رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر راهکار جلوگیری از تراکم فروشی را ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری دانست و گفت: شهرداری به جای فروش سهم خود از پروژه های مشارکتی، می تواند آنها را اجاره بدهد.

به گزارش افکارنیوز ، محمد سالاری نشست خبری صبح امروز خود در تبیین اولویت های کمیسیون شهرسازی و معماری شورا به موضوع درآمدهای پایدار شهرداری پرداخت و گفت: از اولویت های کمیسیون این است که در کمک به ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری جدی باشیم؛ به این نحو که تراکم فروشی را که در ادوار گذشته برای شهرداری به مثابه نفت برای دولت عمل کرده و محل تامین بودجه های مختلف بوده که شاید هم اجتناب ناپذیر بوده است، به میزان منطقی انجام دهیم. علت این تراکم فروشی این بوده که پیش بینی های لازم برای بسترسازی درآمد پایدار صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی در سرمایه گذاری در پروژه های مختلف تهران در راستای طرح تفصیلی و در قالب سازمان مشارکت های مردمی شهرداری – که به نظر ما باید به معاونت برای ایجاد درآمد پایدار تبدیل شود – تنها راهکار افزایش میزان درآمد پایدار شهرداری ظرف مدت چند سال است.

سالاری همچنین گفت: دغدغه دیگر کمیسیون شهرسازی و معماری این است که متاسفانه در سال های گذشته، سهمی که بر اثر اجرای پروژه های مشارکتی برای شهرداری ایجاد می شد، با قیمتی نسبتا پایین فروخته می شد، در حالی که این روند اشتباه است. اگر درآمد پایدار شهرداری ها در کشورهای توسعه یافته را بررسی کنید، می بینید که بیش از ۵۰ درصد درآمد پایدار آنان از محل اجاره سهم شهرداری از این پروژه های مشارکتی تامین می شود.

این عضو شورای شهر با اشاره به پروژه های در حال اجرا در منطقه ۲۲ گفت: خوشبختانه در این پروژه ها شاهد مشارکت بخش خصوصی هستیم که برای مثال تنها در پروژه ۱۰۰۱ شهر، سهم شهرداری از پروژه حدود ۱۰۰ هزار متر مربع است که اگر هر ۱۰۰ متر مربع را یک مغازه یا واحد تجاری در نظر بگیریم و اجاره بهای ماهانه آن را ۱۰ میلیون تومان فرض کنیم، از محل اجاره کل این مساحت، ۱۰ هزار میلیارد تومان در ماه نصیب شهرداری می شود؛ در حالی که کل بودجه شهرداری منطقه ۲۲،۱۶۰ میلیارد تومان است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات