در هشتمین نشست کمیته میراث ناملموس یونسکو در باکو

درخواست جمهوری آذربایجان برای ثبت بازی چوگان به نام این کشور در هشتمین نشست کمیته میراث ناملموس یونسکو در باکو پذیرفته نشد و تنها این کشور توانست بازی محلی قره باغ را به عنوان چوگان آذربایجانی ثبت کند.

به گزارش افکارنیوز ، هشتمین نشست کمیته میراث ناملموس یونسکو در باکو روز سه شنبه با حضور نمایندگانی از ۹۵ کشور جهان در هتل آبشوران باکو آغاز شد.

در این جلسه هم چنین بخش هایی از یک فیلم کوتاه مستند که در آن از اسامی مجعول استفاده شده و قرار بود ضمیمه سند رسمی اجلاس باشد، به درخواست جمهوری اسلامی ایران حذف شد.

ابوالفضل قارایف در حاشیه این اجلاس ضمن تشکر از حساسیت کشورهای مختلف به خصوص نسبت به ثبت بازی چوگان گفت: چوگان یک یازی مشترک منطقه یی و یک میراث مشترک فرهنگی است و همه کشورها از جمله ایران می توانند در ثبت مشترک جهانی آن سهیم باشند.

وی مواریث مشترک را موجب وحدت و دوستی کشورها خواند و گفت جمهوری آذربایجان به هیچ وجه مایل نیست این بازی موجب اختلاف کشورها گردد.

نشست کمیته میراث ناملموس یونسکو تا روز شنبه ۱۶ آذر ادامه خواهد یافت.

درخواست جمهوری آذربایجان برای ثبت بازی چوگان به نام این کشور در شرایطی بود که بازی چوگان در ایران بیش از ۳ هزار سال سابقه دارد و علاوه بر میدان نقش جهان که بر اساس این بازی ساخته شده است، در اشعار بسیاری از شاعران ایرانی چون رودکی و فردوسی به بازی چوگان اشاره شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات