طی بادهای فصلی که از چند روز گذشته در آذربایجان شرقی شروع به وزیدن کرده برخی از رسانه ها تصاویری مبنی بر آغاز بادهای نمکی دریاچه ارومیه را منتشر کرده اند که در این خصوص رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تایید و یا رد این مهم را به عهده اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی می داند.

به گزارش افکارنیوز ، مسعود محمدیان ضمن بیان این مطلب افزود: در خصوص تایید یا رد اخبار و تصاویر منتشر شده در خصوص وقوع بادهای نمکی دریاچه ارومیه، منتظر گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان هستیم.

وی گفت: نمی توان در این خصوص نظر قطعی داد چرا که مرجع اصلی در این رابطه اداره کل حفاظت محیط زیست استان است و ما نیز پیگیر گزارش این اداره در خصوص تایید یا تکذیب اخبار منتشر شده روز گذشته مبنی بر آغاز طوفان های نمکی دریاچه ارومیه هستیم.

محمدیان در خصوص ارزیابی های این سازمان از تاثیرات خشکی دریاچه ارومیه نیز گفت: بر اساس بررسی هایی صورت گرفته توسط سازمان جهاد کشاورزی استان، ۲۰۴ هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی بطور مستقیم تحت تاثیر پدیده خشکی دریاچه ارومیه قرار گرفته اند.

محمدیان به برگزاری گردهمایی اثرات پسروی دریاچه ارومیه در تبریز اشاره و تصریح کرد: در این گردهمایی که در آینده نزدیک در تبریز برگزار می شود، تاثیرات خشکی دریاچه ارومیه در بخش های مختلف چون میزان شوری چاه ها، پیامدهای اقلیمی و نیز اثرات احتمالی وقوع بادهای نمکی مورد بررسی قرار می گیرد.

روز گذشته تصاویری در برخی رسانه های استان مبنی بر وقوع بادهای نمکی از سمت دریاچه ارومیه منتشر شد که نگرانی و واکنش هایی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

به همراه این تصاویر آمده بود: واقعه بسیار تلخ و خطرناکی که از سال ها پیش در خصوص آن هشدار داده می شد متاسفانه در حال وقوع است. خشک شدن دریاچه ارومیه موجب شد تا وزش بادهای تند طوفان هایی از نمک را در منطقه ایجاد که که در راه کلانشهر تبریز است. البته روستاها و شهرهای مسیر عصر امروز این طوفان نمکی را تجربه کردند.

و در ادامه گفته شده بود: پیش از این رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اخطار داده بود که با توجه به بادهای مرسومی منطقه، دریاچه ارومیه با انتشار نمک اراضی کشاورزی و درختان استانهای آذربایجان شرقی و غربی را مورد حمله قرار داده است.

مسعود محمدیان با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی و استان های واقع در شمال غرب کشور، تحت تأثیر پس روی آب دریاچه ارومیه قرار دارند، اعلام کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه، کشاورزی و باغات منطقه را در آستانه نابودی کامل قرار داده و در صورت نبود راه حلی اورژانسی، شاهد فاجعه ای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی عظیمی در منطقه خواهیم بود.

به گفته محمدیان، بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان، در صورت ادامه روند فعلی و استمرار خشکسالی با خوشبینانه ترین برآوردها با وقوع بادهای مرسوم در منطقه، انتشار نمک مزارع، باغ ها، شهرها و روستاها را آماج حملات خود قرار داده و کشاورزی منطقه آسیب جدی خواهد دید.

بادهای ظهر امروز گویا آغاز گر فاجعه زیست محیطی شمال غرب کشور است که باید هر چه سریعتر چاره اندیشی شود تا اثرات مخرب این فاجعه زیست محیطی گسترش نیابد.

گرچه در تایید این عکس ها به اظهار نظرهای مسعود محمدیان اشاره شده اما گویا این مقام مسئول فعلا خود هم از این ماجرا بی خبر بوده و منتظر تایید اداره کل محیط زیست است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات