یک روانشناس خانواده گفت: کنترل نامحسوس والدین در ارتباط با نوجوانان با همسالانشان بهترین راه نظارت است.

به گزارش افکارنیوز، " محمد کلانتر کوشه" افزود: والدین در ارتباط گیری نوجوانان با همسالان خود نباید نظارت استبدادی کنند اگر این نظارت به صورت اقتداری یا نامحسوس باشد بهتر است.

وی افزود: نوجوانان برای افزایش عزت نفسشان نیاز به تعامل با دیگران دارند چون نوجوانان شخصیتشان به طور کامل شکل نگرفته، بنابراین این تعاملات دوستانه به تکمیل شخصیت و هویت آنها کمک می کند.

وی اظهار داشت: بهترین کمک والدین به نوجوانان کمک به آنها در ارتباط گیری با دیگران است چون اگر نوجوانان در ارتباط گیری اختلال داشته باشند یک شخصیت ضداجتماعی می شوند که میزان تحمل و تا ب آوری آنها در مقایسه با دیگران کمتر است.

" کلانتری" افزود: صمیمیت در روابط دوستی با اینکه مفید است ولی زیان هایی را به همراه دارد، به عنوان مثال: وجود تفاوت های فرهنگی و نگرش های متعارض مذهبی خانواده ها به نوجوانان آسیب می رساند. همچنین هنگامی که نوجوانان روی افکار و احساسات تمرکز می کنند مکررا راجع به مشکلات و احساسات منفی فکر می کنند، کاری که موجب اضطراب و افسردگی در نوجوان می شود.

وی خاطر نشان کرد: روابط دوستی صمیمانه به نوجوانان کمک می کند با استرس های این دوره راحت تر کنار بیایند و می تواند موجب پیشرفت تحصیلی نوجوانان شود.
در عین حال والدین باید معیارهای کلی انتخاب دوست را به نوجوانان خود آموزش دهند و ارتباط آنها را از دور کنترل کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات