دبیر کل انجمن علمی اپتومتری ایران با بیان اینکه اپتومتریستها نقش مهمی در تشخیص اختلالات تطابقی چشم دارند، نسبت به شیوع بالای این اختلالات در میان ایرانیان هشدار داد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر محمدرضا زرین از برگزاری سمینار فوق تخصصی اختلالات تطابقی چشم که ۷ آذر ماه جاری در سالن همایشهای رازی برگزار می شود، خبر داد و گفت: در این سمینار سراسری اختلالات تطابقی چشم در جمع چشم اپتومتریست ها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی درباره این اختلالات توضیح داد: سیستم تطابق چشم مانند دوربین عکاسی تصویر را در تمام فاصله ها تنظیم کرده و تصویری شفاف برای سیستم مغزی ایجاد می کند. این سیستم ممکن است دچار اختلالاتی مانند اختلال عصبی در عملکرد، پرکاری و کم کاری این سیستم شده و عواملی مانند بیماریهای چشمی و عمومی و همچنین داروهای مختلف مثل داروهای چشمی و عمومی روی عملکرد این سیستم تاثیر گذاشته و این سیستم را دچار اختلال کنند.

زرین با اشاره به اینکه شیوع اختلالات تطابقی درصد بالایی دارد، گفت: متخصصین اپتومتری نقش مهمی در بررسی، تشخیص و درمان این اختلالات دارند.

به گفته این متخصص اپتومتری، افراد مبتلا به این اختلالات تطابقی غالبا در دید نزدیکشان دچار مشکل می شوند. سردرد، سوزش، خارش، آبریزش، گم شدن تصاویر و حرکت کردن خطوط هنگام مطالعه و اختلال در دید دور ازدیگر علایم این بیماریست.

وی افزود: اختلالات تطابقی چشمی در افرادی که عمدتا کارهای چشمی حساس دارند بیشتر دیده می شود. این اختلالات کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و عملکرد وی را با مشکل موجه می کند.

دبیر کنگره فوق تخصصی اختلالات تطابقی چشم عامل وراثت را در بروز این اختلالات موثر دانست و گفت: بیماریهایی مثل دیابت که تاثیر زیادی در اختلالات تطابقی دارد تاثیرپذیر از وراثت هستند. همچنین تیروئید و آب سیاه که ریشه وراثتی دارند روی سیستم تطابقی تاثیر می گذارند.

زرین درباره روشهای درمانی این اختلالات تطابقی توضیح داد: بسته به اینکه چه نوع اختلالی برای بیمار تشخیص داده شود گاهی با عینکهای مخصوص درمان انجام می گیرد. تمریات چشمی نیز از راهکارهای درمانی این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه گاهی پس از عملهای جراحی انکساری مثل لیزیک و لازک مشکلاتی در سیستم تطابقی چشم ایجاد می شود و همچنین مشکلات تطابقی گاهی باعث مشکل در یکسان سازی تصاویر در مغز می گردد، گفت: این موضوعات در سمینار مطرح شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

زرین با اعلام اینکه شرکت در سمینار دارای ۵ امتیاز بازآموزی است، گفت: در اولین سمینار فوق تخصصی اختلالات تطابقی چشم جنبه های مختلف مکانیسم ایجاد این بیماری و شیوه های نوین درمان آن مطرح می شود. سعی بر این است که این سمینار مداومت داشته باشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات