رئیس کمیسیون عمران وحمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اتفاقات ایجاد شده در شهرک غرب و پروژه خیابان ایران زمین نگرانی های زیادی را برای ساکنین این منطقه ایجاد کرده است گفت: ساکنین این منطقه با سلام و صلوات زندگی خود را ادامه می دهند.

به گزارش افکارنیوز، بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با حضور ۲۸ عضو در محل تالار شورا برگزار شد.

در این جلسه احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه رانش زمین در خیابان ایران زمین واقع در منطقه ۲ شهرداری تهران اظهار داشت: اعضای شورای شهر و به خصوص کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا پس از اتفاقات متأثر در این منطقه اقدام به جمع آوری گزارشات و همچنین علت بروز این حادثه کرد.

وی گفت: در پی حادثه ریزش دیواره گودبرداری در شهرک غرب در تاریخ ۱۱ مهر ۹۲ و ارائه گزارش معاونت شهرسازی و معماری در شورای اسلامی شهر تهران، در روز یکشنبه به تاریخ ۱۴ مهر ۹۲، کمیسیون عمران و حمل و نقل موظف شد که موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد.

دنیا مالی بیان داشت: در این راستا بازدیدهایی در روز (یکشنبه ۱۴ مهر ۹۲) با حضور بنده و همچنین روز (سه شنبه ۱۶ مهر ۹۲) با حضور اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل و تشکیل جلسه در سالن مدیریت عمران منطقه ۲ برگزار شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در تاریخ ۱۱ آبان ۹۲ جلسه ای با حضور نمایندگان ساکنین اطراف گودبرداری انجام و اظهارات آنها مورد بررسی قرار گرفت و پیرو این جلسه بازدیدی در روز سه شنبه

۱۴ آبان ۹۲) از منازل مسکونی اطراف گودبرداری (املاک آقایان رمزی و بقایی در ضلع جنوبی گودبرداری و املاک آقایان ایمانی، بهرامی، ارفعی و جلیل زاده در ضلع شمالی گودبرداری) انجام شد و متعاقب آن با حضور اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل جلسه ای در محل شهرداری منطقه ۲ برگزار شد.

وی در ادامه به مشخصات ملکی و پروانه ساختمانی پروژه اشاره کرد و گفت: مساحت ملک ۱۶ هزار و ۲۴۳ مترمربع است و مالک اولیه بنیاد مستضعفان و جانبازان بوده و در سال ۸۹ ملک مذکور را به شرکت سرمایه گذاری ایرانیان اطلس واگذار نموده و این شرکت ملک مورد نظر را در سال ۹۰ به شرکت اس سی تی بانک رزکیش منتقل می کند.

دنیامالی افزود: کاربری ملک طبق طرح تفصیلی قدیم تجاری و بر اساس طرح تفصیلی جدید در زیر پهنه R۲۳۱ واقع شده است و در تاریخ ۲۹ فروردین ۹۱ پروانه تخریب و نوسازی به شماره ۲۰۰۲۵۳۰۱ برای ۵ طبقه زیرزمین و ۳ طبقه تجاری صادر می شود و بر اساس شماره ۱۲۷۰۶۱ به تاریخ ۳۰ اسفند ۹۰ شروع عملیات تخریب و گودبرداری قبل از صدور پروانه توسط مهندس ناظر پروژه (مؤسسین مشاور آبادی و طرح و تدبیر) بلامانع اعلام می شود.

وی اظهار داشت: در تاریخ ۲۲ مهر ۹۲ درخواست مالک به انضمام نظر شورای معماری منطقه مبنی بر احداث مجموعه تجاری، اداری، فرهنگی و هتل در ۳۱ طبقه روی همکف به کمیسیون ماده ۵ ارسال می شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: طبق بند ۶ صورتجلسه شماره ۵۱۴ کمیسیون ماده ۵ در تاریخ ۲ بهمن ۹۱ با احداث ۸ طبقه زیرزمین و ۲۷ طبقه روی آن در ۲ بلوک مجزا به صورت تجاری، اداری و هتل موافقت می کند مشروط به تأییدیه سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی.

وی گفت: پروانه ساختمانی پلاک مذکور جهت احداث ۲ بلوک ۲۷ طبقه و ۸ طبقه زیرزمین در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۱ صادر و متعاقب آن پروانه تغییر نقشه در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۲ جهت احداث ۱۰ طبقه زیرزمین، همکف و ۲۷ طبقه روی آن صادر شده است.

وی در ادامه گزارش خود به خلاصه بررسی فنی ریزش گودبرداری اشاره کرد و افزود پیرو جلسات برگزار شده در کمیسیون عمران و حمل و نقل مقرر شد که کمیسیون ویژه رسیدگی به ریزش گودبرداری خیابان ایران زمین به ریاست معاونت شهرداری و معماری و تمامی عوامل دخیل در پروژه تشکیل شود. پس از تشکیل، این کمیسیون اقدام به برگزاری ۴ جلسه و کارگروه فنی کمیسیون با محوریت سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان تهران اقدام به برگزاری ۸ جلسه کرده است.

دنیا مالی بیان داشت: خلاصه مراحل علل گسیختگی دیوار گودبرداری پروژه خیابان ایران زمین واقع در شهرک غرب عبارتند از نفوذ آب از داخل خاک دستی - سست شدن قسمت هایی از خاک طبیعی و افزایش فشار جانبی خاک- تغییر شکل اضافی لوله اصلی آب و فاضلاب و شکستن آن - گسیختگی کششی انکرها و همچنین پانچ شدن برخی از آنها -گسیختگی دیواره گود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به نتایج بررسی ریزش گودبرداری خیابان ایران زمین در کمیسیون عمران و حمل و نقل اشاره کرد و گفت: با توجه به روند اقدامات اداری طی شده در پروژه مذکور و شواهد موجود در خاک منطقه از ماه های گذشته به نظر می رسد این حادثه به دلیل سهل انگاری عوامل دخیل در پروژه پدید آمده است و در این خصوص مکاتبات انجام شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۲ و ۲۴ شهریور ۹۲ بود شرکت آب و فاضلاب منطقه یک شهر تهران در تاریخ ۲۰ آذر ۹۱، شکواییه ساکنین پلاک های اطراف گود در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۲ و بررسی گزارشات مرحله ای مهندسین ناظر و اخطارهای صادره توسط شهرداری ناحیه حاکی از این موضوع است.

وی گفت: پروانه ساختمانی اولیه برای احداث ۵ طبقه زیرزمین و ۳ طبقه روی آن صادر شده و متعاقباً مجوز به ۱۰ طبقه زیرزمین و ۲۷ طبقه روی آن تبدیل گشته و لذا روند اجرایی و شروع فعالیت مشاورین و پیمانکاران نیز متناسب با این رویه عملیاتی شده است و نظام فنی و اجرایی حاکم بر کارگاه و پروژه در خور پروژه و شرایط خاص اجرایی آن نیست.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: آزمایشات انجام شده اولیه و نتایج مبنای محاسبات پایدارسازی صحیح نبوده و به نظر می رسد فرضیات اولیه طراحی، خوشبینانه در نظر گرفته شده است و روش پایدارسازی، فواصل انکرها و ضخامت بتون پاششی مناسب نبوده است و به نظر می رسد مطالعات با ساده انگاری و بر اساس تجربیات گذشته انجام پذیرفته و اعتماد بیش از اندازه پیمانکار طرح و اجرا به سطح علمی و سوابق کاری خویش، مانع از بررسی دقیق شرایط طرح شده است.

وی ادامه داد: رها نمودن و پر کردن محل گودبرداری با توجه به مدت زمان مورد نیاز و هزینه های مترتب آن فاقد ملاحظات فنی و ایمنی لازم است لذا ضروری است که سریعاً تحکیم دیواره ها و خاک گودبرداری انجام و سازه پروژه اجرا شود.

دنیا مالی با اشاره به تصمیمات مقرر در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار داشت: ساماندهی نگرانی ساکنین و مردم در اولویت اول قرار داشته و لذا در این راستا مالک متعهد شد نسبت به رسیدگی به وضعیت یک به یک مجاورین خیابان گلستان و خیابان ایران زمین و همچنین کسبه مستقر در واحدهای تجاری خیابان گلستان جنوبی و درخواست های آنها اعم از بازسازی، نوسازی و یا توافق طرفین خرید واحدهای خسارت دیده و نیز پرداخت خسارت های مالی وارده در چارچوب سازوکار قانونی و تا پایان آذر ماه سال جاری اقدام کند ضمناٌ مقرر شد کارگروه رسیدگی به مباحث اجتماعی از جمله رسیدگی به امور همسایگان مجزا از کارگروه فنی بر این فرایند نظارت کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گود بیش از اندازه پایین رفته و ارتفاعی که در پاشنه گودبرداری اجرا شده مبنای عمل قرار گرفته و عمیق تر نشود و لذا ضروری است اصلاحات پروانه صادر شده در مدت زمان معین انجام و ارائه شود.

وی در ادامه به دیگر تصمیمات انجام شده در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر اشاره کرد و افزود: مقرر شد مطابق اعلام نظر کارگروه فنی جهت تصویب و مقاوم سازی جداره های گود، تقویت و افزایش تعداد انکرها و کنترل مستمر آنها و نیز کنترل و افزایش زهکش ها و همزمان اجرای شمع هایی تا عمق ۴۸ متر و ادامه آنها تا کد ۱۵- و تثبیت خاک های دستی ضروری است.

دنیا مالی ادامه داد: اضافه نمودن انکرها و زهکش ها و نظارت بر عملکرد آنها شروع شده و مقرر شده است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه اجرای شمع ها و ستون های پیرامونی پایان یابد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: یکی دیگر از تصمیمات کمیسیون این است که تمهیدات فنی و بازگشایی موانع ترافیک خیابان های گلستان ایران زمین ظرف مدت ۵۰ روز آینده انجام پذیرد.

وی اظهار داشت: جهت کنترل مستمر انکرها نسبت به نصب ابزار دقیق در جداره های گود اقدام شود و پایش اطلاعات استخراجی از آنها و انطباق آنها با شاخص های استاندارد جابه جایی جداره گود تا نقطه هشدار و لزوم اقدام احتمالی به طور مستمر در حال انجام است.

دنیا مالی بیان داشت: جدول زمان بندی پروژه و تمهیدات ریزش گود که شامل تمامی مباحث فنی و اجتماعی است تهیه و در اسرع وقت ارائه می شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در این مدت هماهنگی خوبی بین شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی پدید آمده و پیگیر خواهیم بود که این تداوم در جهت بهبود به وضعیت ساخت و ساز در شهر تهران ادامه داشته باشد.

دنیا مالی تصریح کرد: مطابق گزارش سازمان آتش نشانی شهرداری تهران میزان تلفات ناشی از حوادث گودبرداری در ظرف ۶ ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱ کاهش پیدا کرده است به طوری که تعداد آوار ۶ ماهه ابتدای سال ۹۱ حدود ۱۸۷ عدد بوده که این تعداد در ۶ ماهه سال ۹۲ به ۱۰۶ عدد رسیده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تعداد فوتی ۶ ماهه ابتدای سال ۹۱ حدود ۲۱ نفر بوده که این آمار در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۲ به ۱۹ نفر رسیده است و با کاهش حدود ۱۰ درصدی روبه رو بوده است.

وی در پایان به آمار تعداد مجروحین ۶ ماهه ابتدای سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: تعداد مجروحین در این مقطع زمانی ۶۱ نفر بوده که در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۲ به ۴۰ نفر رسیده و در واقع با کاهش ۳۴ درصدی روبه رو بوده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات