شاید سفر ۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا یادآور داستان تخیلی ژول ورن باشد اما مطالعات اخیر «موسسه تحقیقاتی موزه آکواریوم مونتری بی» در ایالات متحده، این داستان تخیلی را به واقعیتی تلخ تعبیر کرده است.

نتایج مطالعات این موسسه تحقیقاتی نشان می دهد که این روزها بیش از هر زمان دیگری در گذشته، اعماق اقیانوس آرام انباشته از لاستیک های صاف، پلاستیک، در قوطی های نوشابه و انوع کیسه های نایلونی است.

این مطالعه نشان می دهد که یک سوم کل زباله ها در اعماق آب ها و اقیانوس های جهان را پس ماندهای پلاستیکی تشکیل می دهند که بیش از نیمی از آنها کیسه های پلاستیکی هستند. دو سوم دیگر این زباله ها نیز شامل آلومینیوم، استیل، قوطی کنسرو به همراه بطری های شیشه ای، طناب و تجهیزات ماهیگیری می شوند.

  پایگاه اینترنتی تیک پارت، به دلیل عدم وجود راه حل های مالی موثر برای پاکسازی زباله ها، حتی برای پیدا کردن افراد داوطلبی که برای جمع آوری زباله ها از اعماق اقیانوس ها و پاکسازی آنها اقدام کنند؛ مشکلات جدی وجود دارد.

کارشناسان « موسسه تحقیقاتی موزه آکواریوم مونتری بای» اظهار داشتند که هدف اصلی این موسسه در حال حاضر جلوگیری از انباشته شدن بیشتر زباله ها در اعماق اقیانوس ها است. این کارشناسان تاکید می کنند که برای نجات اقیانوس ها هم که شده از کیسه های خرید چندبار مصرف استفاده کنید.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات