فاز نخست مرمت بنای تاریخی حافظ جمال در شهر تاریخی میبد انجام شد. مدیر پایگاه پژوهشی میبد می گوید احتمالا این بنا کاربری مذهبی داشته چرا که به خانقاههای قرن هشتم و نهم استان یزد شباهت دارد.

به گزارش افکارنیوز ، ذات الله نیکزاد، مدیر پایگاه پژوهشی میبد با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: فاز نخست مرمت، استحکام بخشی بین گنبد خانه و ایوان، تکمیل بخش های از بین رفته بنای تاریخی حافظ جمال متعلق به قرن هشتم در رکن آباد شهر تاریخی میبد مانند گوشواره های ایوان انجام شد.

وی با اعلام اینکه یک مرحله پاکسازی بنا نیز انجام شد گفت: ضلع غربی کنار ایوان از بین رفته بود اما توانستیم برخی از بخشها را با توجه به اسناد و مدارک به دست آمده احیا کنیم.

وی ادامه داد: این بنا دارای گنبد خانه ها و فضاهای کناری است که نشان می دهد در قرن هشتم ساخته و در دوره صفویه فضاهای دیگر به آن الحاق شده است.

نیکزاد با بیان اینکه در مراحل بعدی احتیاج است تا کارهای کاوش بیشتری روی این بنا انجام شود تصریح کرد: احتمالا این مکان یکی از خانقاههای یزد و محل اعتکاف و عبادت بوده است. هنوز هم مردم زیادی برای عبادت به این مکان می روند.

وی به کشف تعدادی آثار تدفینی در این بنای تاریخی در حین تمیزکاری بنا اشاره کرد و گفت: قطعات کاشی روی قبرهامشخص نمی کند که قبور متعلق به چه کسانی بوده است اما امیدواریم که در فصل های بعدی مرمت این بنا، اطلاعات روشن تری را به دست بیاوریم.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات