معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فعلا توقف عملیات اجرایی پروژه خیابان ایران زمین به مصلحت نیست، گفت: شورای شهر و نظام مهندسی فعلا وقت خود را برای یافتن مقصر تلف نکنند چرا که این کار از وظایف محاکم صالحه است.

عباس جدیدی در سیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطقی خارج از دستور به فرو ریختن گود ۳۵ متری خیابان گلستان واقع در شهرک قدس اشاره کرد و اظهار داشت: ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۱۰ مهر تعدادی از شهروندان به صورت تلفنی به اینجانب اطلاع دادند که در فاز یک شهرک قدس در خیابان ایران زمین در یک قطعه زمین ۱۶ هزار متر مربعی به دلیل خاکبرداری عمیق، به عمق بیش از ۳۵ متر، احتمال ریزش خیابان و منازل مجاور به وجود آمده است.

وی افزود: بنده با توجه به آشنایی ابتدایی ام به امور ساختمانی به محل مراجعه کردم و خطر رانش زمین را به علت گودبرداری غیر اصولی و غیرفنی آن هم به عمق ۳۵ متر با چشم خود دیدم و احساس کردم. چند روز بعد اهمیت موضوع را به صورت هشدار در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران به استحضار اعضای شورا رساندم.

معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: ۸ روز پیش از رفتن بنده به محل مسعود سلطانی فر عضو شورای شهر نیز در پی دریافت شکوائیه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی نامه ای در تاریخ دوم مهر به عنوان شهرداری منطقه دو پیش بینی کرده بودند که این گودبرداری غیراصولی است که عواقبی چون خسارت جانی و مالی ناشی از رانش زمین را در پی داشته باشد که متاسفانه حادثه در ساعت ۵ فردای روز بازدید اینجانب به وقوع پیوست.

وی افزود: از آن روزی که رانش خیابان به وجود آمد تاکنون مسجد جامعی، دنیامالی، چمران که حدود ۵۰ سال سابقه معماری دارد، قالیباف شهردار تهران، غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی تهران و همچنین تعدادی از اعضای شورا در جلسات و مجمع علمی آشکارا اعلام و تصریح کرده اند که با توجه به استعداد خاک منطقه و وجود تاسیسات، آب، فاضلاب و گاز این محل قطعا تحمل ۳۵ متر خاکبرداری را نداشته است.

جدیدی ادامه داد: احتمالا به همین دلیل از نظر ایمنی و تامین امنیت مجاور از یک طرف ظرفیت احداث ۱۰ طبقه پارکینگ به عمق ۴۰ متر در زیر زمین حائز نبوده است و از طرف دیگر مشاهده مسائل پیش آمده برای مجاورین و ترک های ایجاد شده نحوه اجرایی روش تحکیم دیوارهای گود را از نظر فنی و استحکام زیر سوال بردند.

نایب رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مهم تر و خطرناک تر این است با توجه به در پیش بودن فصل بارندگی چنانچه بارش شدیدی رخ دهد احتمال گسترش خطرات رانش زمین بر اثر گودبرداری غیراصول تشدید می شود و به طور قطع آسیب دیدگی مجاور پروژه را غیر قابل اجتناب می کند مگر اینکه هر چه زودتر و پیش از شروع بارندگی تدابیر جدی اندیشیده و از خوب کار کردن زهکش هااطمینان حاصل شود.

وی در ادامه گفت: اما سازمان های مختلف مانند شرکت آب و فاضلاب استان تهران اولین بار در ۲۰/۹/۹۱، شرکت آب و فاضلاب منطقه یک تهران در ۲۱/۹/۹۱ پس از بازدید میدانی از محل پروژه نگرانی خود را از وقوع خسارت به منازل مسکونی و احتمال گسترش خطرات ناشی از رانش زمین بر اثر گودبرداری غیر اصولی پروژه را قبلا اعلام کرده بودند.

وی افزود: سازمان مهندسی استان تهران ۶ مرتبه در ماه های اردیبهشت تا شهریور پرخطر بودن گودبرداری خیابان ایران زمین و لزوم جلوگیری از گسترش ترک ها نکات فنی دیگر را تذکر داده بود. همچنین حوزه معاونت نظارت شورای شهر تهران نیز در ۳۰ اردیبهشت و مسعود سلطانی فر در تاریخ دوم مهر توجه مسئولان را به شکایت اهالی ناشی از احداث این پروژه و خاکبرداری عمیق و اثرات منفی جانبی آن جلب کرده است.

جدیدی تصریح کرد از همه مهم تر اهالی و ساکنین اطراف این پروژه از زمان تجهیز کارگاه و آغاز گودبرداری تاکنون بیش از ۱۰ بار در زمان های مختلف پیش بینی وقوع خطر کرده و ضمن هشدار و اظهار نگرانی از مقامات مختلف مملکتی تقاضای چاره اندیشی کردند توسط کمیسیون عمران، کمیسیون شهرسازی و حوزه معاونت نظارت شورای شهر تهران در روز یکشنبه به تعدادی از کارشناسان متشکل از سازمان مهندسی، شهردرای منطقه ۲، شورای شهر تهران، نمایندگان ناظر، مشاور و مجری پروژه، نماینده مالک و نماینده آبفا ماموریت داد که رسیدگی فنی و ایمنی پروژه را به صورت مستمر بررسی و گزارش کنند که این امر منجر به اتخاذ تصمیماتی شد.

وی افزود: از جمله تصمیماتی که در این خصوص اخذ شد این بود که در خصوص کنترل و پایش خیابان ایران زمین مقرر شد طی یک هفته ابزار دقیق توسط مالک در محل نصب شود، همچنین مقرر شد توسط کارگروه فنی ارزیابی وضعیت گود را در همه جوانب از نظر فنی به صورت دقیق انجام دهد.

جدیدی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد کارگروه فنی در رابطه با کم کردن طبقات زیرزمین ها، میزان سطح اشغال، میزان طبقات روی همکف سریعا اظهار نظر فنی کنند و مقرر شد نظامی مهندسی تکالیف قانونی خود را براساس ماده ۳۳ به اعمال رسیدگی به شکایات اداری فرآیند کار را انجام دهند همچنین هیئت ۳ نفری کارشناس رسمی دادگستری وضعیت املاک بویژه املاک ضلع شمالی پروژه را از نظر ایمنی و پایداری تا ۲۵ مهر بررسی و گزارش کنند.

وی خاطر کرد: به عقیده بنده فعلا توقف عملیات اجرایی پروژه به مصلحت نیست، فعلا نه شورای شهر و نه نظام مهندسی وقت خود را دنبال مقصر گشتن تلف نکنند چرا که این کار از وظایف محاکم صالحه است همچنین ستاد بحران را نیز به یاری طلبید و مهمتر از همه اینکه هر چه زودتر فکری به حال خیابان ایران زمین و مجاورین کرد تا وارد خطر نشوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات