بسیاری از ما بزرگ شدن و افزایش سن را با رشد یافتگی و خودشکوفایی انسانی اشتباه می گیریم.

به گزارش افکارنیوز ، تفاوت زیادی وجود دارد بین انسانی که فقط ماه ها را به سال می رساند، با فردی که رشد پیدا می کند و با خودشکوفایی، به تعالی و کمال می رسد؛ به همین دلیل مهم است که هر کدام از ما در چرخه عمرمان، هر چند سال که باشد، سعی کنیم در کنار افزایش سن شناسنامه ای، به رشد یافتگی و کمال نیز برسیم. در این مسیر لازم است پیش از هر چیز، از خصوصیات آدم های رشد یافته مطلع شویم تا بدانیم چگونه یک فرد می تواند شخصیت واقعی خود را باور کند، رشد یابد و به تعالی برسد.

ویژگی های انسان های رشد یافته
۱. این افراد واقعیت را همان طور که هست می بینند و با آن نمی جنگند؛ به عبارتی به خاطر دلخوشی خود را فریب نمی دهند و واقعیت ها را انکار نمی کنند.

۲. پیش داوری، پیش تصور و یا تعصب بیجا ندارند و در مورد هر رویدادی، تنها پس از تحقیق و شناخت نظر می دهند.

۳. خوب و بد را از هم تشخیص می دهند و معیار تشخیص آنها، براساس منافع خود یا آشنایان شان تنظیم نشده است.

۴. تحت فشار دیگران قرار نمی گیرند و به قول معروف، به ساز کسی نمی رقصند. آنها ایدئولوژی تعریف شده ای دارند و باری به هر جهت نیستند.

۵. افراد رشد یافته به هیچ وجه رفتار نمایشی ندارند و تظاهر نمی کنند. آنها به آنچه می گویند صادقانه عمل می کنند. این افراد به هیچ وجه دورو نیستند.

۶. در برابر کسانی که به آنها زور می گویند و یا از آنها انتظار پیروی کورکورانه دارند، مقاومت می کنند.

۷. همیشه احساس می کنند در زندگی ماموریتی دارند که باید آن را به انجام برسانند و این ماموریت چیزی نیست جز آنکه در هر مقام، موقعیت و شغلی که هستند، فرد مفیدی باشند.

۸. چنین افرادی مسئولیت پذیر هستند و به هیچ وجه شانه از زیر بار مسئولیت خالی نمی کنند و می کوشند مدیریتی کارا، سالم و موثر داشته باشند.

۹. به همان اندازه که به رفاه و سعادت خود علاقمند هستند به دیگران نیز اهمیت می دهند.

۱۰. به خود و دیگران اعتماد دارند و با خانواده، دوستان، همکاران یا کارمندان خود، رفتاری محترمانه دارند.

۱۱. یک فرد رشد یافته، مهربان است و وجودی سرشار از عشق و محبت نسبت به دیگران دارد. چنین فردی دوست داشتن را عیب نمی داند و از ابراز محبت به دیگران، به ویژه خانواده اش احساس شرم یا خجالت نمی کند.

۱۲. یک فرد خودشکوفا و رشد یافته، فردی سازگار است. او قادر است خود را با شرایط مختلف حتی شرایط نامطلوب وفق دهد و با انعطاف پذیری فوق العاده ای که دارد، مشکلاتش را به آسانی حل کند. البته سازگاری برای او به معنای فرو رفتن در مشکلات و یا تسلیم شدن نیست؛ سازگاری او سکوی پرش و آماده شدن مدبرانه برای حرکت بعدی است.

۱۳. افراد رشد یافته توانایی خندیدن و خنداندن دارند، اما در این خندیدن و خنداندن، به هیچ وجه کسی را تحقیر نمی کنند.

۱۴. این افراد ذهن خلاق و سازنده ای دارند و اغلب، پیشنهادات سازنده و مفیدی که آنها ارائه می دهند، تمام مجموعه را متحول می کند.

۱۵. یک فرد رشد یافته، قدرت انتخاب دارد. او طبیعت و اتفاقات جهان هستی را به شکلی که هست می پذیرد و با بالا بردن قدرت پذیرش واقعیت های غیر قابل تغییر، سعی می کند از شرایط موجود، بهترین بهره را کسب کند.

۱۶. چنین فردی شیفته یادگیری و دانستن است. او از یادگیری هرگز خسته نمی شود و از هر رویدادی، درسی جدید فرا می گیرد. او به رشد فرهنگی، معنوی، هنری و علمی خود علاقمند است.

۱۷. افراد رشد یافته، انتقادپذیر هستند، چون به رشد و تکامل شخصیت خود اهمیت می دهند. این افراد بدون هر گونه پرخاش، فریاد و یا عصبانیت، حتی به انتقادات نادرست هم گوش می دهند و درباره آنها فکر می کنند و آرام و منطقی به آنها پاسخ می دهند. آنها هیچ گاه از فرد انتقاد کننده، کینه و نفرتی به دل نمی گیرند و به خوبی می دانند که یکی از نشانه های روان سالم، انتقادپذیری است.

۱۸. چنین فردی در رسیدن به اهداف خود پیگیر و کوشاست؛ به راحتی از هدف تعریف شده خود منصرف نمی شود و با هر مانعی، احساس شکست نمی کند.

۱۹. اساس کار او تفکر، آگاهی و تعادل است. فرد رشد یافته در هیچ زمینه ای گرفتار افراط و تفریط نمی شود.

۲۰. چنین فردی هرگز دچار غرور و تکبر نمی شود. او خود را جزئی از عالم می داند و در ضمن بهرمندی از مواهب زندگی، در جهت شاد بودن خود و شاد کردن دیگران می کوشد.
امید است همه ما در گروه انسان های رشد یافته باشیم و مسیر عمر خود را در جهت تعالی طی کنیم.

راز/ شماره ۲۷/ نیمه دوم خرداد ماه ۹۲
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات