مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اعلام بهره برداری از دستگاه خودکار دریافت بطری های یکبار مصرف نوشیدنی ها در مجتمع صالح آباد، گفت: در فاز نخست از این دستگاه ها در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای مانند شهروند، ایستگاه های مترو، پایانه های مسافربری، میادین میوه و تره بار استفاده می شود.

به گزارش افکارنیوز ، محمد فیاض گفت: به طور میانگین در هر ماه، بیش از ۱۶۰۰ تن ضایعات پت در شهر تهران تولید می شود که ادغام آنها با پسماندهای تر موجب حجیم تر شدن زباله ها شده و در نتیجه هزینه های جمع آوری، حمل و پردازش را بطور چشمگیری افزایش خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح جمع آوری بطری های یکبار مصرف با استفاده از دستگاه خودکار برای نخستین بار در شهر تهران و توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد، اظهار داشت: این دستگاه با دقت و ایمنی بالا و بصورت کاملا" اتوماتیک، توانایی دریافت خودکار بطری های پلاستیکی از نوع پت و قوطی های فلزی را داراست و این قابلیت را دارد که بطری های خالی را تشخیص داده و به صورت تک تک دریافت نماید و پس از پرس حجم بطری های پلاستیکی موصوف را تا ۳۰درصد و بطری های فلزی را تا ۱۱درصد کاهش دهد.

فیاض در ادامه نصب دستگاه خودکار دریافت پسماندهای خشک را در راستای توسعه طرح تفکیک در مبدأ و هدف آن را ارائه خدمتی نو به شهروندان در عرصه خدمات متنوع مدیریت پسماند دانست و افزود: با توجه به گسترش روز افزون میزان و نوع پسماندها و زندگی اقشار مختلف مردم با الگوهای مصرف بسیار متنوع در شهر تهران لازم است خدمات نیز با شیوه های گوناکون و متناسب با این تحولات، برقرار و در دسترس شهروندان قرار گیرد.

وی یادآور شد که شیوه های کنونی دریافت پسماند خشک شامل جمع آوری از در منازل، خرید در غرفه های بازیافت، جمع آوری پسماند خشک حجیم در روزهای جمعه و… است و امیدواریم با اضافه شدن این فعالیت، بتوانیم سهم قابل قبولی از پسماندهای خشک شهر تهران را پوشش دهیم.

فیاض در ادامه افزود: برای ترغیب شهروندان به خصوص گروه های سنی کودک و نوجوان به تفکیک بطری های پلاستیکی و فلزی از سایر زباله ها، این دستگاه در قبال دریافت بطری، رسیدی ارائه می دهد که به منزله شرکت در قرعه کشی ماهیانه سازمان مدیریت پسماند است و به برندگان آن جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه استفاده از این دستگاه برای شهرداری تهران بار مالی نخواهد داشت و در عین حال بکارگیری آن برای پیمانکاران و مجتمع های تجاری نیز صرفه اقتصادی در پی خواهد داشت، تصریح کرد: در فاز نخست از این دستگاه ها در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای مانند شهروند، ایستگاه های مترو، پایانه های مسافربری، میادین میوه و تره بار استفاده میشود و به تدریج از طریق پیمانکاران جمع آوری پسماند در سطح شهر تهران نیز استقرار می یابد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات