بیش از ۵۰ مقاله در مجله های معتبر بین المللی، ۷۵ مقاله در کنفرانس های معتبر داخلی و خارجی، دو جایزه ملی و یک جایزه بین المللی دستاوردهای کار علمی فرجی دانا در زمینة تخصصی مخابرات است. افزون بر این، وی سخنران مدعو مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه های جهان در سال ۱۳۸۴ بوده و اخیراً یک دوره یک ساله فرصت مطالعاتی را در دانشگاه واترلو کانادا (شهریور ۹۱ تا شهریور ۹۲) به پایان رسانده است.

به گزارش افکارنیوز ؛ رضا فرجی دانا، متولد سال ۱۳۳۹ در خانواده ای مذهبی درقم است. او در سال ۱۳۵۷ دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک از دبیرستان حکیم نظامی قم گرفت و در همان سال در کارشناسی مهندسی برق دانشگاه شیراز پذیرفته شد. وی پس از تعطیلی دانشگاهها در سال ۱۳۵۹به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و تا بازگشایی مجدد دانشگاه ها در پاییز سال ۱۳۶۱ مسئولیت های مختلفی را در سپاه عهده دار بود.

پس از بازگشایی دانشگاه ها به دانشکده فنی دانشگاه تهران منتقل و در سال ۱۳۶۵ با کسب رتبه ممتاز دانش آموخته شد. وی تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه واترلو کانادابه پایان رسانید و در سال ۱۳۷۳ به عضویت هیات علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران درآمد.

رضا فرجی دانا هم اکنون استاد تمام رشته مهندسی برق در دانشگاه تهران است. وی تاکنون راهنما و مشاور بیش از پنجاه پایان نامه کارشناسی ارشد و ۱۰ رساله دکتری بوده و چندین طرح پژوهشی کاربردی را به انجام رسانده است. بیش از ۵۰ مقاله در مجله های معتبر بین المللی، ۷۵ مقاله در کنفرانس های معتبر داخلی و خارجی، دو جایزه ملی و یک جایزه بین المللی دستاوردهای کار علمی او در زمینه تخصصی مخابرات است. افزون بر این، وی سخنران مدعو مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه های جهان در سال ۱۳۸۴ بوده و اخیراً یک دوره یک ساله فرصت مطالعاتی را در دانشگاه واترلو کانادا (شهریور ۹۱ تا شهریور ۹۲) به پایان رسانده است.

رضا فرجی دانا پس از بازگشت به ایران در سمت های علمی و دانشگاهی گوناگونی خدمت کرده است که برخی از آنها عبارتند از:

بهمن ۱۳۷۵- شهریور ۱۳۸۱ رئیس مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران

تیرماه ۱۳۷۷- شهریور ۱۳۸۱ رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران

شهریور۱۳۸۱- آذر ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه تهران

خرداد ۱۳۸۵ تاکنون رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بنیاد عام المنفعه حامیان دانشکده فنی

مرداد ۱۳۸۸ تاکنون موسس و سرپرست آزمایشگاه تایید نمونه آنتن دانشگاه تهران

انقلاب اسلامی تغییر و تحولات اساسی در بنیان های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی کشور رقم زد و در حوزه علم و فناوری، اندیشه و رهنمودهای حضرت امام (ره) در مورد دانشگاه و دانشگاهیان سرلوحه سیاست‏گذاری و برنامه ریزی توسعه علوم، تحقیقات و فناوری شد. رهنمودهای برگرفته از بیانات ایشان همچون ‹‹مستند بودن دین اسلام به برهان و اتکاء به منطق و عدم هراس از آزادی بیان و قلم››؛ ‹‹تحمل برداشت های دینی جوانان، تلفیق فرهنگ فلسفی و نظری حوزه با فرهنگ تجربی دانشگاه››؛ ‹‹دانشگاه کارخانه آدم سازی››؛ ‹‹دانشگاه مبدا همه تحولات است››؛ ‹‹مشورت و مطالعه، عدم درگیری و بحث چهره به چهره در محیطهای دانشگاهی››؛ ‹‹انسجام و یکپارچگی جامعه دانشگاهی›› و ‹‹مرکز تربیت قرار دادن دانشگاه››، چشم انداز و غایت آموزش عالی کشور را ترسیم کرد.

انسجام و یکپارچگی در راهبری کشور با رهبری داهیانه رهبر فرزانه کشور حضرت آیت الله خامنه ای و تاکیدهای مکررشان بر ضرورت توسعه علمی کشور همچون گذشته راه را برای درنوردیدن افق های جدید در حوزه علم و فناوری هموار کرد و باعث ارتقاء بیش از پیش شأن و جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان گردید. در این راستا بیانات ایشان مبنی بر: ‹‹ توجه به معنویت در کنار علم››، ‹‹فلسفه ایجاد تشکل های دانشجویی برای رسیدن به آرمان ها››؛ ‹‹تاکید بر عدم محافظه کاری دانشجو و بیان صریح و روشن و آشکار وی››؛ ‹‹روحیه آرمانگرایی و تمسک به اصول فکری››؛ ‹‹ایجاد کرسی های آزاد اندیشی››؛ ‹‹علم رمز پیشرفت و اقتدار یک کشور›› و ‹‹تاکید بر توسعه کیفی در کنار رشد کمی و توجه به عمق کیفیت›› همچون گذشته، چراغ راه مسئولین و جامعه دانشگاهی بوده، هست و خواهد بود.

بر این اساس باید گفت پیروزی انقلاب اسلامی و ترسیم نقشه راه توسط معمار کبیر انقلاب و ادامه آن توسط رهبر فرزانه انقلاب، آغاز راه نوآوری های علمی مبتنی بر ارزش های دینی در جامعه بود و دستاوردهای شگرفی به دنبال داشت؛ دستاوردهایی که ایران امروز را به یک قدرت منطقه ای خودبنیاد تبدیل نموده و آن را الهام‏بخش و سرمشق کشورهای مسلمان و عقب نگه داشته شده، کرده است.

در این راستا بی شک، سهم وزارت علوم در حفظ و ارتقای موقعیت علمی و اقتدار کشور در منطقه و در سطح بین المللی شناخته شده است و مهمترین عامل در تحقق چشم انداز و افق ترسیم شده در اسناد بالادستی محسوب می شود و نظام آموزش عالی، به دلیل سروکار داشتن با تربیت دانشمندان، متفکران و مدیران آینده و شکل دادن به سرمایه انسانی کشور، در توسعه و تعالی علمی و فرهنگی همه جانبه و احیای هویت تمدنی ایران اسلامی، نقش پیشران و موتور محرکه را بر عهده دارد. بر این اساس، سیاست ها و برنامه های وزارت در دولت یازدهم نیز اهمیت می یابد و کلیه گروه های ذی‏نفع، ذی‏صلاح انتظار دارند که وزارت متبوع با مشی تدبیر و اعتدال، سکان هدایت علم و فناوری جامعه به سوی تعالی و پیشرفت را با بهترین کیفیت عملکردی به دست گیرد.

با توجه به موارد مذکور، این برنامه با رویکردی آینده نگر و منعطف و بر اساس اسناد بالادستی زیر تهیه و تدوین شده است:

۱-دیدگاه‏ ها و ابلاغیه‏ های مقام معظم رهبری

- بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری

- سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴

- سیاست‏ های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

۲. قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی

- قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

- قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

- قانون حمایت از شرکت‏ ها و موسسات دانش ‏بنیان و تجاری ‏سازی نوآوری‏ ها و اختراعات

۳. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

- سند نقشه جامع علمی کشور

- سند دانشگاه اسلامی

علاوه بر اسناد بالادستی مذکور، دیدگاه‏ ها و انتظارات نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‏ ها و مؤسسات پژوهشی در قالب کارگروه آموزش عالی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی و کارگروه تدوین برنامه وزارت اخذ شده و بر آن اساس، چارچوب برنامه وزارت متبوع احصاء و برنامه تدوین شده است.

همچنین همانگونه که در تدوین این برنامه، تبعیت از اسناد و قوانین بالادستی و مشی اعتدال و خرد جمعی حاکم بوده است، در اجرای آن نیز با کمک، همفکری و همکاری جامعه دانشگاهی، پیگیری نقشه راه ترسیم شده بر مبنای آرمان های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در جهت تداوم پیشرفت علمی کشور مبنای عمل خواهد بود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات