رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جمع اعضای کانون های معلولان محلات شهر تهران با اشاره به حضور کم رنگ معلولان در دل جامعه گفت: وقتی گروه یا قشری در خیابان نباشند، یعنی سهمشان از فضای عمومی پایین است.

به گزارش افکارنیوز، اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی در مراسمی که به مناسبت روز جهانی معلولان در ایوان شمس برگزار شده بود در جمع صمیمانه معلولان، حضور یافت.

وی در ابتدای سخنانش گفت: چند سالی است که در جمع شما حضور پیدا می کنم و خوشحالم که جامعه توجه ویژه ای به مسائل مربوط حقوق شهروندی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با طرح این سوال که اقداماتی که برای معلولان انجام شده در فضای گلخانه ای است یا عمومی، اظهار داشت: این اقدامات اگر در فضای عمومی باشد، بیش از همه در شهر، خیابان و میدان باید شاهد رفت و آمد معلولان باشیم. البته باید مکان های ویژه ای برای مشارکت این گروه نیز داشته باشیم.

مسجد جامعی در ادامه افزود: وظیفه نخستین ما این است که فضای عمومی را به گونه ای آماده کنیم که جامعه بتواند از بینش، دانایی و تجربه معلولان، بهره بگیرد که آنچه قانون پیش بینی کرده، در مرحله نهایی پاسخ به این نیاز است.

وی در ادامه به مواردی که می تواند بستری را برای فعالیت های معلولان فراهم کند اشاره و تصریح کرد: خیابانها مهم ترین عنصر در تشکیل فضای عمومی شهرها هستند. خیابان محل تجلی فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیبایی شناسی و تفریحی شهروندان و محل بروز رفتارهای شهروندان است. به بیانی دیگر خیابان ویترین شهر است. درباره جنبه های مختلف شهر به راحتی می توان از خیابان هایش قضاوت کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور کم رنگ معلولان در دل جامعه تاکید کرد: وقتی گروه یا قشری در خیابان نباشند، یعنی سهم شان از فضای عمومی پایین است. در خیابان های شهرمان افراد معلول را خیلی کم می بینیم. شاید برخی گمان کنند که معنای نبودن معلولان در فضای عمومی کم بودن آمار معلولیت است، اما واقعیت این نیست. معنایش این است که معلولان در فضای عمومی حضور ندارند و ما زمینه حضورشان را فراهم نکرده ایم و موانعی را که پیش روی حضور آنان است، برنداشته ایم.

مسجد جامعی خاطر نشان کرد: در سندهای بین المللی و ملی که در خصوص معلولان وجود دارد، حقوقی برای آنان در نظرگرفته شده است. همه انسان ها از حقوق برابر و فرصت های برابر برخوردارند و معلولیت نباید باعث از بین رفتن فرصت ها و حقوق برابر بشود.

توجه ویژه قانون به حقوق معلولان


وی با بیان اینکه قانون حمایت از معلولان دولت و نهادهای مختلف را موظف کرده تا زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولین، فراهم و حمایت های لازم را از آنها به عمل آورد، گفت: طبق ماده دوم قانون حمایت از معلولان، تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با توجه به تبصره های همین ماده افزود: شهرداری ها موظفند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند، خودداری کنند.

مسجد جامعی اظهار داشت: سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمان ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست کند.

وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تربیت و بدنی و شهرداری ها موظفند کتابخانه، اماکن ورزشی، پارک و اماکن تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم شود تا آنها از این امکانات استفاده کنند. همچنین برای شغل، مسکن، آموزش، بیمه و ورزش نیز معلولان نیز پیش بینی هایی شده است.

معلولان جز اجرای قانون چیزی نمی خواهند


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آنچه در قانون آمده و آنچه تا به حال انجام شده تصریح کرد: اجرای قانون نیازمند عزم عمومی و ملی است. نهادهای مختلفی درگیر هستند و باید وظایف خود را انجام بدهند. دستگاه های مرتبط در قانون نام برده شده اند. وظایف هرکدام هم نام برده شده است. یکی از این نهادهای مهم هم شهرداری ها هستند.

مسجد جامعی بیان داشت: در سال های گذشته" ستاد مناسب سازی" در شهرداری تهران تشکیل شده، اما به دلایل مختلف این ستاد موفق نبوده است. حتما کارهایی در مجموعه شهرداری و دولت انجام شده است، اما مطالبات معلولان عزیز و نهادهای مرتبط نشان می دهد که قانون کاملا اجرا نشده است.

وی با اشاره به خواسته های معلولان و مطالبات آنها خاطرنشان کرد: اگر فهرستی از مطالبات را مرتب کنیم، می بینیم جز اجرای قانون چیزی نمی خواهند. معلولان امتیاز ویژه ای نمی خواهند، حقی را می خواهند که قانون پیش بینی کرده است. آنها از ما انتظار دارند که در پروژه های شهری، وظیفه ای که قانون برعهده شهرداری و دولت گذاشته رعایت شود. در ایستگاه های مترو، خطوط اتوبوس رانی، معابر و خیابان ها، ساخت و سازها و بناها و اماکن عمومی، حقوقی را که قانون برای معلولان مقرر کرده است، رعایت شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: باید زمینه حضور معلولان در فضای عمومی فراهم شود. حضور معلولان در فضای عمومی فقط حضور فیزیکی و رفت و آمدشان نیست؛ بلکه دخالت شان در تصمیم سازی های مرتبط به خودشان است. مسایل معلولان باید با حضورنمایندگان معلولان و نهادهای غیردولتی مرتبط با آنان حل و فصل شود.

مسجد جامعی با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر، در این زمینه حضور فعالی دارد اظهار داشت: در دوره جدید شورای اسلامی شهرتهران کمیسیون سلامت، حضور فعالی در این موضوع دارد و ما آمادگی خود را برای همراهی و همکاری با معلولان گرامی اعلام می کنیم. از مدیریت شهری نیز انتظار داریم تکالیفی را که قانون و مقررات برعهده شان گذاشته، به خوبی انجام دهند و فعالیت هایی را که در سال های اخیر شروع کرده اند، سرعت و گسترش بدهند. شورای اسلامی شهرتهران نیز همکاری و نظارت لازم را خواهد داشت تا قانون رعایت شود.

وی در پایان از تالیف دانشنامه ای برای معلولان که سه جلد آن را پیش از این منتشر کرده بود خبر داد و تصریح کرد: امیدوارم این دانشنامه را که جایگاه معلولان در سطح تاریخ، فرهنگ و ادب کشور را نشان داده و چهره های درخشان این گروه در زمینه های مختلف را معرفی می کند، به سر انجام برسانم.

در حاشیه این مراسم، احمد مسجد جامعی پیش از سخنرانی، با دادن شاخه گل از چند معلول تجلیل کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات