معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: برخی بر این باور غلط هستند که مصرف تریاک قند خون را پایین می آورد در حالی که مطالعات نشان می دهد مصرف تریاک خود عامل ایجاد دیابت، فشار خون و ۵ نوع سرطان است.

به گزارش افکارنیوز ، رضا ملک زاده اظهار داشت: ابتلا به دیابت، چربی خون، چاقی، مصرف نمک زیاد همگی عوامل خطری برای بروز سکته های قلبی و مغزی است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: هر سال یک میلیون سال عمر بر باد رفته داریم که مهمترین علتش چاقی است. در حالی که ۸۰ درصد سکته ها قابل پیشگیری است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: متأسفانه تابه حال آن طور که باید برای پیشگیری کاری نکردیم و بیشتر مطالعاتمان را روی معالجه افراد گذاشته ایم کاش حداقل ۲۰ درصد بودجه سلامت را صرف پیشگیری می کردیم.

وی گفت: با اصلاح شیوه زندگی، افزایش تحرک و فعالیت بدنی، کاهش مصرف نمک و استفاده نکردن از چربی های ترانس می توانیم از بسیاری از بیماری ها از جمله سکته های قلبی جلوگیری کنیم.

ملک زاده مصرف سیگار را عامل خطری برای ابتلا به انواع بیماری ها دانست و افزود: همچنین باور غلطی در بین برخی افراد وجود دارد که مصرف تریاک قند خون را کاهش می دهد در صورتی که تریاک خود یکی از عوامل ایجاد قند خون و فشار خون است.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد تریاک عامل ایجاد سکته های قلبی و مغزی و ۵ نوع سرطان از جمله سرطان حفره دهان، مری، معده و مثانه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت پیشنهاد کرد تا در کنار مطالعات دیگر تحقیقاتی برای کشف ژن های ایجاد کننده سکته مغزی و قلبی انجام شود تا از طرف دیگر بتوان داروهایی را برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی تولید کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات