حافظی:

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه شیوه پایش محصولاتی مانند مرغ و پیاز در دست بررسی است، گفت: آلودگی برخی سبزیجات و مرغ ها موضوع جدیدی نیست ولی در حال حاضر کسی شهامت مطرح کردن آن را پیدا کرده است.

به گزارش افکارنیوز، رحمت الله حافظی درباره ارائه گزارش سازمان میادین میوه و تره بار درباره آلودگی مرغ ها به سرب، اظهار داشت: نخستین جلسه ای که برای موضوع مرغ های آلوده به سرب و سایر محصولات تشکیل شد پیش از تعیین اعضای کمیسیون سلامت شورا بود و سازمان های مرتبط در آن حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر این موضوع در دستور کار کمیسیون سلامت قرار دارد، ادامه داد: جلسه آتی مربوط به این موضوع روز یکشنبه هفته آینده، پیش از تشکیل جلسه شورای شهر و با حضور سازمان های مربوطه خواهد بود.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تصریح کرد: آلودگی برخی سبزیجات و مرغ ها موضوع جدیدی نیست و در گذشته هم چنین مسائلی وجود داشته در واقع وضعیت اینگونه نیست که بگوییم وجود نیترات در پیاز برای اولین بار است که رخ می دهد، حتی آلودگی مرغ ها به سرب هم مسئله جدیدی نیست ولی در حال حاضر کسی شهامت مطرح کردن آن را پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در گذشته روی این موضوع سرپوش می گذاشتند و به نوعی آن را مهار می کردند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر که دوستان این شهامت را نشان داده و موضوع را مطرح کردند لازم است دستگاه های مربوطه کنار هم قرار گیرند و راهکاری برای حل آن پیدا کنند.

حافظی افزود: در حال حاضر محموله هایی که وارد بازار می شوند نمونه گیری شده و مشخص می شود چه میزان از آنها آلودگی دارد اما در حال حاضر زیرساختی که بتوان تشخیص داد مبدأ محموله های کجاست، وجود ندارد. به همین دلیل از مسئولان وزارت بازرگانی دعوت به عمل آوردیم تا برنامه ریزی انجام شود که بر اساس آن هر محموله ای پیش از بارگیری به سمت بازار، در مزرعه کدگذاری شود.

وی در ادامه گفت: در این صورت می توان تشخیص داد که محموله آلوده از چه نقطه ای حرکت کرده و نسبت به رفع عوامل آلودگی اقدام کرد ولی با وضع موجود هیچ مداخله ای قابل انجام نیست.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تصریح کرد: در گذشته وقتی یک کارشناس چنین موضوعاتی را طرح می کرد رئیس دولت بد اخلاقی می کرد و وزیر هم روز بعد اعلام می کرد مسئله را بررسی کردیم و مشکلی وجود نداشته است ولی در حال حاضر چنین فضایی وجود ندارد؛ بعد از طرح این موضوع موضع گیری از سوی دولت وجود داشت اما بعد از تشکیل جلسه فضایی مثبت و کارشناسی حاکم شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه روش های انجام آزمایشات متعدد است، در جلسه کارشناسی برگزار شده، مقرر شد، یک گروه، روش انجام پایش را بررسی کرده تا به صحت و سقم خروجی ها دست یابند. هم اکنون در حال بررسی هستیم تا دریابیم روش پایش مسئولان شهرداری استاندارد بوده است یا خیر؛ اگر مطابق با استاندارد بوده و چنین خروجی داشتند باید مداخلات بعدی انجام گیرد.

حافظی خاطرنشان کرد: این احتمال هم وجود دارد که در جریان روند ارزیابی ها به این نتیجه دست یابیم که اصلا آلودگی در محصولات وجود نداشته و روش پایش استاندارد نبوده است.

حسین صفایی مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار در هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات این سازمان در حوزه پایش محصولات میوه و تره بار پرداخت و اعلام کرد: بر خلاف تصور عمومی، وجود هورمون در مرغ های مورد بررسی که از ۱۰ استان وارد تهران می شوند، صفر درصد بود اما دارای ۴۷ درصد سرب و ۱۷ درصد کادمیوم هستند.

وی همچنین گفت: در این پایش که از ۲.۵ سال پیش اجرای آن آغاز شد، میوه و تره بار بررسی شده در پاییز سال ۹۱ تنها ۱.۴ درصد بالاتر از حد مجاز آغشته به سم بودند. اما این درحالی است که همین محصولات در تابستان سال ۹۱، به میزان ۴۱ درصد آغشته به فلزات سنگین بودند که سرب در ردیف اول این فلزات قرار دارد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری به پایش سبزیجات وارد شده به تهران نیز اشاره کرد و گفت: پیاز، آلوده ترین محصول از نظر نیترات است.

اظهارات مدیر عامل سازمان میادین درباره آلودگی مرغ ها از سوی مسئولان وزارت بهداشت تکذیب شد و تعدادی از اعضای کمیسیون سلامت شورای شهر برای دریافت اطلاعات درست وارد موضوع شدند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات