مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان در یک مرحله و در سال ۸۸ اجرایی شد.

به گزارش افکارنیوز، سید تقی نوربخش در مورد چگونگی بخشودگی جرایم کارفرمایان خاطرنشان کرد: حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان جرایم داریم که در صورت مراجعه کارفرمایان آمادگی داریم تمام مبلغ مذکور بخشوده شود.

وی ادامه داد: حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان نیز میزان مطالبه سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان است و سازمان این سیاست تشویقی را در نظر گرفته که در راستای برخورداری کارفرمایان از این مزیت و نیز کمک شدن به سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

نوربخش با اعلام اینکه کارفرمایان فرصت دارند تا ۱۹ دی ماه سال جاری تکلیف حق بیمه شان را مشخص کنند، گفت: این موضوع شامل کارفرمایان واحدهای صنعتی، کشاورزی و صنفی است و حتی سیاستهای تشویقی برای آنها در نظر گرفته شده که در صورت اقدام تا ۱۹ دی ماه سال جاری کل جرایمشان بخشوده و اصل بدهی هایشان هم تقسیط شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: تاکنون این اتفاق هفت بار در قوانین بودجه رخ داده، به این معنا که افراد به دلیل عدم پرداخت حق بیمه شان بنا بر قانون مشمول جرایم شدند، چرا که میزان جرایم ممکن است با توجه به سنواتی که بنابر دلایل مختلف پرداخته نشده به مبلغ بالایی تبدیل شود.

۵۴ هزار میلیارد تومان، بدهی بر جای گذاشته دولت قبل برای تامین اجتماعی


نوربخش با بیان اینکه در سال ۹۲ سازمان مجبور است حدود پنج هزار میلیارد تومان از ذخایرش را برداشت کرده و در هزینه های جاری اش استفاده کند، تصریح کرد: دولت قبل حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان برای صندوق تامین اجتماعی بدهی بر جای گذاشته است و با توجه به وضعیت موجود اقتصادی کشور طبیعتا دریافت منابع وصولی سازمان تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی در مورد میزان ذخایر سازمان تامین اجتماعی گفت: منظور از ذخایر همان منابعی است که بیمه شدگان پرداخت می کنند و در سنوات گذشته برای اینکه بتوانیم مستمری هایمان را پرداخت کنیم آن را به صورت انباشته در شرکت های سرمایه گذاری جمع کرده ایم تا بتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تعهد سنوات دارد، اظهار کرد: کل دارایی های تامین اجتماعی اگر قابل به نقد شدن باشند حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است و این رقم به این معناست که تعهدات سازمان بیشتر است.

به گفته نوربخش، در همه جای دنیا دولت ها یک مشارکت تضامنی با شرکت های بیمه ای دارند به این معنی که مقداری از حق بیمه بیمه شدگان را پرداخت می کنند به طور مثال نیز در کشور ما هم اکنون ۲۰ درصد حق بیمه را در بیمه های اجباری کارفرمایان، هفت درصد را کارگران و سه درصد را دولت پرداخت می کند.

وی افزود: تامین اجتماعی یک سازمان بین نسلی است که یک مشارکت تضامنی را ایجاد می کند و باید خاطرنشان کرد که این نقش تضامنی نه توسط کارگر و نه کارفرما در صندوق های بیمه ای ایجاد نمی شود، بلکه تنها دولت است که می تواند این کار را انجام دهد.

نوربخش با اشاره به اینکه تامین اجتماعی یک سازمان تعهدی است نه سازمانی حمایتی خاطرنشان کرد: این سازمان مبالغی را دریافت می کند که در آینده باید آنها را پرداخت کند و طبیعتا برای این پرداخت ها باید سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد چرا که اگر امروز مبلغی را به عنوان حق بیمه دریافت می کند در ۳۰ سال آینده و بر حسب قانون باید متناسب با نرخ تورم باید مستمری پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: بنابراین این شرکت سرمایه گذاری یکی از مکان هایی است که حفظ ذخایر سازمان در آن انجام و ارزش افزوده ایجاد می شود.

وی در مورد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) نیز خاطرنشان کرد: ترکیب ذخایر شستا متشکل از رد دین دولت (بابت سه درصد حق بیمه و نیز حق کارفرمایی در مورد بعضی از صنوف) و نیز مبالغی است که بابت وصولمان در آن سرمایه گذاری می کنیم.

نوربخش در مورد سودده یا زیان ده بودن این شرکت های سرمایه گذاری نیز عنوان کرد: مبالغی که دولت ها در سنوات گذشته به سازمان تامین اجتماعی داده اند به صورت پکیج هایی است که ممکن است در آن شرکت هایی که خیلی هم سودده نبوده وجود داشته باشند اما هنر یک شرکت سرمایه گذاری در هر جای دنیا برای یک سازمان بیمه اجتماعی این است که یک ترکیب ذخایر مناسب ایجاد کند که شرکت های کم سودده را سودده و در شرکت های سودده ارزش افزوده ایجاد کند.

وی افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه شرکت های بیمه گر موظف شده اند به جای بنگاه داری به سمت بازار سرمایه حرکت کنند چرا که این بازار نقد پذیر بوده و از شفافیت بیشتری برخوردار است و ریسک کمتری ایجاد می کند و سازمان تامین اجتماعی نیز در حال حرکت به همین جهت است.

بدهی ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۲


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به میزان بدهی های دولت به این سازمان تصریح کرد: دولت قبلی دویونات زیادی را برای دولت فعلی به جای گذاشته است که در مورد سازمان تامین اجتماعی این رقم به ۵۴ هزار میلیارد تومان می رسد که چیزی حدود یک سوم تا یک چهارم کل بدهی های دولت به کل سازمان های کشور است.

به گفته نوربخش، در سال ۹۲ نیز حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی جدید از طرف دولت به سازمان تامین اجتماعی ایجاد می شود که امیدواریم در بودجه های سنواتی لحاظ و به سازمان های تامین اجتماعی پرداخت شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات