بازتاب کوتاه مدت طلاق در اکثر کودکان یکسان است اما بازتاب بلند مدت آن بر رفتارهای والدین، نظیر طلاق، همیشه زندگی را تغییر نمی دهد.

به گزارش افکارنیوز، افسردگی از تاثیرات مستقیم طلاق محسوب می شود و در واقع یک تاثیر ثانوی است که به دنبال اندوه، احساس تنهایی و طرد شدگی به وجود می آید افسردگی نشانگر آن است که کودکان حمایت کافی برای رویارویی با مسئله ی طلاق را دریافت نکرده اند.

وی ضمن تاکید بر اینکه کودکان طلاق کمتر در معرض کشمکش های والدین قرار دارد، ادامه داد: عموما ماهیت وجود فرزندانی که در محیط خانوادگی تنش زا، بزرگ می شوند، نشانگر این است که عامل ترس در این نوع کودکان بیش از کودکان معمولی است، چرا که پیامدهای عاطفی طلاق بر روی آنان کمتر از آثار روانی طلاق در بین کودکانی است که مدام در معرض دعواهای والدین خود قرار می گیرد.

مصطفی آب روشن با اشاره به رفتار صحیح کودکان با والدین حتی پس از جدایی آنان از یکدیگر افزود: کشمکش های خانوادگی، بیش از طلاق برای کودکان مشکلات روانی ایجاد می کند چرا که اگر طلاق در بستری معقول صورت پذیرد کودک هم با پدر و مادر رابطه خوبی دارد هر چند که می داند آنها از هم جدا شده اند.

وی در خصوص بدگویی همسران از یکدیگر بعد از جدایی در نزد فرزندانشان یادآور شد: زن و شوهری که در حضور فرزند خویش از همسرشان بدگویی می کنند متاسفانه ضربات سنگینی را به بنیان های احساسی کودک وارد می کنند و نوعی بی اعتمادی و سرخوردگی را به طور ناخواسته در فرزندانشان به وجود می آورند، چرا که این احساس الگوهای ذهنی و عاطفی را در کودک می شکند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات