رئیس قوه قضائیه در جمع روحانیون، علما و ائمه جمعه آذربایجان غربی گفت: ضروری است تا حوزه های علمیه برای تبلیغ صحیح معارف اسلامی و علوم دینی به سراغ راهکارهای جدید تبلیغاتی بروند و یک نیازسنجی صحیح داشته باشند.

به گزارش افکارنیوز، آیت الله صادق آملی لاریجانی پیش از ظهر امروز در جمع روحانیون، علما و ائمه جمعه و جماعات آذربایجان به اعلام این مطلب، افزود: امروز عالمان دینی باید در خصوص مسائل حقوقی، شرکت های خصوصی و حتی سودهای هم ارائه نظر کرده و ورود پیدا کنند.

آملی لاریجانی گفت: در بحث فعالیت های شرکت های بیمه گر، شرکت های خصوصی، ما نیازمند آن هستیم تا فقها و عالمان دینی با توجه به بروز پدیده های جدید و روابط کاری جدید اعلام نظر کرده و ما را در دستگاه قضایی کمک کنند.

رئیس دفتر قضا با اشاره به این مطلب که وظیفه حوزه های علمیه آن است که یک قدم گام را فراتر بگذارند و از مسائل فقهی گذر کنند، گفت: ما امروز حتی در فهم قرآن و سنت هم نیازمند کارهای جدی از سوی حوزه های علمیه هستیم.

وی با اشاره به این نکته که امروز در مغرب زمین با هر دستاویزی تلاش می کند فهم فقهی ما را زیر سؤال ببرد، گفت: آنها فقه ما را نشانه گرفته اند و ما باید برای این حرکت آن ها چاره اندیشی کنیم.

آملی لاریجانی گفت: امروز پرسش های جوانان جدید شده و ما هم باید روش های جدید تبلیغات را یاد بگیریم.

رئیس قوه قضائیه گفت: البته این به این معنا نیست که ما منبرها را کنار بگذریم زیرا ما منبرها را مقدس می دانیم و می دانیم که در طول سال های گذشته چقدر به استواری اسلام کمک کرده اند.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: یکی از واجب ترین کارهای امروزمان شناخت درست از مخاطبان و پاسخگویی به نیاز آن هاست زیرا امروز کارهای زیادی انجام می شود اما به دلیل عدم نیاز سنجی درست پاسخ صحیحی هم به آنها داده نمی شود.

آملی لاریجانی به تلاش های شهید مطهری اشاره کرد و گفت: ایشان در زمانی که کسی درباره پوشش و حجاب زنان فکر نمی کرد، مجله زن روز را می خواندند و از باب نیازسنجی به مشکلات و معضلات آن روز پاسخ می دادند که این ها از نشانه های یک مقلد دینی است.

وی یکی دیگر از راهکارهای مفید در عرصه تبلیغات را داستان نویسی و فیلم نامه نویسی عنوان کرد و گفت: چه اشکالی دارد برای مقابله با فیلم های بی ارزشی که از غرب و شرق می آیند ما خودمان از این ابزار استفاده کنیم.

وی گفت: به نظرم کار درستی است که اگر بخشی از حوزه های ما مسئول نوشتن داستان و فیلم نامه های مذهبی و در عین حال پاسخگو به نیاز جوانان شوند تا در این بخش بتوانیم عملکرد صحیحی داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز غربی ها با استفاده از رسانه ها در کشورهای دنیا سیطره پیدا کرده اند و در این فضا ما نمی توانیم بی تفاوت باشیم و باید بدانیم که تبلیغ دین راهکار خودش را دارد.

رئیس قوه قضائیه با گلایه از برخی طلبه ها گفت: برای من سؤال است که وقتی یک طلبه نمی خواهد به مرتبه اجتهاد برسد برای چه پای برخی دروسی می نشیند که اصلا نیازش نمی شود در حالیکه می تواند در همان زمان وارد عرصه هایی شود که بتواند به تبلیغ دین منجر شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه بنیان انقلاب اسلامی که از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب بنا شده توجه ویژه ای بر چارچوب های مردمسالاری استوار بر پایه های اسلامی دارد، گفت: در این نظام مقدس برخی مشاغل به گونه ای تعیین شده که ضروری است تا افرادی در حوزه های علمیه تعلیم دیده و برای مدیریت در کشور آماده شوند.

وی گفت: این ضرورت ایجاب می کند تا حوزه های علمیه در بحث تعلیم و تربیت مدیران دینی که برای مثال باید در جایگاه فقهای شورای نگهبان قرار گیرند اهتمام بورزد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: یکی از معضلاتی که امروز در حوزه های علمیه به عنوان کمبود شناخته می شود نداشتن مدیریت به کارهای پژوهشی است.

وی افزود: ارتباطی که من با حوزه های علمیه دارم حاکی از آن است که در حوزه های علمیه کارهای پژوهشی بر اساس یک برنامه مدون و مدیریت شده نبود و صرفا به کارهای شخصی منحصر می شود.

وی در بحث رعایت اخلاق نیز گفت: به طور قطع روحانیون و حوزوی های متخلق به اخلاق اسلامی هستند اما به نظرم می رسد کمی در این زمینه غفلت شده است.

آملی لاریجانی گفت: برخی اینگونه تصور می کنند که در حوزه ها چیزی آموزش داده نشده و حوزه ها کارایی لازم را ندارند در حالیکه این تصور غلط است و ارتباط من با حوزه ها این موضوع را تأیید می کند که حوزه های علمیه در تعلیم و تربیت مدیران توانایی های بالایی دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات