طرح های بی حاصل برای تنفس تهران

آلودگی هوا هر سال جان بسیاری از ایرانیان را میگیرد و سلامت بسیاری را هم به خطر جدی می اندازد.

به گزارش افکارنیوز ، آلودگی هوا هر سال جان بسیاری از ایرانیان را میگیرد و سلامت بسیاری را هم به خطر جدی می اندازد. بر طبق آمار رسمی سالانه ۲۵۲۲ مورد بستری قلبی و عروقی منتسب به آلودگی هوا و نیز ۴۵۲۵ مورد بستری بیماری تنفسی در شهر تهران ثبت می شود که به طور کلی می توان گفت در سال کار هفت هزار و ۴۷ نفر از مردم تهران به دلیل آلودگی هوا به بیمارستان کشیده می شود.

رقمی که اگر در این سال ها که پایتخت نفس راحت نکشیده با هم جمع شود نشان دهنده تعداد مرگ و میر بالای سالمندان و بیماران قلبی بر اثر آلودگی هواست.

در سال های اخیر همواره در زمستان وارانگی هوا رخ می دهد و در تابستان ریز گردها نفس پایتخت را تنگ می کند. البته این فقط تهران نیست که درگیر آلودگی هواست و شهرهایی چون اصفهان، مشهد، اهواز و نواحی جنوبی کشور نیز درگیر آلودگی هوا هستند.

محمدتقی طالبان، رئیس اورژانس کشور اما بعد از آلودگی هوای اخیر خبر داده که با قرار گرفتن هوای آلوده پایتخت در مرز اضطرار، حمله های قلبی و تنفسی در هفته گذشته بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

این اخبار و اخبار مشابهی که این روز ها به گوش می رسد، شاید دلیل اصلی مدیر کل محیط زیست استان تهران بود تا پیشنهاد دهد، درشش ماه دوم سال طرح زوج و فرد از در منازل دائمی شود.

از سوی دیگر وکلای ملت نیز طرح جابه جایی پایتخت را دوباره مطرح کرده اند. طرحی که هر سال با آغاز فصل سرد رونمایی می شود و دوباره با کم شدن آلودگی به دست فراموشی سپرده می شود.

در این رابطه این بار هم با رسیدن فصل سرد و آلودگی ۵۰ نماینده مجلس خواستار در اولویت قرار گرفتن طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری در دستور کار صحن علنی مجلس شده اند.

موضوع انتقال پایتخت اما به طور رسمی و علنی برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ مصادف با دویست مین سال پایتخت بودن تهران مطرح شد و پس از جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۸ بار دیگر به طور جدی تر مورد پیگیری قرار گرفت و پس از روی کار آمدن دولت های نهم و دهم به طور جدی مطرح شد تا اینکه چند مرحله از این طرح نیز به مرحله اجرایی شدن رسید.

قرار بود شورایی متشکل از رئیس جمهوری یا معاون اول، وزیر کشور، نماینده ای از مقام معظم رهبری، نماینده ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده ای از شورایعالی امنیت ملی، رئیس سازمان پدافند عامل، دونفر از نمایندگان مجلس و دادستان کل کشور تحت نام”شورایعالی انتقال پایتخت» به مدت یکسال درباره سه موضوع اصلی مرتبط با انتقال تصمیم گیری کند اما هرگز خبری از این کمیته منتشر نشد.

حالا اما با فعال شدن دوباره این درخواست، استاندار سابق تهران که در ماه های پایانی دولت دهم تلاش بسیاری برای انتقال پایتخت اداری به شهر پرند کرد درباره تلاش دوباره مجلس برای مطرح کردن این موضوع در صحن علنی گفته: برخی موضوعات در مدیریت جدید متوقف و گفته شد اینها فرضیات و حرف های فانتزی است اما سبک سازی تهران یکی از گزینه های حل مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک است.

مرتضی تمدن با بیان این که انتقال پایتخت به مفهوم انتقال بخشی از فعالیتهای ملی یکی از گزینه های سبک سازی تهران است که چندین بار در دستور کار قرار گرفته تاکید کرده: ایجاد شهرکهای صنعتی و انتقال صنایع به بیرون از تهران که مصوبه دولت نهم و دهم را دارد نیز به همین منظور انجام شد اینها حرف روی کاغذ نبود و برای هر فعالیتی مطالعات کارشناسی انجام شده بود.

این در حالی است که دایمی شدن طرح زوج فرد نیز این روزها در دستور کار شورای عالی ترافیک قرار دارد.

طرحی که مخالفان جدی میان پلیس تهران و شهرداری داردو بسیاری از مردم نیز از اجرایی شدن دائمی این طرح اظهار نگرانی می کردند.

نگاهی به نظراتی که درباره دائمی شدن طرح و زوج و فرد داده شده است نشان می دهد، بسیاری از شهروندان مشکل آلودگی هوا را را در جایی دیگر می بینند؛ برای مثال خودروهای ساخت داخل را غیراستاندارد و آلاینده می دانند، بنزین را خالص نمی دانند، کارخانه ها را موجب آلودگی می دانند و به طور کلی از مسئولان می خواهند اقدامات جدی تر و زیربنایی تری انجام دهند.

اظهاراتی که شاید شبیه نظر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ باشد که گفته است: فقط نباید از حربه پلیس استفاده کنیم و سایر بخش ها هم باید دراین باره فعال شوند.

این در حالی است که موافقان زوج فرد شدن دائمی طرح ترافیک معتقدند هر چند طرح زوج و فرد خودرو ها اقدامی کوتاه مدت به حساب می آید و تاثیر اقدامات کوتاه مدت زیاد نیست اما، نمی شود به این بهانه آن را متوقف کرد.

به این ترتیب طرح های مختلف برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت مطرح شده که می تواند سر آغازی برای حل مشکلات سایر شهرهای آلوده کشور باشد اما نکته اینجا است که این طرح ها یا عملی نیست یا اثر کوتاه مدت دارد و در واقع دوای درد آلودگی پایتخت نیست.

باید منتظر ماند و دید تهرانی ها تا کی باید هوای آلوده تنفس کنند و دم نزنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات