قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در مراسم مراسم معارفه مدیرکل جدید میراث فرهنگی تهران که بدون حضور مدیرکل سابق برگزار شد، بیان کرد: کارکنان مازاد این سازمان به ارگانهای دیگر دولتی فرستاده می شوند.

به گزارش افکارنیوز ، مراسم تودیع مسعود نصرتی مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان تهران و معارفه رجبعلی خسروآبادی ظهر روز یکشنبه در سالن اجتماعات ساختمان ارگ آزادی بدون حضور نصرتی برگزار شد.

در این مراسم رجبعلی خسروآبادی با دریافت حکم مشاور و مدیرکلی میراث فرهنگی استان تهران از مهدی حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: تهران منابع زیادی همچون شهرداری با بودجه ۱۲ میلیارد تومانی دارد که امیدواریم اسپانسری برای حفاظت میراث فرهنگی شود. ما از این ظرفیت تا کنون نتوانستیم استفاده کنیم تا نگاه جمعی به میراث فرهنگی تهران ایجاد شود.

وی ادامه داد: تهران شهر کوچک شده ایران است. اگر الگوی مناسبی را برای حفظ میراث تهران ایجاد کنیم شاید در استان های دیگر این کار راحت تر انجام شود. یکی از ماموریت های ما همکاری با حوزه های ستادی است بنابراین عنایت ویژه مدیران کل را لازم داریم.

حق پدری بر سازمان میراث فرهنگی


در ادامه این برنامه مهدی حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی با اعلام اینکه اگر مدتی در میان همکارانم حضور نیافتم به دلیل دلخوری بود که از این سازمان داشتم، ادامه داد: من حق پدری به این سازمان دارم چون ۱۰ سال پیش آن را ایجاد کرده، مدیریت و بزرگ کردم. از اینکه تضعیف شود و به ذلت بیفتد نگران و ناراحتم. زمانی که وارد ساختمان میراث فرهنگی می شوم درست حال کسی را دارم که سیل وارد خانه اش شده است. تا چند روز اول، پدر خانواده نمی تواند به اعضای خانواده رسیدگی کند و فقط مشغول لایروبی است من هم در سه ماه گذشته مشغول لایروبی بودم.

فروش دوغ و جگر در کاخ موزه ها


وی گفت: آن چه تاکنون گزارش شده برای هیچ یک از علاقمندان میراث فرهنگی راضی کننده نبوده است. موزه دوران اسلامی چندین سال است که تعطیل شده، طبقه دوم و زیرزمین موزه ایران باستان نیز عملاً تعطیل است، بناهای تاریخی از ثبت خارج می شوند و در کاخ موزه ها، جگر و دوغ فروخته می شود. صنایع دستی نیز نتوانسته حیثیت کشور را به جهان معرفی کند.

حجت در حوزه گردشگری گفت: عده ای از افراد از روی علاقه شان به ایران می آیند و در حداقل امکانات پذیرایی می شوند اگر حیثیت فوق العاده ایران نبود شاید دلخوشی زیادی از این سفرها عاید آنها نمی شد.

وی گفت: باید فصل نویی را آغاز کنیم، سازمان میراث فرهنگی سازمان آبیاری ریشه خدمت فرهنگ کشور است. نگهداری از میراث فرهنگی ایران تلاش های زیادی را می طلبد اگر کسی طاقت چنین تلاش ها و مبارزاتی را ندارد نباید مسئولیتی قبول کند چون اگر ثابت کنیم که دفاع از میراث فرهنگی بسیار مهم است به آن هم اهمیت می دهند و هم بودجه.

وی به خطر خروج کاخ جهانی گستان از فهرست میراث جهانی اشاره کرد و گفت: چه کسی جرات کرده است که کنار این کاخ یک برج مرتفع بسازد، چه کسی اجازه دارد که اثر ۱۵۰ سال را تخریب کند؟ آیا ما انقدر بی آبرو شده ایم که افراد دست به تخریب میراث ملی مان بزنند؟

شاید نصرتی دلخور بوده باشد


قائم مقام سازمان میراث فرهنگی به مراسم تودیع و معارفه امروز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در میان ما آقای نصرتی حضور نداشت. شاید به دلیل مشغله ای بوده که ایشان داشتند اما اگر دلخوری شان باعث نیامدن به این مراسم شده باید بگویم که من عملکرد هیچ یک از مدیران کل میراث فرهنگی استانها را نپذیرفته ام.

در حاشیه این مراسم مهدی حجت به سئوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد و گفت: هیچ تفاوتی بین مدیریت تهران و شهرستانها وجود ندارد و همگی موظف هستند که در راستای اهداف ستاد فعالیت کنند. متاسفانه باید بگویم که تحصیلات ۵۰ درصد از نیروهای سازمان میراث فرهنگی دیپلم و زیر دیپلم است. باید ترمیم نیروی انسانی انجام شود. این موضوع را با نهاد ریاست جمهوری نیز در میان گذاشته ایم.

وی به حقوق کارکنان سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: مقدار زیادی از بودجه سازمان خرج همایشهای میراث فرهنگی و گردشگری شده است که تنها بدهکاری آن روی دوش ما مانده این در حالی است که پرسنل سازمان میراث فرهنگی حقوق خود را دریافت نکرده اند. بنابراین قصد داریم تا برخی از افراد داخل سازمان را تعدیل کنیم چون نیروی مازاد هستند و باید آنها را به ارگانهای دیگر بفرستیم چرا که نمی توان دید این افراد بیکار شده اند. با برخی از این افراد نیز باید ارتباطات مستحکم تری برقرار شود و برخی افراد نیز با برگزاری امتحان به عنوان نیروی متخصص سازمان وارد شوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات