رئیس سازمان زندان ها گفت: شایع ترین شیوه ورود مواد مخدر به زندان بلع مواد است؛ اخیرا فردی را دستگیر کردیم که ۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر را بلعیده بود تا وارد زندان کند.

به گزارش افکارنیوز ، غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان ها در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیمT در خصوص ایجاد امکان ملاقات تصویری زندانیان بوسیله" وب کم" با خانواده خود اظهار داشت: سازمان زندان ها در خصوص اقدامات تربیتی برای زندانیان برنامه های مناسبی داشته است. همچنین در زمینه اصلاح رفتار زندانیان و پوشش نیازهای آنها و خانواده شان برنامه های مختلفی ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان زندان ها خدمات خود را با حداقل هزینه برای خانواده زندانیان ارائه کرده است، ادامه داد: با توجه به بررسی ها خانواده زندانیان از نظر معیشت در وضعیت خوبی بسر نمی برند و همچنین بدلیل محدودیت زندان ها در سراسر کشور و عدم وجود زندان در برخی شهرستان ها و استانی بودن اردوگاه های مواد مخدر، سازمان زندان ها زحمت ایاب و ذهاب و هزینه ملاقات را از دوش خانواده زندانیان برداشته است و با فراهم آوردن امکان ملاقات تصویری از داخل زندان خدمتی را به آنها عرضه بدارد.

رئیس سازمان زندان ها با اشاره به اینکه برای برخی خانواده زندانیان این امکان فراهم شده تا با زندانی خود از منازل ملاقات تصویری داشته باشند، افزود: ما ۳ نوع ملاقات شامل حضوری، خصوصی و کابینی را داشتیم که در حال حاضر ملاقات تصویری و از راه دور نیز به ملاقات های ما اضافه شده است؛ ملاقات تصویری باعث می شود تا افرادی که محل اقامت شان با زندانی خود فاصله زیاد دارد از این خدمت استفاده کنند.

وی گفت: ملاقات تصویری در گیلان و خراسان راه اندازی شده و همچنین در تهران نیز در شرف راه اندازی است.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخیرا مطرح شده مواد مخدر از طریق بلع وارد زندان می شود که در این راستا وزیر کشور مطرح کردند که ۲۹ کیلوگرم مواد مخدر از این راه در زندان کشف شده است، گفت: ما کشفیات بسیاری در خصوص مواد مخدر داشته ایم که به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارقام را اعلام کرده که باید بگویم اکثریت کشفیات در مبادی ورود به زندانها بوده است.

وی بیان داشت: حتی مأموران و مقامات ما در بدو ورود به زندان مورد بازرسی بدنی قرار می گیرند و حتی قرنطینه نیز برای افرادی که وارد زندان می شوند در نظر گرفته شده است. که این امر باعث پیشگیری از ورود مواد مخدر به زندان می شود و با تشدید بازرسی ها میزان کشفیات در بازرسی های به عمل آمده در زندان ها کاهش یافته است.

رئیس سازمان زندانها گفت: در حوزه مواد مخدر اغلب کشفیات بصورت بلع و در بدو ورود بوده که این شیوه ورود مواد شایع ترین شیوه به شمار می رود به طوریکه ما اخیرا فردی را دستگیر کردیم که ۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر را بلعیده بود.

وی در مورد اظهارات فرمانده نیروی انتظامی که گفته بود ۸۰ درصد زندانیان ما معتاد هستند، گفت: ۸۰ درصد افرادی که می خواهند وارد زندان شوند معتاد هستند اما من به جرأت می گویم که سازمان زندانها موفق ترین سازمانها در زمینه ترک اعتیاد است بصورتیکه ما اکنون به سه شیوه سم زدایی، برنامه های درمانی کلینیکی و مشاوره و روان درمانی معتادان را مداوا می کنیم.

اسماعیلی تاکید کرد از همه زندانیان در بدو ورود تست اعتیاد گرفته می شود و بنا بر مواد مصرفی و مدت اعتیاد به گروههای مختلف تقسیم می شوند و در روند ترک اعتیاد قرار می گیرند. تنها معتادانی که امکان ترک برای آنها وجود ندارد میانشان متادون رایگان به عنوان جایگزین توزیع می شود.

وی در مورد حبس الکترونیکی اظهار داشت: این حبس راه اندازی شده و ما سالیانه متوالی این موضوع را تعقیب کردیم تا بتوانیم تکنولوژی مراقب الکترونیکی را برای زندانیان در بیرون از زندان داشته باشیم.

رئیس سازمان زندان ها ادامه داد: سیستم مدار بسته در درون زندان برای مراقب زندانیان وجود دارد که با استفاده از ۱۱ هزار دوربین در زندان های کشور، زندان ها را تحت کنترل داریم و بصورت همزمان امکان مشاهده تصویر ۱۰۰۰ دوربین بصورت انتخابی در سازمان زندان ها وجود دارد.

وی بیان کرد: پابند و دستبند الکترونیکی برای ۳ گروه از زندانیان در نظر گرفته شده که شامل زندانیانی که به مرخصی می روند و احتمال ارتکاب جرم آنها می رود، زندانی هایی که در کارگاه هایی در سطح شهر به کار مشغول هستند و زندانیانی که موضوع «نیمه آزادی» برایشان در نظر گرفته می شود، است.

اسماعیلی افزود: در حال حاضر ۱۰۰۰ دستگاه پابند ظرف ۲۴ ساعت گذشته از گمرک ترخیص شده ولی هنوز بهره برداری عملی از آن نشده است. باید بگوییم که برای ورود این پابندها تاکنون دولت ها هیچ بودجه ای در اختیار ما قرار نداده اند.

به گفته وی قرار است در استان های تهران و اصفهان فاز اول استفاده از این تکنولوژی اجرایی شود.

رئیس سازمان زندان ها اظهار امیدواری کرد با دریافت اعتبارات ورود ایت تکنولوژی گسترده شود و در عین حال به بومی سازی آن بپردازیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات