برخی کارشناسان بر این باورند که پارلمان شهری و وحدت اصولگرایان در انتخاب شهردار اصولگرا می تواند به نقطه عطفی بدل شود تا در آینده نیز چنین راهی را ادامه دهند. در واقع تجربه شورای شهر باید عبرتی باشد برای کسانی که ائتلاف و وحدت را نفی می کنند و اعتقادی به ائتلاف و همگرایی ندارند.

به گزارش افکارنیوز ، وحدت میان اصولگرایان جز آن دسته مسائلی است که از زمان انتخابات ۲۴ خرداد بیش از گذشته از سوی این گروه شنیده شد. اما برخلاف آنکه بسیاری از کارشناسان حوزه سیاست تاکید بر اصل ائتلاف و وحدت برای دستیابی به پیروزی اصولگرایان داشتند؛ اما این اتفاق رخ نداد و منجر به پیروزی رقیب شد.

در صورتی که اصولگرایان نیز می توانستند با ائتلاف کارنامه بهتری در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند، همانطور که در انتخابات شوراها و انتخاب شهردار تهران داشتند.

وحدت اصولگرایان در شورای شهر و انتخاب شهردار تهران، نشان داد که ائتلاف در شرایط فعلی که تکثر مهمترین واقعیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ایران است، یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اساسی است. بعد از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری که اصولگرایان نتوانستند به وحدت دست پیدا کنند انتخاب یک شهردار اصولگرا در پایتخت می تواند نقطه عطفی برای دستیابی دوباره اصولگرایان باشد.

در انتخاب شهردار در شورای شهر اصولگرایان به اندازه دو رای دچار موازنه منفی شدند. یکی از بابت خروج یک نفر از اصولگرایان و دیگری از بابت جایگزینی یک اصلاح طلب به جای یک اصولگرا بود. در واقع اصولگرایان با این که در شرایط سخت تری نسبت به رقیب قرار داشتند، توانستند اراده خود را به پیش ببرند و همین مسئله نشان می دهد دست کم، وزن اجتماعی آنها اگر بیشتر نباشد، در توازن با رقیب است.

برخی کارشناسان بر این باورند که پارلمان شهری و وحدت اصولگرایان در انتخاب شهردار اصولگرا می تواند به نقطه عطفی بدل شود تا در آینده نیز چنین راهی را ادامه دهند. در واقع تجربه شورای شهر باید عبرتی باشد برای کسانی که ائتلاف و وحدت را نفی می کنند و اعتقادی به ائتلاف و همگرایی ندارند.

در همین حال حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار شفاف از اصولگرایان در خواست کرد که با توجه به انتخاب یک فرد اصولگرا به عنوان شهردار وحدت خود در این دوره چهارساله حفظ کنند.

این عضو حزب موتلفه در باره شهردار تهران که با وحدت اصولگرایان به این سمت انتخاب شد بر این باور است که؛ انتخابات یازدهم برای همه اصولگرایان تجربه ای بود که بدانند عدم وحدت چه نتایجی را به بار می آورد. با توجه به انتخابات شهردار تهران و ترکیب شورای شهر یک ضرورت است که اصولگرایان وحدت خود را حفظ کنند.

امیر محبیان سردبیر روزنامه رسالت نیز معتقد است؛ هرگاه اصولگراها احساس کردند که رقیبشان ضعیف است، سریعا غرور آنها را به دایره اختلاف پرتاب کرده و به سمت تنازع با هم رفته اند، هرچند در حال حاضر معتقدم که آقای قالیباف در این شرایط زیر فشار خواهد بود، بنابراین اگر اصولگراها با هم تفاهمی کردند و ایشان را به عنوان شهردار انتخاب شد، لازمه اش این است که که این وضعیت را ادامه دهند، یعنی با همین وحدت از فشارها بر وی بکاهند.

حجت السلام و المسلمین محسن غرویان نیز در گفت و گو با خبرنگار شفاف، با تاکید بر لزوم اتحاد و وحدت اصولگرایان و عبرت گرفتن از تجریه های گذشته، می گوید: صحنه سیاست، صحنه شناور و متحولی است و نمی توانیم برای اراده و افکار افراد آن هم برای چهار سال و یا حتی یک ماه آینده، جدول مشخصی تعیین کنیم؛ اما یادآوری برخی اتفاق ها و تجربه ها را می توان به منظور رسیدن به اتحاد به کار برد.

وی با بیان اینکه فضا و شرایط جامعه به خصوص در زمینه سیاست همیشه متحول است، گفت: در مورد وحدت اصولگرایان در آینده نیز نمی توانیم به طور قاطع صحبت کنیم؛ اما می توان این نکته را در نظر گرفت که تجربه ها به خصوص تجربه اتحاد اخیر اصولگرایان در شورای شهر و در انتخاب شهردار تهران، می تواند زمینه ای برای به وحدت رسیدن اصولگرایان در آینده باشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات