در پی صدور حکم انتصاب سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، اعتراض بسیاری از نمایندگان خانه ملت را شاهد بودیم مبنی بر اینکه ولی فقیه با نماینده ایشان در سازمان اوقاف و امور خیریه فقط مجوز عزل و نصب در ادارات اوقاف را دارد.

به گزارش افکارنیوز ، چندی پیش حکم انتصاب برای سعید حسینی کوپائی به عنوان سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد که برخی از نمایندگان اعتراض خود را نسبت به این حکم وزیر اعلام کردند تا جائی که خواستار پاسخ وزیر در این رابطه شدند.

معمولا سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه در استان ها را نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه تعیین می کند.

امام جمعه موقت اصفهان در این باره می گوید اختیار تعیین سرپرست اداره اوقاف شهرستان ها در مرحله اول در اختیار نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف است.

این موضوع را از معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف جویا شدیم تا توضیح این سازمان را در این باره بدانیم که وی توضیحات را به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار کرد.

به همین منظور هماهنگی های لازم با روابط عمومی این سازمان انجام شد تا پاسخ حجت الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه را به اطلاع ما برساند که این مهم محقق نشد و تاکنون پاسخی در این باره از این سازمان دریافت نکردیم.

البته علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این خصوص توضیحی ارائه نکرده است و فقط به ابلاغ حکم سرپرستی مدیرکل اداره اوقاف استان اصفهان بسنده کرده است.

به منظور با خبر شدن نظر مجلس شورای اسلامی به سراغ حجت الاسلام روح الله بیگی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی و رئیس فراکسیون احیای موقوفات مجلس شورای اسلامی رفتیم.

حجت الاسلام روح الله بیگی، با اشاره به اقدام اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر عزل مدیرکل اداره اوقاف استان اصفهان، و صدور حکم سرپرستی سعید حسینی کوپائی به این سمت، اظهار داشت: نمایندگان و اعضای فراکسیون روحانی و احیای موقوفات مجلس شورای اسلامی نامه ای را در دست تدوین دارند که به وزیر ارشاد ارائه می شود و در این نامه توضیحاتی از وی خواسته شده است.

رئیس فراکسیون احیای موقوفات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام وزیر ارشاد صحیح، قانونی، شرعی و اخلاقی نیست، افزود: بر اساس قانون مدنی اداره امور موقوفه طبق نظر ولی فقیه خواهد بود و همچنین بر اساس تبصره یک ماده یک قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه، سرپرست سازمان از سوی ولی فقیه مجاز به تصرف امور است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده سه قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه هر موقوفه دارای شخصیت حقوقی است و متولی بر حسب تولیت سازمان است.

حجت الاسلام بیگی اضافه کرد: بر اساس مسئله ۸۷ تحریرالوسیله حضرت امام خمینی (ره) و فتوای شماره ۳۷۲ مقام معظم رهبری؛ هرگاه اوقاف فاقد متولی خاص باشد تولیت آن بر عهده حاکم و ولی امر مسلمین است.

وی یادآو شد: سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه باید از سوی ولی فقیه مجاز بر اداره امور باشد و ولی فقیه در این باره می فرمایند که امر وقف با متولی شرعی آن است که باید با مراعات و مصحلت و جهت وقف عمل کند و بدون نظر او تصرف جایز نیست و حکم غصب دارد و موجب ضمان نیز است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی خانه ملت ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری می فرمایند که هرگاه اوقاف فاقد متولی خاص شده است تولیت آن بر عهده حاکم و ولی امر مسلمین است و این تولیت در حال حاضر به نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف وامور خیریه واگذار شده است.

وی ادامه داد: ولی فقیه فرموده اند متولی قانونی که مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران تولیت دارد متولی شرعی نیز است؛ تصرف بدون نظر متولی شرعی حکم غصب را دارد.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری همچنین در جواب سوال دیگری می فرمایند که امر وقف بر عهده متولی شرعی آن است و متولی غیر شرعی حق دخالت ندارد.

حجت الاسلام بیگی با بیان اینکه متولی وقف یک منصب شرعی است و منصب سیاسی نیست، ابراز داشت: منصب، پست، مقام، میز صندلی نیست.

وی با تاکید بر اینکه امور باید از مجرای قانونی خود اجرا شود، گفت: مجرای قانونی در این امر سازمان اوقاف و امور خیریه است. لذا حکم ولی فقیه حکم شرعی نماینده ایشان است و این حکم شرعی به بدنه اوقاف تسری داده می شود.

وی متذکر کرد: اتفاقی که در استان اصفهان افتاده مبنی بر صدور حکم سرپرستی اداره اوقاف این استان در طول انقلاب و طول اسلام سابقه نداشته است؛ لذا چنین حرکاتی اخلاقی صحیح و شرعی نیست

به گفته بیگی، اگر حرکتی بخواهد حکم شرعی داشته باشد باید حکم از ولی فقیه و نماینده ایشان بگیرد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور و وزرا اجازه واگذاری امور شرعی را در سازمان اوقاف ندارند، ابراز داشت: حکم شرعی حجت الاسلام محمدی را مقام معظم رهبری صادر و ابلاغ می کنند بر همین اساس چنین برنامه هایی تضعیف جایگاه ولایت ولی فقیه است.

حجت الاسلام بیگی خاطرنشان کرد: امروز نمایندگان اصفهان در این باره نطق کردند و همچنین سوالاتی را در این خصوص برای وزیر ارشاد تدوین کرده اند که در اختیار وی قرار داده می شود.

سازمان اوقاف و امور خیریه نهاد اداره کننده موقوفات در ایران است. قلمرو فعالیت این سازمان شامل «موقوفات عام فاقد متولی یا مجهول التولیه و موقوفات خاصه و اماکن مذهبی اسلامی و همچنین اثلاث باقیه و بقعه های متبرکه، محبوسات، نذور، صدقات و هر مال دیگری که به غیر از عنوان وقف برای امور عام المنفعه و خیریه اختصاص یافته و مؤسسات و انجمن های خیریه ای که از طرف دولت یا سایر مراجع ذی صلاح به سازمان محول شده باشد. » است.

رئیس این سازمان از طرف ولی فقیه تعیین می شود. رئیس کنونی این سازمان حجت الاسلام علی محمدی است که از آبان ماه سال ۱۳۸۸، این مقام را بر عهده دارد و جانشین حیدر مصلحی شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات