افکار نیوز گزارش می دهد:

نتیجه بحران های بودجه ای در کشور، در نهایت گریبان سلامت مردم تهران را گرفت. امروز تهران خیلی زود تر از سال های دیگر به استقبال شرایط اضطراری هوا رفته است. زنگ آلودگی هوای تهران در دومین هفته از مهرماه به صدا درآمد تا مسئولان سازمان محیط زیست باز هم بر اجرای شدید تر طرح جامع کاهش آلودگی تاکید کنند.

گروه اجتماعی - در حالی که پیش از این بار ها وجود غبار محلی در استان تهران از سوی مسئولان منابع طبیعی کتمان شده بود، مدیر کل محیط زیست استان تهران وقوع گرد و غبار محلی در این استان را عامل تعطیلی کارخانه های آلاینده تهران اعلام کرد.

به گزارش افکارنیوز ؛ سال هاست که مردم ایران به حضور گرد و غبارهای عربی در آسمان کشور خو گرفته اند. با آغاز فصل پاییز، سر و کله این میهمان ناخوانده نیز پدیدار می شود. منشا این غبار ها از بیابان های کشور همسایه یعنی عراق است. البته بخشی از آن هم از اراضی لم یزرع یمن و عربستان به سوی ایران روانه می شود. اما در زمستان پدیده آلودگی هوا نه تنها به دلیل وجود گرد و غبار در آسمان کشور، بلکه به خاطر استفاده بیشتر از وسایل گرمایشی و به تبع آن صعود مصرف سوخت های فسیلی، همچنین سکون هوا در این فصل تشدید می شود. بنابراین همواره در زمستان شاهد وجود وضعیت بحرانی هستیم.

این بار اما علت تعطیلی کارخانه های آلاینده تهران گرد و غبار عربی نیست. غبارهای محلی که منشا آن از بیابان های استان تهران است، هوای این کلانشهر را آلوده کرده و چند روزی است بیماران تنفسی دوباره راه بیمارستان را در پیش گرفته اند.
دو روزی است که مردم تهران در آسمان پایتخت کشور گرد و غبارهایی را مشاهده می کنند که تصور می شد باز هم سوغات کشورهای عربی باشد. اما این غبار ها وطنی است و از بیابان های همین اطراف منشا گرفته است. پیش از این مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان تهران بار ها وجود کانون های بحران در بیابان های اطراف تهران را تکذیب کرده بودند. آن ها در واکنش به اظهارات برخی فعالان محیط زیست که منشا گرد و غبارهای تهران در همین نزدیکی ها معرفی می کردند، با تکیه بر آمار مالچ پاشی و عملیات تثبیت شن انجام شده، تاکید می کردند که کانون های بحرانی در بیابان های تهران به طور کامل کنترل شده است.
اما غباری که آسمان تهران را تا روز پنجشنبه ترک نخواهد کرد، بنا به اعلام محمد هادی حیدر زاده مدیر کل محیط زیست استان تهران، غبار محلی تشخیص داده شده است. بنابراین منشا آن بیابان های اطراف تهران است.
در سال ۹۲، مردم ایران شاهد تغییرات سیاسی در جامعه بودند. انتخابات خرداد، ساختار سیاسی ایران را تغییر داد. اما در گیر و دار این پوست اندازی عرصه سیاست، لایحه بودجه سال ۹۲ که بوسیله دولت دهم طراحی شده بود، در مجلس شورای اسلامی به صورت مرحله ای به تصویب رسید. در سال ۹۱ نیز به دلیل افزایش شدت تحریم ها علیه ایران و فروش نرفتن نفت، بودجه دولت که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود به شدت دچار کسری شد. بنابراین دولت حتی برای پرداخت حقوق پرسنل خود درآمدی نداشت، چه رسد به پرداخت هزینه برای احیا و نگهداری از جنگل کاری های ایجاد شده در مناطق بیابانی.
در سال ۹۱، بنا به اعلام برخی منابع مطلع، کل درصد تخصیص یافته بودجه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، حدود ۱۷ درصد بوده است. در شرایطی که درصد تخصیص اعتبارات سازمان جنگل ها وضعیت نرمال و مطلوبتری داشت، بخش بیابان و اجرای عملیات تثبیت شن در کشور یکی از مظلوم ترین و کم اعتبار ترین بخش ها بود، بنابراین نمی توان انتظار داشت در سال گذشته که کل بودجه کشور دچار اشکال بود، عملیات بیابانزدایی با همان حداقل های قبلی به مرحله اجرا گذاشته شده باشد. در نتیجه به هم خوردن توازن درآمدهای دولت، بسیاری از طرح های تثبیت شن در سراسر کشور که با کاشت درختچه های مقاوم به خشکی در عرصه های بیابانی به مرحله اجرا در آمده بودند، یا نیمه کاره رها شدند و یا به دلیل نبود پول، نهادهای متولی نتوانستند هیچ تانکری را برای آبیاری این گیاهان به مناطق مورد نظر ارسال کنند. در نتیجه بسیاری از این گیاهان خشک شد و به تبع آن قدرت جذب ذرات خاکی که با کوچک ترین جریان باد به آسمان بلند می شوند، به حداقل رسید.
نتیجه بحران های بودجه ای در کشور، در نهایت گریبان سلامت مردم تهران را گرفت. امروز تهران خیلی زود تر از سال های دیگر به استقبال شرایط اضطراری هوا رفته است. زنگ آلودگی هوای تهران در دومین هفته از مهرماه به صدا درآمد تا مسئولان سازمان محیط زیست باز هم بر اجرای شدید تر طرح جامع کاهش آلودگی تاکید کنند. طرحی که البته سال هاست همه بر اجرای آن تاکید می کنند اما نه تنها هوای تهران بلکه هفت کلانشهر دیگر نیز به دلیل عدم رعایت شاخص های این طرح، هر روز آلوده تر شده است.
اگرچه هوای تهران در روزهای اخیر به شرایط ناسالم رسیده و هنوز با مرز اضطرار فاصله داریم، اما شرایط کنونی زنگ خطری است برای مسئولان منابع طبیعی استان تهران که بیش از گذشته به موضوع تثبیت و کنترل کانون های بحران در این استان توجه کنند. تهران به دلیل قرار گرفتن در حاشیه رشته کوه البرز و نبود گردش مناسب هوا در آن، همچنین وجود تعداد زیادی خودرو به همراه گرد و غبارهای عربی به حد کافی عامل آلاینده دارد، ویژه گی هایی که ایجاب می کند با تلاش بیشتر و ایجاد انگیزه برای کار شناسان ادارات منابع طبیعی، زمینه برای اجرای عملیات بیابانزدایی در بیابان های این استان بیشتر فراهم شود تا بار دیگر مردم پایتخت به دلیل غبارهای محلی دچار مشکل نشوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات