فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ضمن تکذیب گروگان گرفته شدن مرزبانان در حادثه سراوان، گفت: با صراحت اعلام می کنم که تعداد قطعی شهدا در این حادثه ۱۴ تن بوده و آمار دیگر مورد تایید نیست.

سردار حسین ذوالفقاری در حاشیه نشست رسانه ای همایش ملی فرماندهی و مدیریت انتظامی اظهارات مربوط به گروگان گیری و حمله به پاسگاه یا برجک های مرزبانی و… را تکذیب کرد و گفت: در جریان این حادثه تنها به یکی از واحدهای گشتی حمله شد که در حال حمل نیروها برای استقرار در مرز بوده است.

وی از وقوع ۱۰۷ مورد درگیری از ابتدای سال جاری تا پنجم آبان ماه در مرز پاکستان خبر داد و گفت: ۶۷ مورد از این درگیری ها مسلحانه بوده که منجر به هلاکت ۲۰ شرور، مجروحیت سه تن، توقیف ۲۱ قبضه اسلحه و کشف ۲۱ تن و ۸۷۴ کیلوگرم مواد مخدر شده است.

به گفته فرمانده مرزبانی ناجا، در این ۶۷ درگیری مسلحانه تنها چند تن از مرزبانان دچار جراحت شده بودند و خسارات جانی به مرزبانی جمهوری اسلامی وارد نشده است.

ذوالفقاری با تکذیب به گروگان گرفته شدن نیروهای مرزبانی در این حادثه، گفت: هیچ گروگانی در کار نبوده، چرا که اگر ادعای طرف مقابل مبنی بر گرفتن گروگان صحت داشت، آنان در رسانه هایشان این موضوع اعلام می کردند. بنابراین به گروگان گرفته شدن افراد در این حادثه را تکذیب می کنیم.

فرمانده مرزبانی ناجا همچنین درباره صدور حکم اعدام برای ۱۶ تن از عاملان ایجاد ناامنی در سیستان و بلوچستان و اجرای آن، اظهار کرد: حکم اعدام این ۱۶ نفر پیش از حادثه تروریستی سراوان صادر شده و به تایید دستگاه قضا رسیده بود، اما دستگاه قضایی اجرای آن را متوقف کرده بود تا در صورت بروز آثار ندامت و دست برداشتن اشرار از اقدامات خود، آنان مشمول رفعت اسلامی قرار بگیرند. اما وقتی حرکت تروریست ها مشاهده و مشخص شد که آنان بنای کوتاه آمدن از کار خود را ندارند، مسئولان حکم را اجرا کردند.

ذوالفقاری با بیان اینکه حدود دو سال پیش در همین منطقه شاهد عبور کاروانی خودروهای حامل مواد مخدر بودیم و روزانه حدود سه میلیون لیتر قاچاق سوخت از قسمت" کشت گان" به پایین انجام می شد، گفت: همکاران ما در سخت ترین شرایط، در این مسیر مستقر شده و با انجام اقدامات خود مانع از قاچاق سوخت شدند.

وی اضافه کرد: در برخی از درگیری هایی که در مرز رخ می داد، پس از انجام تیراندازی، مرزبانان نیز به افراد پاسخ متقابل می دادند که در اغلب این درگیری ها با وارد شدن خسارات جانی و تلفات به طرف مقابل، مجبور به ترک محل می شدند.

قرار دادن بمب های کنترل از راه دور در مسیر مرزبانان

فرمانده مرزبانی ناجا همچنین از قرار دادن بمب های کنترل از راه دور در مسیر مرزبانان خبرداد و گفت: در طول یک سال گذشته چندین مورد این اقدامات انجام شده که با ناکامی عاملان آن همراه بوده است.

حمله به ماشین های ما، شاهکار یا توان بالا نیست

ذوالفقاری با بیان اینکه تروریست ها توان تعرض به برجک ها، پاسگاه ها و پایگاه های مرزبانی ما را ندارند، گفت: تعرض به ماشین های گشتی بیانگر شاهکار یا توان بالای متعرضان نیست و در قدرتمند ترین نیروها نیز چنین اتفاقاتی رخ می دهد.

هشدار قاطع مرزبانی به تروریست ها

به گزارش ایسنا، ذوالفقاری در اظهاراتی صریح و قاطعانه ضمن هشدار به تروریست ها و افرادی که قصد ایجاد ناامنی در مرزهای سراسر کشور را دارند، گفت: هر چقدر حرکت های این چنینی از سوی تروریست ها در مرزها انجام شود، عزم نیز برای مقابله با آنان بیشتر خواهد شد و ما در پاسخ به این افراد برجک های خود را افزایش داده و کنترل های خود را بالا می بریم.

وی اضافه کرد: اگر عده ای تصور می کنند که با چند اقدام این چنینی در مرز شاهد کنترل ما بر مرزها خواهند بود، باید به آنان بگویم که در محاسبات خود صد درصد دچار اشتباه شده اند.

کنترل مرز سراوان با تیمی قوی و زبده

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به تصمیماتی که پس از حادثه سراوان برای کنترل مرزها به ویژه در این محدوده اتخاذ شده، گفت: از فردا تیمی قوی متشکل از یگان های تکاوری و معاونان مرزبانی در این مناطق مستقر می شوند.

به گفته ذوافقاری در دو سه روز اخیر خلاءهای موجود در مرز مشخص شده و اعتباری نیز برای آن تعیین شده که طی دو سه روز آتی کار احداث مقرهای مرزی نیز آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: سرعت دهی به جاده سازی و اعزام تیم های فناوری برای پوشش اپتیکی، راداری و… در مرز نیز از دیگر اقداماتی است که انجام خواهد گرفت.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه اقدامات اطلاعاتی و فنی دیگری نیز در مرزها انجام خواهد شد، گفت: از ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه معذورم.

متجاوزان را تا داخل خاک پاکستان هم تعقیب می کنیم

ذوالفقاری از تعقیب متجاوزان تا عمق خاک پاکستان در صورت تعرض خبر داد و گفت: به مرزبان کشور پاکستان نیز اعلام کردیم که در صورت تکرار حوادث مشابه و تعرض به ما، این حق برای ما وجود دارد که متجاوزان را تا داخل خاک کشور پاکستان نیز تعقیب کنیم و البته این موضوع را به آنان نیز اطلاع خواهیم داد.

وی با بیان اینکه روابط خوبمان با کشور پاکستان را به خاطر اقدام چند شرور تحت تاثیر قرار دهیم، افزود: این را هم باید بگویم که به دلیل تعاملات خوبی که با مرزبانی کشور پاکستان داشتیم، بسیاری از مشکلات را حل کرده ایم.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه رابطه خوبی میان مرزبانی ایران و پاکستان وجود دارد، گفت: البته بخش هایی هم وجود دارد که مرزبانی پاکستان بر آن اشراف ندارد. به عنوان مثال نزدیک ترین پاسگاه مرزبانی پاکستان با محل حادثه حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد که البته یک پایگاه موقت نیز در پنج کیلومتری محل حادثه قرار دارد که مشخص نیست در زمان وقوع مرزبانان پاکستان در آنجا حضور داشتند یا خیر؟

حضور قوی از طرف پاکستانی ها در مرز نداریم

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه حضور قوی از جانب پاکستانی ها در مرزها نداریم، گفت: به همین دلیل نمی توانیم از آنها توقع داشته باشیم که مرزهای خود را کنترل کنند و این در حالی است که علی رغم اینکه خطری از جانب ما مرزهای پاکستان را تهدید نمی کند، ما این آمادگی را داریم که در هر زمانی که مرزبانی پاکستان موردی را به ما گزارش کند، وارد عمل شویم.

ردپای بازماندگان گروهک ریگی در جیش العدل

فرمانده مرزبانی ناجا درباره حضور افرادی از گروهک های تروریستی منحل شده نظیر جندالشیطان و… در گروهک جیش العدل که مسئولیت این حادثه تروریستی را پذیرفته است، گفت: آنچه که ما اطلاع داریم، در میان اعضای این گروه افرادی هستند که از گروهک های قبلی جدا شده باشند، اما تماما شامل این افراد نیستند.

وی اضافه کرد: البته این گروهک ها نیز همانند گروهک های مذکور با هدف ایجاد اختلاف در منطقه و حمایت از برخی اقوام و مذاهب خاص فعالیت می کنند و رویکرد مشابهی با آنان دارند.

به گفته ذوالفقاری، اطلاعاتی از آنان نیز در دست داریم که از جانب اعضای این گروهک ها به تروریست ها داده شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره انجام برخی از تیراندازی های مشکوک از سوی افغانستان به سمت مرزهای کشورمان نیز گفت: شواهدی دال بر اینکه این اقدامات تروریستی باشد، نداریم و عمدتا این اقدامات از سوی قاچاقچیان انجام می شود.

وی با بیان اینکه در مرزهایمان با افغانستان در حالت تثبیت قرار داریم، گفت: تحرکات محدودی که عمدتا از سوی قاچاقچیان مواد مخدر انجام می شود، در مرزهای تایباد، بیرجند و… دیده ایم که البته این اقدامات نیز رو به کاهش است.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه در مرز زابل و افغانستان نیز عده ای قصد ورود مواد مخدر و ورود غیرمجاز به کشور را دارند، افزود: البته هزینه چنین اقداماتی با حضور مرزبانان بالا رفته، چرا که اشراف مرزبانی بر این مناطق اجازه تحرک به آنان را نخواهد داد.

تکرار اقدامات از سوی جیش العدل متصور است

ذوالفقاری همچنین درباره احتمال انجام اقدامات مشابه از سوی جیش العدل، اظهار کرد: احتمال چنین اقداماتی برای ما متصور است، اما حتی خود این افراد نیز می دانند که در صورت ورود دوباره، جور دیگری به قضیه نگاه خواهیم کرد و قطعا همانند دفعه قبل نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مسئولان استان سیستان و بلوچستان نیز به شکل مرتب اوضاع و شرایط را در این منطقه دنبال می کنند، گفت: حتی از میزان توان آنان اطلاعات کاملی داریم.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به رایزنی هایی که در دولت پیشین برای تخصیص اعتبار برای انسداد در مرز انجام شده بود، گفت: از دولت قبل خواستیم که تفاوت قیمت سوخت قاچاق در مرز طی مدت ۱۰ تا ۱۵ روز را به ما بدهند تا از قسمت" کشتگان" تا" سراوان" را محدود کنیم؛ اما متاسفانه نتیجه ای نگرفتیم.

به روحیه مرزبانان افتخار می کنم

ذوالفقاری با اشاره به روحیه ای که در میان مرزبانان از سرباز وظیفه تا مقامات ارشد وجود دارد، گفت: به روحیه این افراد به عنوان یک ایرانی افتخار می کنم.

اجازه لطمه به امنیت کشور را نخواهیم داد

فرمانده مرزبانانی ناجا با تاکید بر اینکه اجازه نخواهیم داد به امنیت کشور لطمه ای وارد شود، گفت: تروریست ها قصد کشاندن ناامنی به داخل کشور و مناطق حاشیه ای مرز را دارند که اجازه انجام چنین اقداماتی را به آنان نخواهیم داد.

وی با اشاره به شهادت ۱۱سرباز وظیفه در درگیری با تروریست ها در سراوان، گفت: امروزه این را اعلام می کنم که سربازان ما اگر بیشتر از مقامات و فرماندهان ارشد مرزبانی جسارت نداشته باشند، کمتر از آنان نیز نیستند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات