آبشارهای ایران و از عجایب و شگفتی‏های طبیعت بکر استان لرستان است که در جنوب غربی شهرستان الیگودرز در بخش ززوماهرو در حوالی شول آباد و در دامنه ارتفاعات کوه الغر و مشرف به روستاهای منطقه چکان قرار دارد.

این آبشار زیبا و دیدنی از درون غاری مشرف به زمین زراعی چکان بیرون می جهد و طول فوران آن به دهها متر می‌رسد و آهنگ آن هر بیننده و شنونده‌ای را به وجد می‌آورد.

 آبشار شگفت انگیز چکان دارای 30 متر ارتفاع و 4 متر عرض تاج در دل طبیعت بکر و بهشتی لرستان قرار دارد. و در فصل بهار صدای مهیب آن از فرسنگهای دور شنیده می‌شود و جلوه‌ای خاص به منطقه می‌دهد و علاقمندان زیادی را بسوی خود جلب می‌کند.

آب این آبشار در اواخر پاییز به مرور خشک می شود و در روزهای اولیه شروع فصل بهار مجددا با همان فوران به بیرون می‏جهد. اطراف آبشار و امتداد رودخانه سرسبز و پوشیده از درختانی همانند گردو ،زالزالک ،گلابی ، چنار،کیکم، بیدوبلوط و... است و اهالی منطقه نیز از آب آن جهت کشاورزی بیشترین بهره را می‌برند. کوههای اطراف آبشار زیستگاه مناسبی جهت پرندگانی همچون بلبل، کبک، کبوتر و انواع حیوانات وحشی مانند خرس، پلنگ، گرگ و گراز است.

آبشار چکان

آبشار چکان

آبشار چکان

آبشار چکان

قلعه باجول

باجول نام قلعه‌ای در روستای آب باریک علیا  در 35 کیلومتری شرق الیگودرز است، این بنا متعلق به دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه است.

برج مدورآجری، ایوانی با دو ستون سنگی، نقش برجسته‌های شکار، گل و گلدان، درخت و صحنه شکارشیر توسط اژدها از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنای تاریخی است.

مصالح این بنا غالبا اجرهای پخته مکعبی شکل ۱۵در ۱۵ و مصالح سقف نیز تیرهای چوبی و الوار می‌باشد, شکل بنا به صورت چهار گوش که در ضلع شمالی آن خان نشین و محل زندگی ارباب بوده است.

در ضلع غربی درب اصلی مخصوص ورود خان و مهمانهای ویژه بوده و مطبخ و انبار علوفه قرار دارد و در اضلاع جنوب و شرق درب هایی مشاهده میشود که به روایت بزرگان محل ومطلعین مخصوص ورود خدمه و حیوانات و ...بوده است.

حیاط این بنا مستطیل شکل و به وسیله یک حوض سنگی مزین شده است و کف ان بوسیله اجرهای مکعبی شکل فرش گردیده است و در ایوان آن ۲ ستون استوانه ای سنگی به قطر ۴۰ سانتیمترو ارتفاع ۱۸۰ سانتیمتربکار رفته و در پیشانی زیرین ایوان و به طول ایوان به ارتفاع ۸۰ سانتیمتربوسیله سنگی با اشکال گل و گیاه وصحنه‌های شکار تزیین شده که نشانه لطافت روحی و سلحشوری مردمان منطقه بوده است.

این بنا در سال 89 به شماره 4353 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

باجول-620x373

قلعه-باجول-35389-همگردی

قلعه-باجول-35391-همگردی

 

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • مینا مهدنور

    سلام و عرض ادب و احترام دارم.بسیار عالی بود لذت بردم.

نظرات