یک کارشناس ارشد روانشناسی در بیرجند، گفت: نامزدی یکی از فرصت­ های زوجین برای شناخت قبل از ازدواج است که در این دوران زوجین شناخت بیشتری از خانواده و شبکه دوستان و ارتباط های یکدیگر حاصل می­ کنند.

به گزارش افکارنیوز ، بهناز ذال افزود: منظور از دوران نامزدی، زمانی است که افراد با هدف ازدواج به هم معرفی یا باهم آشنا شده و طرفین برای کسب شناخت بیشتر از هم باهم ارتباط برقرار می­ کنند.

وی گفت: برای شکل گیری زندگی مشترک به عنوان مهم ترین و پیچیده ترین رابطه فردی واجتماعی طرفین باید علاوه بر دست یابی به تاریخچه طرف مقابل، با در نظرگیری رفتارها و گفتارهای طرف مقابل، متوجه احساس او نسبت به این رابطه بوده و در نهایت شریک زندگی خود را انتخاب کنند.

ذال یکی از فرصت­های زوجین برای شناخت قبل از ازدواج رسمی را دوران نامزدی دانست و تصریح کرد: دوران نامزدی علاوه بر ایجاد فرصت شناخت بهتر طرف مقابل، باعث کسب شناخت بیشتر از خانواده، دوستان و ارتباط های او نیز می­ شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی اظهارکرد: دروان نامزدی علاوه بر آشنایی بیشتر طرفین از یکدیگر، باعث آمادگی برای ورود به زندگی مشترک و پذیرفتن نامزد به عنوان همسر آینده و تصمیم گیری قطعی می ­شود.

ذال در خصوص مدت دوران نامزدی با اشاره به اینکه این دوران نباید بسیار کوتاه و یا طولانی باشد، گفت: کوتاهی این دوران کمکی به شناخت عمیق نمی­ کند و مدت طولانی آن نیز با مشکلاتی همراه است.

وی با توجه به اینکه مدت زمان این دوران به دیدگاه خانواده و شرایط آنها بستگی دارد، تصریح کرد: بهترین زمان این دوران بین ۳ تا ۶ ماه است.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: پس از آغاز دوران نامزدی، تعهد و حساسیت زوجین نسبت به یکدیگر افزایش می­ یابد.

طولانی شدن دوران نامزدی آمادگی افراد برای ازدواج را تضعیف می کند

ذال ادامه داد: در دوران نامزدی ثبت و تعهد رسمی بین طرفین صورت نگرفته است، به همین دلیل در صورتی که این دوران بی حد و مرز باشد آمادگی هر دو نفر برای ازدواج را تضعیف می کند.

وی افزود: تمام ارتباط­ ها در دورن نامزدی باید با اطلاع خانواده­ ها و فقط برای کسب اطلاعات بیشتر رفتاری و اعتقادی طرف مقابل باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: آشنایی برای ازدواج تنها در یک تعامل دو طرفه به دست نمی­ آید؛ بلکه افراد باید از اظهارنظر اطرافیان به ویژه والدین برای شناخت بهتر فرد مقابل استفاده کنند.

ذال با اشاره به اینکه ازدواج در دو سطح خانواده و سطح فرد صورت می­ گیرد، تصریح کرد: خانواده ­ها با کمک به فرزندان خود در بررسی موقعیت اجتماعی و اقتصادی طرف مقابل، باید فرصت­هایی را برای فرزندانشان برای برقراری ارتباط در موقعیت­ های مختلف جهت آشنایی بیشتر طرفین بدون دغدغه و نگرانی از تبعات پاسخ منفی طرف مقابل در نظر بگیرند.

کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه دروان نامزدی در جامعه ما جایگاه ویژه­ ای ندارد، خاطرنشان کرد: در برخی خانواده­ ها گفت وگوهای ازدواج در خفا و به سرعت و بدون آگاهی صورت می­ گیرد که این امر مشکلات عدیده­ ای برای زوجین و خانواده­ ها ایجاد می­ کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات