گوانجی:

مخترع ایرانی فراهم کردن زمینه برای ثبت جهانی اختراعات را بزرگترین مطالبه مخترعان از دولت یازدهم دانست و گفت: با ثبت جهانی اختراعات جایگاه علمی کشور نیز ارتقاء می یابد.

  شاهین گوانجی مخترع ایرانی با بیان اینکه ثبت جهانی اختراعات بزرگترین مطالبه مخترعان کشور از دولت یازدهم است، گفت: دستگاه حمایت از نخبگان کشور باید با قوه قضائیه جلساتی داشته باشند که با سازمان جهانی مالکیت معنوی به توافق برسند تا ایران عضو این سازمان شود.

وی افزود: با ثبت جهانی اختراعات جایگاه علمی کشور ارتقاء می یابد و می توانیم برای اختراعات فروش جهانی نیز داشته باشیم.

گوانجی اضافه کرد: اگر اختراعات ما به صورت جهانی ثبت شود، مالکیت معنوی دانش فنی ایجاد شده توسط کشورمان نیز نزد خودمان می ماند ولی در حال حاضر که ما عضو سازمان جهانی مالکیت معنوی نیستیم، هر نوع دانش فنی که برای نخستین بار به آن رسیده ایم توسط پژوهشگران خارجی به نام کشورهای دیگر به ثبت می رسد.

این مخترع کشورمان اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کشورهای دنیا عضو سازمان جهانی مالکیت معنوی هستند و ما نیز می توانیم عضو این سازمان شویم.

* موانع سد راه تولید انبوه اختراعات برداشته شود

رئیس داوران ژورنال جهانی اختراعات، وجود موانع برای تولید انبوه اختراعات را یکی دیگر از مشکلات مخترعان برشمرد و گفت: ارائه وام به مخترعان کشور صورت می گیرد ولی بازپرداخت آن به شکل عادی است، در صورتی که برای مخترعان باید در بازپرداخت تسهیلاتی ارائه شود.

گوانجی ادامه داد: البته وام هایی نیز با بازپرداخت بهینه به برخی از شرکت های دانش بنیان تعلق می گیرد ولی تعداد آن محدود است.

این مخترع کشورمان گفت: ارتباط ضعیف بین دفاتر استانی بنیاد ملی نخبگان با مخترعان نیز یکی دیگر از مشکلات پژوهشگران و مخترعان کشور است.

* ثبت روز جهانی اختراعات برای تقدیر از مخترعان

گوانجی گفت: همچنین مخترعان کشور امیدوار هستند که دولت یازدهم بتواند روزی را به عنوان روز جهانی اختراعات به دنیا اعلام کند.

وی افزود: حتی می توانیم روزی را با عنوان روز ملی اختراعات داشته باشیم تا پس از مدتی بین المللی شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات