سقف شیشه ای نخستین پاساژ اروپایی در تهران متعلق به دوره پهلوی دوم که به پاساژ کریستال پالاس معروف بود، فرو ریخت تا یک مجتمع تجاری بزرگ، مهمترین پاساژ تاریخی لاله زار را از بین ببرد.

به گزارش افکارنیوز ، کریستال پالاس یا قصر بلورین نام یکی از بناهای شهر لندن است که در سال ۱۸۵۱ میلادی ساخته شد. پس از آن نیز پاساژی در اوائل دوره پهلوی دوم در خیابان لاله زار تهران ساخته شد که سقف آن مانند سقف کریستال پالاس، شیشه ای بود.

جرثقیل هایی که قصد تخریب کل پاساژ را دارند تا در ارتفاعی بلندتر از حد مجاز آن هم در جوار خیابان لاله زار، یک مجتمع تجاری ساخته شود

در این باره، سید احمد محیط طباطبایی ، تهران شناس با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: دور تا دور این پاساژ در دو طبقه مغازه های ایوانی شکل بود که حتی نام و عکس آن در کتابهای راهنمایان گردشگری به عنوان زیباترین سقف پاساژ در خیابان لاله زار نیز آمده است.

تابلوهای تبلیغاتی نمای ساختمان های پاساژ اروپایی لاله زار را کور کرده است

محیط طباطبایی گفت: این سقف هلالی شکل، اولین الگو از معماری مدرن و اروپایی بود که  در تهران ساخته می شد به همین علت مهمترین پاساژ در خیابان لاله زار با سقفی زیبا شد. اما  مدتی پیش سقف این پاساژ که نام دیگر آن پاساژ رزاق منش است، را از بین برده اند تا به جای آن، یک مجتمع تجاری بلند مرتبه بسازند.

سقف هلالی و کریستالی فرو ریخته است

مجتمع تجاری که محیط طباطبایی از آن نام می برد، همان مجتمعی است که از مدتها پیش بر خانه امین السلطان که پشت پاساژ کریستال پالاس است، سایه انداخته و قرار  است بخشی از این خانه همراه با پاساژ تخریب شود.

یک مجتمع تجاری در لاله زار، کریستال پالاس و خانه امین السلطان را از بین می برد

همچنین تمام فضای زیبایی بصری پاساژ کریستال پالاس را مغازه های اطراف الکتریکی و تابلوهای تبلیغاتی اشغال کرده اند و به سختی می توان معماری بناهای تاریخی باقی مانده را دید.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات