عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حالی مسئولان دانشگاه از بازگشت ۴۰۰ دانشجوی ستاره دار به تحصیل خبر می دهند که تعداد واقعی آنان ۳۸۹ نفر بوده که از این تعداد تنها ۱۲۶ نفر مشکلات سیاسی و امنیتی دارند.

به گزارش افکارنیوز ، زهره طبیب زاده با انتقاد از اظهارات مسئولان وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری درباره بازگشت ۴۰۰ دانشجوی ستاره دار به محیط تحصیل٬ گفت: در حالی مسئولان از بازگشت ۴۰۰ دانشجوی ستاره دار به دانشگاه سخن می گویند که آمار دقیق این دانشجویان ۳۸۹ نفر بوده است.

نماینده مردم تهران٬ ری٬ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه از ۳۸۹ دانشجوی ستاره دار که از تحصیل بازمانده اند تنها ۱۲۶ نفر آن ها به معنای واقعی به علت داشتن سوابق سیاسی و امنیتی ستاره دار هستند٬ افزود: وضعیت این ۱۲۶ دانشجوی ستاره دار به علت مسایل امنیتی٬ سیاسی و نداشتن صلاحیت عمومی تاکنون مورد ابهام و سوال بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سایر دانشجویان به مسایل مختلف علمی یا دلایل دیگر قابلیت ادامه تحصیل نداشته اند٬ افزود: یعنی از ۳۸۹ نفری که ستاره دار بودند، ۲۶۳ دانشجو به لحاظ مشکلات در صلاحیت علمی از تحصیل بازمانده اند که به لحاظ قانونی امکان بازگشت آنها به دانشگاه و ادامه تحصیل وجود داشته است.

انتقاد از عملکرد شورای عالی گزینش در پذیرش دانشجویان ستاره دار


وی با انتقاد از عملکرد شورای عالی گزینش درباره پذیرش و بازگشت دانشجویان ستاره دار به محیط تحصیل٬ تصریح کرد: جای این سوال وجود دارد که چرا شورای عالی گزینش که در ۱۰ سال گذشته اعضای آن هیچ تغییری نکرده درباره دانشجویان ستاره دار در ابتدای سال ۹۱ نظری متفاوت با انتهای همان سال داشته، به عبارتی این شورا در ابتدای سال مذکور این تعداد از دانشجویان را ستاره دار می داند در حالی که اکنون معتقد به نبود منع قانونی برای بازگشت این دانشجویان به تحصیل است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: باید مشخص شود که بر چه اساسی نظر شورای عالی گزینش تغییر کرده زیرا بدون شک مستنداتی وجود داشته که نظر اول درباره این دانشجویان اعلام شده٬ در غیر این صورت می توان گفت که معیارهای شورای مذکور برای پذیرش این دانشجویان تغییر کرده است.

طبیب زاده با یادآوری تصویب قانونی در سال ۷۷ مبنی بر پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری با اخذ استعلام گزینشی در مورد آن ها٬ افزود: باید شفاف سازی لازم درباره این دانشجویان و نحوه ورودشان به دانشگاه صورت بگیرد و مشخص شود که استعلامات گزینشی در مورد آن ها چه چیزی را بیان می کرده است.

استعلامات اخذ شده از وزارت اطلاعات باید شفاف سازی شود


وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات موظف است در مورد دانشجویان ستاره دار که به تحصیل بازگشته اند اظهارنظر کند٬ تصریح کرد: استعلام از وزارت اطلاعات یا بیان می کند که دانشجو مشروط بتواند ادامه تحصیل دهد یا مجاز به ادامه تحصیل نیست؛ حال سوالی که مطرح می شود این است که وقتی هنوز یک سال از ستاره دار شدن این دانشجویان نگذشته چگونه استعلام وزارت اطلاعات نادیده گرفته شده است؟

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه یا استعلامی درباره دانشجویان ستاره دار صورت گرفته نشده یا نتیجه استعلامات نادیده گرفته شده است٬ افزود: باید از سوی وزارت علوم مشخص شود که چگونه ممکن است در مورد ۱۲۶ دانشجوی ستاره دار در شورای عالی گزینش ابتدای سال یک حکمی صادر می شود و انتهای سال یک حکم دیگر.

طبیب زاده با بیان اینکه بچه های مردم بازیچه دست ما نیستند٬ تاکید کرد: اگر دانشجویان مذکور قابلیت ثبت نام مشروط را داشته اند همان موقع نیز می توانستند وارد محیط تحصیل شوند در غیر این صورت پس متاسفانه اعمال سلیقه در بازگشت دانشجویان دخیل بوده است.

وی ادامه داد: سوال کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این است که جرایم دانشجویان ستاره دار چه بوده و آیا با بررسی دقیق و مجدد از سوی شورای عالی گزینش این تعداد دانشجو به محیط تحصیل بازگشته اند یا این تصمیم نیز غلط است؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سؤالات نمایندگان درباره بازگشت دانشجویان ستاره دار و نیز جرایم آن ها در صحن علنی از وزیر علوم پرسیده خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات