مشاور حوزه سلامت محمدباقر قالیباف یکی از ۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، معتقد است که مهمترین ضمانت اجرایی شدن وعده های قالیباف در حوزه سلامت، کتابی است که مردم می توانند آن را مطالعه و خواسته های خودشان را از او بخواهند.

دکتر ناصر کلانتری روز یکشنبه در میزگرد تخصصی بررسی کارنامه و برنامه های قالیباف در حوزه سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد در پاسخ به اینکه چه ضمانتی برای اجرای برنامه های سلامت در دولت آینده وجود دارد گفت: وعده های زیادی دیده می شود اما مردم باید آنها را مطالبه کنند.

وی گفت: قالیباف حرف هایش را کتبی کرده و به مردم به عنوان عمده ترین مشتری خدمات ارائه کرده است. مردم هر زمان که خواستند کتاب برنامه ها را جلویشان بگذارند و آن را مطالعه کند.

کلانتری ادامه داد: اگر قالیباف وعده داد که هزینه های درمان از جیب مردم را ۳۰ درصد می کند باید پاسخگو باشد و این مهمترین ضمانت دولت قالیباف است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مهمترین برنامه حوزه سلامت در برنامه قالیباف مشارکت مردم در تأمین سلامت خودشان است. بازی کردن با مردم و کشاندن آنها برسر سفره کار، پاشنه آشیل دولت قالیباف می شود. چرا که خطرناکترین کار است.

کلانتری گفت: زمانی در برنامه ها موفق می شویم که باور داشته باشیم. در این زمینه دولت اجتماعی سلامت محور و محله محور نگاه مردم را پذیرفته و این ضمانت کار خواهد بود.

وی در پاسخ به بحث تحریمها و اولویت کاری قالیباف گفت: تحریم واقعیتی است که تا زمانی که بر سر سیاست معینی هستیم، وجود دارد در این زمینه مدیریت منابع موجود کارساز خواهد بود.

مشاور قالیباف در حوه سلامت افزود: در حال حاضر بخش زیادی از منابع به دلیل ناتوانی در مدیریت سلامت با بکارگیری افراد کم تجربه از بین می رود.

کلانتری گفت: در کشور منابع ما محدود است و نمی توانیم آنها را با هر مدیریتی هدر بدهیم بلکه باید توان استفاده بهتر از منابع به همراه بهره وری بهتر را داشته باشیم.

مدیرکل اسبق بهداشت خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد خدمات ام آر آی، سی تی اسکن و پاراکلینیک منفی در می آید. یعنی منابع را هدر می دهیم.

وی در بهاءدادن به تولید داخل تأکید کرد و گفت: گسترش بیمه پایه برای ۱۰۰درصد جمعیت پیش بینی کرده ایم این در حالی است که ۶ میلیون نفر در کشور بیمه نیستند.

کلانتری گفت: محل تأمین هزینه اولیه بیمه که در قانون آمده برای ۶ میلیون کارگر فصلی، زنان سرپرست خانوار و… وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دولت باید سهم عمده تأمین منابع را از سهم ۱۰ درصدی هدفمندی یارانه ها در نظر بگیرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قطع ارتباط مالی بین پزشک و بیمار در دولت آینده تأکید کرد و گفت: اگر لایه های مختلف بیمه مانند بیمه مکمل و صندوق های خاص و… را حذف کنیم بسیاری از مشکلات برطرف می شود
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات