پرویز شامپانزه هنرمندی است که در سال ۱۳۵۵ زمانی که ۱۰ ساله بود، در فیلم «عنتر و منتر» با رضا بیک ایمانوردی به ایفای نقش پرداخته است.

  پیرترین شامپانزه ارم، این روزها از بیماری های مختلف از جمله ناراحتی قلبی رنج می برد. دامپزشک ارم، برای ایجاد امکان ادامه حیات برای این شامپانزه، برایش دارو تجویز کرده است.

  با ورود به باغ وحش ارم و کمی چرخش در بین جایگاه های تعبیه شده برای حیوانات، صدای کف و سوت توجه ام را جلب می کند. کف زدن ها ادامه دارد. بله، همه در مقابل قفس شامپانزه ها تجمع کرده و آنها را تشویق می کنند. قفس شامپانزه ها، از سه قسمت مجزا تشکیل شده.

در اولین و دومین قفس، مجموعا چهار شامپانزه بالغ زندگی می کنند. در سومین قفس که مجاور قفس بزهای کوهی قرار دارد، یک شامپانزه پیر، با دو بچه شامپانزه در کنار هم روزگار می گذرانند. هرچه دو شامپانزه کوچک سرشار از شیطنت و جنب و جوشند، شامپانزه پیر که پرویز نام دارد، آرام و ساکت و گوشه گیر است.

بچه شامپانزه ها با حرکات آکروباتیک و استفاده از طناب آویزان شده به سقف، سعی دارند نظر حاضران در اطراف قفس را جلب کنند. هرچه تشویق ها بیشتر می شود، شور و حرارت این دو برای انجام حرکات نمایشی بیشتر است. اما پرویز همچنان ساکت و آرام، کنج قفس را برای نشستن انتخاب کرده است.
نگهبان قفس شامپانزه ها که شیطنت های آنها را هم دوست دارد، می گوید: « پرویز پیر شده و دیگر چشم هایش خوب نمی بیند. این دو بچه ای هم که در کنارش هستند، در واقع نوه هایش هستند و الان او در سن پیری نوه داری می کند» .

پرویز شامپانزه هنرمندی است که در سال ۱۳۵۵ زمانی که ۱۰ ساله بود، در فیلم « عنتر و منتر» با رضا بیک ایمانوردی به ایفای نقش پرداخته است.
در این فیلم، پرویز یک ارثیه است. در فیلم عنتر و منتر یک لوطی در بستر مرگ برای پسرش که رضا نام داشته و در یک مرغداری در شهر اصفهان کار می کرده، شامپانزه ای به ارث می گذارد. پرویز در این فیلم، نقشه گنجی را در آستر جلیقه خود حمل می کند. در واقع تمامی تعقیب و گریزها در فیلم، بر اساس این نقشه و تصاحب آن تعریف شده است.

نگهبان قفس شامپانزه ها پرویز را دوست دارد. او می گوید: پرویز وقتی جوان بود هیکل خیلی بزرگی داشت. او خیلی سرحال و شاداب بود و شیطنت هایش هم بسیار زیاد.

پرویز به شامپانزه ای آرام و تنها تبدیل شده، بسیار حرف گوش کن است. وقتی نگهبان از او می خواهد که برایم دست بزند، به سرعت این کار را انجام می دهد. بلافاصله هم دست خود را از قفس بیرون می آورد تا پاداش شیرین کاریش را دریافت کند. پاداش این همکاری با نگهبان، یک پاکت شیر است. اگرچه نوه های پرویز سعی می کنند که این پاکت شیر را از او بگیرند، اما پیرمرد هنوز آنقدر قدرت دارد که از شر دو بچه بازیگوش خلاص شود. به سرعت پاکت شیر را باز کرده و تا قطره آخر را می خورد.

نگهبان می گوید: « پرویز مریض است، پنجشنبه بیهوشش کردند تا از او عکس بگیرند. خیلی دیر به هوش آمد. داشتیم می ترسیدیم» .

با دامپزشک باغ وحش ارم درباره وضعیت جسمی پرویز تماس می گیرم. عموما حیوانات باغ وحش در سنین پیری به بیماری های مختلف دچار می شوند. این ابتلا به بیماری ها سبب می شود، دامپزشکان « یوتانایز» را برای آنها تجویز کنند. وقتی حیوانی به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف در رنج باشند، دامپزشکان با تزریق سم، آنها را می کشند. آنها معتقدند با این روش حیوان درد کمتری می کشد. نگرانم که شاید برای پرویز هم چنین نسخه ای پیچیده شود.

اما ایمان معماریان می گوید: اگرچه معتقدم یوتانایز برای پرویز بهتر است زیرا حیوان بیماری های مختلفی دارد، اما به دلیل احترام به افکار عمومی، قرار است دارو برایش تجویز شود.

وی در پاسخ به اینکه مصرف این داروها چه مدت به طول می انجامد، ادامه می دهد: مصرف دارو باید دائمی باشد. پرویز بیماری قلبی شدیدی دارد. البته بیماری های مختلف دیگری هم دارد. بنابراین تا زمانی که زنده است باید دارو مصرف کند.
دامپزشک باغ وحش ارم درباره اینکه با مصرف دارو، پرویز چه مدت زنده خواهد ماند، بیان می دارد: اگر دارو مصرف کند، مشکلی نیست. زنده می ماند.

با تجویز داروی برای پرویز، از این پس به رژیم غذاییش داروهایی هم اضافه می شود تا عنتری که چند سالی است لوطی مشهورش هم مرده چند سال باقیمانده از عمر خود را با درد و رنج کمتری سپری کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات