یک باستان شناس با بیان اینکه شی تاریخی معروف به شیردال به لحاظ روش ساخت و شکل شبیه به اشیای کشف شده از غار کلماکره است گفت: بر اساس گفته آمریکاییها این شی در نزدیکی غاری در منطقه پل دختر کشف شده است. این در حالی است که تنها غار بین پل دختر و کوهدشت همان غار کلماکره است که گنجینه آن سال ۶۸ کشف و غارت شد و بیشتر اشیایی که گفته می شود از این غار کشف شده و در موزه ها وجود دارد تقلبی هستند.

به گزارش ا فکارنیوز ، امیر منصوری با بیان اینکه زنگار روی اشیای تاریخی روشن کننده ابهامات مربوط به آن شی است گفت: زنگاری که در اثر مرور زمان روی اشیای تاریخی بوجود آمده، نشان می دهد که آن شی در کجا، تحت چه شرایط آب و هوایی قرار گرفته و متعلق به چه دوره زمانی است.

وی ادامه داد: اشیای تاریخی موجود در غار کلماکره در اثر مرور زمان رسوب می کنند و زنگاری روی آن را می گیرد که متقلب ها هم این زنگار زدن روی شی را یاد گرفته اند منتها بررسی نوع این زنگار و ناخالصیهای آن با آزمایشهای دقیق نشان می دهد که آیا این شی متعلق به غار است یا نه چون حتی آب و هوای رسوبی که در غار وجود دارد مشخص می کندکه این شی دارای زنگار مخصوص این غار است یا خیر.

وی ادامه داد: ۲۰ شی کشف شده در این غار دارای کتیبه به زبان عیلامی و آشوری و آرامی کهن بوده اند که توسط رسول بشاش خوانده شدند.

این باستان شناس بیان کرد: جام های کلماکره تک جامی هستند اما این شی دارای ۳ جام است که به موجودی مرکب از شیر و عقاب وصل شده است.

منصوری با بیان اینکه شیردال ها و ریتون های طلایی متعلق به دوره هخامنشیان است، گفت: اشیای غار کلماکره متعلق به دو قرن قبل از هخامنشیان بوده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات