در مجموعه کشتارگاه های مدرن که در سال ۱۴۲۰ هجری قمری احداث شد، از پیشرفته ترین دستگاه ها و مدرن ترین سیستم ها جهت ذبح قربانی با نظارت شرعی و دامپزشکی استفاده می شود.

به گزارش افکارنیوز، کشتارگاه معیصم شهر مکه مکرمه که زیر نظر طرح بهره برداری از گوشت قربانی وابسته به بانک توسعه اسلامی اداره می شود، از دو بخش کشتارگاهی روباز و مجموعه کشتارگاه مدرنیزه تشکیل شده است.

در مجموعه نخست که به کشتارگاه شتر و گاو معروف است، کشتار در فضای باز رخ می دهد و دام مورد نیاز قربانی به طور مستقیم از دامدار خریداری می شود و هر زائر علاوه بر بهای خرید دام باید مبلغ ۱۵۰ ریال عربستان بابت بخشی از هزینه ذبح، سلاخی، نظافت دام و دیگر خدمات شرعی و بهداشتی و بارگیری گوشت دام به مقصد افراد مستحق پرداخت کند. البته هزینه جاری بیش از مبلغ مزبور است.

در مجموعه کشتارگاه های مدرن که در سال ۱۴۲۰ هجری قمری احداث شد، از پیشرفته ترین دستگاه ها و مدرن ترین سیستم ها جهت ذبح قربانی با نظارت شرعی و دامپزشکی استفاده می شود.

کشتارگاه های مدرن از ۴ واحد کشتارگاهی تشکیل می شود که در هر کدام از انها حداقل یک صد هزار رأس گوسفند نگهداری می شود و حجاج می توانند دام مورد نیاز خود را به صورت مستقیم خریداری و نوع دام خود را انتخاب و شخصاً دام خود را ذبح یا اینکه بانک را در ذبح قربانی خود وکیل کند.

در هر واحد از واحدهای چهارگانه یک یا دو نوع دام وجود دارد که قیمت آن در مبادی ورودی هر واحد نصب شده این قیمت شامل بهای دام و سایر هزینه های کشتارگاهی و بارگیری گوشت ها به افراد مستحق است.

علاوه بر این واحد کشتارگاهی، کشتارگاه های بسته ای وجود دارد که به ذبح گوسفندان اختصاص دارد.

ذبح قربانی در این کشتارگاه بر اساس سیستم توکیل (وکالت دادن) صورت می گیرد.

در کشتارگاه شماره ۱ معیصم هر ۳۰ نفر می توانند به یک ذابح وکالت دهند تا قربانی آنها را ذبح کند. کوپن خرید دام جهت ذبح در این کشتارگاه توسط شرکت ها و مؤسسات معینی در نقاط مختلف مکه و مشاعر و مبادی ورودی کشور به فروش می رسد.

طرح کشتارگاه الکترونیکی که هم اکنون در دست اجرا است، نخستین بار توسط دو مسلمان آلمانی در کشتارگاه معیصم با مشارکت ۸۰ ذابح از آلمان به طور آزمایشی اجرا شد.

در این طرح که زیر نظر مرکز طرح های توسعه وزارت امور شهرداری ها و بخشداری های عربستان در دست اجرا است، فقط شتر و گاو ذبح می شود و هر دام قبل از ذبح و هنگام آن از ۱۵ مرحله عبور می کند.

این کشتارگاه دارای ۴ واحد کشتاری است که ۲ واحد آن امسال و ۲ واحد دیگر آن در سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد. ظرفیت این کشتارگاه ذبح ۱۰ هزار رأس شتر و گاو ظرف ۴ روز است و هزینه احداث آن بالغ بر ۵۶ میلیون ریال عربستان است.

مخزن جمع آوری و نگهداری خون قربانی و واحد فرآوری شیمیایی آن جهت جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها احداث شده است.

استقبال حجاج از کارت اعتباری خرید گوسفند قربانی


رئیس بانک توسعه اسلامی گفت: ارائه خرید کارت های اعتباری از طریق اینترنت برای حجاج باعث شده است، تا تبادل اوراق به سهولت انجام گیرد و آنها مشتاق شوند تا از این طریق گوسفند قربانی موسم حج را خریداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از بانک توسعه اسلامی، رئیس بانک توسعه اسلامی در آستانه عید قربان خواستار برگزاری جلسه هماهنگی برای کشتارگاه «المعیصم» در موسم حج برای عید قربان شد.

احمد محمدعلی رئیس بانک توسعه اسلامی و رئیس کمیته مشرف بر این طرح، روز پنج شنبه جلسه ای جهت بررسی کشتارگاه «المعیصم» مکان قربانی کردن دام ها و هدیه ها با نمایندگانی از طرف دولت، شهرداری، وزارت کشور، وزارت مالی، وزارت دادگستری، وزارت اوقاف و ارشاد، وزارت حج، وزارت کشاورزی و دانشگاه پژوهشی حج عربستان و بانک توسعه اسلامی برگزار کرد.

تسهیل ساز و کارهای اجرایی برنامه ها در موسم حج و اعلام آمادگی کشتارگاه های المعیصم در منی با هدف اطلاع رسانی به دیگر کشتارگاه ها از نتایج این نشست بود.

بنابراین گزارش، عربستان این آمادگی را دارد تا گزارش هدیه ها و قربانی کردن موسم حج را به بانک توسعه اسلامی ارائه دهد.

رئیس بانک توسعه اسلامی با توضیح اینکه حجاج خانه خدا هر ساله بیشتر می شوند، گفت: سال گذشته گزارش هایی درباره قربانی کردن یک میلیون رأس گوسفند از طرف حجاج همه کشورهای جهان داشتیم و این به همت همکاری عربستان در توسعه ارتباطات بانکی، بازاریابی، اوراق قرضه عربستان، بورس و انجمن زائران خیّر است.

احمد محمد علی در این خصوص گفت: ارائه خرید کارت های اعتباری از طریق سایت www. adahi. org برای حجاج در طول سال باعث شده است، تا تبادل اوراق به سهولت انجام شود و همچنین مشتاق شوند تا از این طریق گوسفند موسم حج را هم خریداری کنند.

خرید کارت های اعتباری هدیه و قربانی کردن دام ها از طریق اینترنت و تلفن های بانکی در سراسر عربستان ارائه می شود.

قیمت گوسفند برای قربانی کردن در موسم حج در عربستان ۴۹۰ ریال معادل ۱۳۱ دلار و ۱۰۱ یورو است که این قیمت بر اساس معادلات روزانه محاسبه شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات