فیس بوک به عنوان عامل یک سوم دعواهای زناشویی، طلاق و خیانت های متأهلی در ایران و جهان معرفی شده است

به گزارش افکارنیوز ، فیس بوک که تا چند سال پیش خیلی ها حتی نامش را نشنیده بودند، این روزها با دارا بودن بیش از یک میلیارد عضو به معضلی برای آرامش و ثبات فکری و روانی خانواده ها تبدیل شده است؛ این در حالی است که هر ماه یک میلیون نفر در جهان به عضویت این سایت در می آیند! در شرایطی که بسیاری چنین می پندارند که سایت فیس بوک یک شبکه اجتماعی مجازی است اما در حقیقت، اهداف دیگری در ورای طراحی سایت فیس بوک نهفته است؛ ایجاد موج های سیاسی و اجتماعی، ایجاد تغییرات فکری و فرهنگی، هدایت افکار عمومی، تغییر ذائقه افراد، جاسوسی، شکاف نسلی، ترویج بی بندوباری اخلاقی و فکری و مواردی از این دست، بخشی از اهداف نهفته در پشت نقاب طراحان فیس بوک است.

در واقع، گردانندگان فیس بوک، همچون دلالان و بنگاه دارانی عمل می کنند که از سازمان های اطلاعاتی و امنیتی همچون سیا و موساد گرفته تا شرکت های تجاری و تولیدی، سفارش پروژه می گیرند و این پروژه ها را در تجمع بیش از یک میلیاردی افراد عضو در این سایت به اجرا می آورند.

ممکن است فیس بوک در مواردی نادر برای برخی ها فوایدی همچون گپ و گفت های کاری و علمی داشته باشد اما به دلیلی حاکم نبودن قوانین اخلاقی و بایدها و نبایدهای قانونی بر فعالیت افراد در این سایت، یک آنارشیسم و هرج و مرج آشکار در آن شکل گرفته است؛ به بیان دیگر، هر کسی در فیس بوک، پیرو قوانین و امیال شخصی خودش رفتار می کند. این در حالی است که فیس بوک به دلیل همین بی قانونی و آزادی بی حد و مرز، برای افراد عضو جذابیت های خاص خودش را دارد و همین جذابیت ها، سبب شده است که اعضا دچار اعتیاد به این سایت شوند؛ این اعتیاد تا جایی پیش رفته که بیشتر اعضا، زمان زیادی از عمر شبانه روزی خود را در این سایت صرف می کنند.

روابط بی قاعده و کلید خوردن جدایی های زناشویی


یکی از تبعاتی که اعتیاد به فیس بوک در پی داشته، شکل گیری ارتباطات بی قاعده میان جنس های مخالف است. این در حالی است که مردان و زنان متأهل بسیاری در این سایت فعال هستند و دچار اعتیاد به این پایگاه اینترنتی شده اند. بسیاری از اعضای فیس بوک، یک زندگی مجازی برای خود ساخته اند که این زندگی مجازی، در بسیاری از موارد، زندگی واقعی و بیرونی آنان را دستخوش تغییر و دگرگونی می کند. بر اساس پژوهش های انجام شده در انگلیس، روشن شد که یک سوم موارد درخواست طلاق به دلیل مسائلی است که در فیس بوک رخ می دهد. طبق این تحقیقات که چندی پیش در سایت «طلاق آنلاین (Divorce online) » انجام شده، فیس بوک در انگلستان به یکی از دلایل اصلی دعواهای زناشویی و طلاق تبدیل شده است. پژوهشگران این تحقیق تأکید کرده اند: «درحقیقت پست هایی که افراد روی پروفایل های خود می نویسند می تواند زندگی زناشویی آنها را به خطر بیندازند. همچنین دادگاه انگلستان نیز قصد دارد از این پست ها به عنوان یک منبع مستند برای دلیل طلاق استفاده کند. »

روابط مجازی مقدمه روابط حقیقی و بیرون از اینترنت است


ماجرا این است که روابط مجازی در فیس بوک که با یک پیام ساده و معمولی شروع می شود، به مرور زمان در اثر تداوم همین گپ و گفت های معمولی، نوعی رابطه عاطفی میان زن و مردهایی که در اصطلاح دینی «نامحرم» هستند، ایجاد می کند و اینجاست که به خطر افتادن زندگی مشترک این افراد با همسر یا شوهر خودشان کلید می خورد، اما ماجرا به همین گپ و گفت های معمولی که به گپ و گفت های صمیمانه و بی حد و مرز تغییر می کند، ختم نمی شود زیرا فیس بوک این روزها به آلبوم نمایش عکس های خصوصی، بدپوشش، نیمه عریان و عریان اعضا تبدیل شده است.

در بسیاری از موارد، ارتباط ایجاد شده در فیس بوک میان زن و مردهایی که محرمیتی با هم ندارند، پس از مدتی به ارتباط واقعی و بیرون از اینترنت کشیده می شود و اینجاست که خیانت رخ می دهد.

در دیگر کشورها هم پژوهش هایی در رابطه با نقش فیس بوک بر آمار طلاق انجام شده که نتایج آن شبیه تحقیق ذکر شده است؛ یعنی فیس بوک عامل یک سوم طلاق ها در جهان است. چندی پیش، مسئولان پلیس فضای مجازی کشورمان هم اعلام کردند که فیس بوک عامل اصلی یک سوم طلاق ها در ایران به شمار می رود. گفت وگوهای نگارنده این گزارش با گروهی از قضات پرونده های طلاق هم حاکی از این است که فیس بوک و رخدادهای آن، یکی از مهم ترین عوامل نزاع و جدایی زن و شوهرها از یکدیگر است؛ پدیده ای که رو به افزایش دارد.

زندگی های مجازی؛ هووی زندگی های واقعی


این سایت به خاطر ویژگی های اعتیادآورش، فضا را به سمتی پیش برده است که افراد عضو در آن، ساعت ها از زمان خود در شبانه روز را در محیط آن صرف می کنند و همین حضور مستمر و زیاد در این سایت، میان اعضای مرتبط با هم ایجاد انس و صمیمت می کند؛ صمیمیتی که برای دو جنس مخالف، آسیب های زیادی را در پی داشته است.

بر اساس پرونده های موجود در مراکز قضایی و انتظامی، برخی مردان و پسران فعال در این سایت، پس از ایجاد روابط صمیمانه مجازی با جنس مخالف، یا پس از سوء استفاده اخلاقی از آنان، رهایشان کرده اند یا پس از سوء استفاده، اقدام به تهدید و اخاذی نموده اند. این در حالی است که برخی زنان و دختران عضو این سایت هم با ترفندهای ویژه خود، اقدام به اخاذی از جنس مخالف کرده اند.

در چنین شرایطی، جای تأمل و تعجب دارد که بسیاری از اعضای این سایت، عکس ها و تصاویر کاملاً خصوصی خود را در این محیط منتشر می کنند و جای تعجب دارد که چرا برخی مردان و زنان متأهل، بدون در نظر گرفتن هشدارها درباره نقش این سایت در اختلافات و جدایی های زناشویی، عضو آن می شوند!
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات