استاندار تهران در دولت نهم ارتباطی نسبتا خوب با شوراهای استان تهران در دوران مسئولیتش داشته و حالا به عنوان عضوی بیرون از بدنه اجرایی دولت معتقد است که شورای شهر نباید خود را لای چرخ دنده های سیاسی بیاندازند

به گزارش افکارنیوز، د کتر کامران دانشجو گفت: در یک مدل فعالیت، فرد با نگاه معطوف به خدمت پیش می رود و مدل دیگر نیز فعالیتی است که با نگاه معطوف به قدرت انجام می شود و به نظر من کار و فعالیت معطوف به خدمت هرگز به دنبال سیاسی کاری نمی رود.

استاندار اسبق تهران با اشاره به وجود دو نمونه کار و فعالیت در شورا، گفت: در زمان مسئولیتم در استانداری تهران چیزی در حدود ۲۵۰۰ عضو شورای شهر و روستا در سراسر استان تهران داشتیم. در آن زمان استان البرز نیز جزو تهران بود و شورای شهر مستقل برای کرج، شهریار، اسلامشهر، ورامین و تهران وجود داشت اما خاطرم هست که ارتباط خوب و مناسبی با این شوراها داشتیم و هیچ مشکلی با هیچ یک از این شوراها به وجود نیامد.

وی در خصوص نحوه تعامل و تشکیل جلسه با شوراهای استان تهران، گفت: در مجموعه استانداری معاونت سیاسی، اجتماعی و یک مدیر کل اجتماعی بیشتر با شوراها در ارتباط بود و در عین حال من هم با هیچ کدام از این شوراها مشکل خاصی نداشتم و اتفاقا جلساتی هم با منتخبین شورای استان داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه تعامل در هر بخشی مثبت است و باید بین شورای شهر و استانداری تعامل وجود داشته باشد، گفت: این ارتباط معمولا در هر دوره ای بین شورا و استانداری وجود داشته است.

دانشجو با اشاره به لزوم آرامش در فضای شورا، گفت: آنچه که برای شورای شهر به عنوان آفت شمرده می شود این است که فضای شورای شهر به سمت کشمکش های سیاسی و جناحی برود و افراد عضو شورا بخواهند منویات حزبی و جناحی خود را در درون شورا پیاده کنند.

دانشجو با آفت خواندن" کار معطوف به قدرت" برای همه مجموعه ها خصوصا برای شورا، گفت: فردی که به دنبال خدمت باشد جناح بازی را دنبال نمی کند؛ البته من حضور در حزب و جناح را رد نمی کنم اما وقتی فردی به شورا آمد و شروع به کار کرد دیگر نباید ذهنش این باشد که انجام کاری به نفع حزب است یا نه.

کامران دانشجو که در دولت دهم مسئولیت وزارت علوم را بر عهده داشت، افزود: تصمیمات شورا باید به نفع شهر باشد و با این دیدگاه شورا می تواند با تمامی دستگاه ها و مجموعه ها تعامل سازنده داشته باشد.

وی در خصوص اقدام عملی برای جلوگیری از شائبه احتمال تکرار حوادث تلخ شورای اول شهر تهران، گفت: شورای شهر اول اساسی ترین مشکلی که داشت این بود که به جای فکر کردن به مسائل شهر به فکر جناح های مرتبط با اعضا بود و در شورای اول هر فردی نگاهش به جناح مرتبط با خودش بود و در چنین شرایطی است که شورا به جای اینکه امورات شهر را جلو ببرد، مجبور می شود امورات جناحی را به پیش ببرد.

از شورای شهر به عنوان ابزار قدرت استفاده نشود


دانشجو با تاکید بر اینکه استفاده از جایگاه شورا به عنوان یک ابزار قدرت برای هیچ فردی جایز نیست، افزود: نباید در جایگاه عضو شورای شهر زمینه سازی کنیم که جناح مرتبط با خودمان را در جایگاه بهتری قرار دهیم و اگر چنین اتفاقی رخ دهد شورا به مشکلات زیادی برخورد می کند.

به اعتقاد کامران دانشجو، فرد می تواند متعلق به یک حزب باشد اما باید بداند وقتی بر روی صندلی شورا نشست و قرار شد کار اجرایی انجام دهد، خدماتش همه چیز را تحت پوشش قرار می دهد؛ نباید کسی زمینه تمامیت خواهی حزب و گروهی را در شورا فراهم کند. باید چتر خدماتی هر عضو همه را در بر بگیرد و همه مردم از خدمات وی بهره مند شوند و حزب و جناح در مرحله ی بعدی قرار گیرد.

وی عملکرد شواری دوم و سوم را معطوف به خدمت خواند وگفت: به روشنی خدمات ارزنده این دو دوره در شهر مشاهده شد و در این دو دوره مشکل و درگیری به وجود نیامد، ولی در شورای چهارم در ابتدای راه یک درگیری پدید آمد و مجموعه ای با رای یک نفر مشکل پیدا کردند و با آن موافق نبوده اند.

اعتدالیون باید بتوانند فضا را کنترل کنند؛ نه این که در زمین افراطیون بازی کنند


وزیر سابق علوم ادامه داد: به هر صورت انسان، ماشین نیست؛ حرف ها را گوش می دهد و در نهایت تصمیمی اتخاذ می کند، ولی اگر قرار باشد به خاطر این تصمیم خدایی نکرده تهدید شود و یا مسئله ای برای او پدیدار شود باید مطمئن باشیم که همان نگاه معطوف به قدرت و سلطه جناحی به افراد به وجود نیامده باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: نمی گویم همه اعضا این طور عمل کرده اند؛ تندرو و افراطی همه جا هست، اما مهم این است که اعتدالیون بتوانند فضا را کنترل کنند؛ نه این که اعتدالیون در زمین افراطیون بازی کنند.

وی درباره ارزیابی خود از شورای چهارم با بیان اینکه هم اکنون برای ارزیابی زمان مناسبی نیست، گفت: باید اجازه دهیم شورای چهارم کمی پیش برود و کار و فعالیت خود را به طور کامل آغاز کند و بعد ارزیابی کنیم.

خیلی ها لاف ولایت مداری می زنند اما باید در عمل ببینیم که چقدر ولایت مدار هستند


دانشجو تصریح کرد: خیلی ها لاف ولایت مداری می زنند اما باید در عمل ببینیم که چقدر ولایت مدار هستند. این که فرد از صبح تا شب بگوید مقام معظم رهبری فرمودند و همه ما مطیع ایشان هستیم اما بعد یک کار دیگر انجام دهد و یا نگاه و نظر ایشان را بداند ولی کار دیگر انجام دهد و از جای دیگر دستور بگیرد، مصداق واقعی نفاق است و باید با آن مبارزه کرد.

انتخاب قالیباف انتخاب معقولی بود


دانشجو با اشاره به انتخاب شهردار به عنوان یکی از اساسی ترین و بزرگترین تصمیمات شوراهای شهر، گفت: انتخابی که اعضای چهارمین دوره در مورد شهردار داشتند، انتخاب معقولی بود. قطعا نمی گویم رقیب فرد خوبی نبوده اما قالیباف کار خود را در شهر تهران نشان داده است و در حدود ۱۰ سالی که به عنوان شهردار تهران حضور داشته، عملکرد خود را نشان داده است و افراد می توانند به راحتی اقداماتش را محک بزنند و کسی که در ارتباط با شهر کاری انجام نداده است، نمی توانند اقداماتش را محک بزنند.

وی در ادامه گفت: البته اگر محسن هاشمی هم انتخاب می شد، شاید بهتر هم بود ولی حتما افرادی که در شورا حضور دارند، شهردار مناسبی برای تهران انتخاب کرده اند. آقای قالیباف عملا به آبادانی و عمرانی تهران رسیدگی کرده است؛ چه کسی می تواند تغییراتی اساسی که طی ۱۰ سال گذشته در شهر تهران اتفاق افتاده است را کتمان کند. جاده ها، پل ها و فضای سبز بسیار زیادی در پایین شهر و مناطق جنوبی تهران ساخته شده است.

وی گفت: اگر بخواهیم در انتخاب شهردار به عنوان یک کار تخصصی، بر مبنای رفتار حزبی عمل کنیم، کار به خوبی پیش نمی رود.

شورا با حزبی عمل کردن، تهرانی ها را از خود زده نکند


کامران دانشجو گفت: شورای اول با ورود به عملکرد حزبی آحاد مردم تهران را از خود زده کرد و در این دوره نیز اگر این اتفاق تکرار شود مردم از شورا زده می شوند.

وی در ادامه این گفت وگو در توضیح شرایط فعلی اش در دانشگاه، گفت: به دانشگاه و مجموعه آموزش عالی کشور تعلق دارم و کار تدریس و پژوهش را هم دوست دارم اما حضور در استانداری و وزارت کشور نیز تجربه خوب، شیرین و مفیدی بود و با همه سختی و دشواری که خصوصا در انتخابات سال ۸۸ وجود داشت باز هم از آن دوران راضی هستم.

دانشجو اضافه کرد: از پنج ماه قبل از انتخابات احساسم این بود و می دیدم که عده ای به سمت ایجاد و شکل گیری مشکلات می روند و برای مملکت و پس از انتخابات نیز نگذاشتند مردم از شادی که حقشان بود استفاده کنند. به اعتقاد من شادی این انتخابات از مردم گرفته شد و به همین نسبت در خرداد سال جاری مردم حق داشتند شاد باشند؛ چه فردی که من به او رای داده ام انتخاب می شد و چه فرد دیگری که من رای نداده ام انتخاب می شد.

استاندار تهران در دولت نهم گفت: انتخابات سال ۸۸ با آن عظمت و با مشارکت حدود ۸۴ درصد از مردم برگزار و رییس جمهوری با حدود ۶۴ درصد آرای انتخاب شد و این انتخابات می توانست طبق فرموده رهبری تبدیل به یک نقطه قدرت برای کشور شود اما این حق را از مردم و نظام گرفتند و این اصلا قابل گذشت نیست.

دانشجو تاکید کرد: نظام ما پویایی خود را حفظ می کند، پخته تر می شود و در مجموع کشور و نظام ما رو به تعالی است و من در طول کار خود چیزی به جز زیبایی ندیده ام.

وی بر این باور است که در چهار سال گذشته در تبعید از دانشگاه به سر برده اما تجربه خوبی داشته است و گفت: هیچگاه نگاهم معطوف به قدرت نبوده است و به همین دلیل محال است کسی از من دروغ شنیده باشد. فکر می کنم کسی که معطوف به قدرت کار می کند مجبور می شود در مواقعی دروغ بگوید.

استاندار اسبق تهران تاکید کرد: تمام کارهایمان باید برآیندش ایجاد امید به آینده در مردم باشد. اگر قدمی بر می داریم یا قلمی روی کاغذ می آوریم باید هدفش ایجاد امید به آینده در مردم باشد.

شورای شهر تهران خود را لای چرخ دنده های سیاسی نیاندازند


وی به اعضای شوراها از جمله شورای شهر تهران توصیه کرد که خود را لای چرخ دنده های سیاسی نیاندازند و گفت: همواره تلاشم بر این بوده که خدمت کنم و در خلال این خدمت افکار و اعتقادات زیربنایی هم دارم و بر این مبنا در همه جا حرکت کرده ام.

دانشجو اظهار امیدواری کرد: همه افرادی که تلاش می کنند برای خدمت رسانی به مردم موفق باشند، چهار سال خیلی زود می گذرد و مردم هم حرف را از عمل خیلی خوب تشخیص می دهند و مانند همه اقشار ارزیابی خواهند کرد.

وی در خصوص مصاحبه های کم در دوران مسئولیت نیز گفت: کم مصاحبه می کردم به این دلیل که نمی خواستم فرصتی که برای خدمت ایجاد شده را با حاشیه سازی از بین ببرم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات