دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: زنانی که در حرفه پرستاری مشغول به فعالیت هستندٰ کار کردن در شیفت شب در حاملگی، شیردهی و حتی تعیین جنسیت فرزندشان تأثیرگذار است.

به گزارش افکارنیوز ، منیرالسادات روح اللهی زنانی که در شیفت شب کار می کنند دچار چه مشکلاتی می شوند، اظهار داشت: زنانی که در حرفه پرستاری مشغول به فعالیت هستندٰ کار کردن در شیفت شب در حاملگی، شیردهی و حتی تعیین جنسیت فرزندشان تأثیرگذار است.

به گفته وی در سال ۸۴ تحقیقاتی صورت گرفت که نشان داد تغییر ساعت بیولوژیک بر بدن تأثیر فراوان دارد و مشاغلی که ریتم سیرکادین یا ساعت بیولوژیک بدنشان دستخوش تغییر می شود، بدنشان با بیماری های مختلف روبه رو می شود؛ افراد بابت این که در شیفت شب مشغول به کارند، حقوق بیشتر دریافت می کردند و این در حالی است که سلامتیشان کاهش پیدا می کرد.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران عنوان کرد: اگر یک فرد همیشه شب ها کار کند و روز بخوابد، ضرر کم تر می بیند چرا که بسیاری از افراد ی که یک هفته در شیفت شب مشغول به فعالیت هستند و یک هفته در شیفت صبح به کار مشغولند، به دلیل اینکه ریتم سیرکادین یا ساعت بیولوژیک بدنشان دائم در حال تغییر است و به ثباتی دست پیدا نمی کند، بدن دچار دستخوش می شود چرا که ساعت خوابشان مدام در حال تغییر است.

روح اللهی افزود: هورمون کورتیزول هورمونی است که موجب افزایش نشاط، شادابی و سرحالی افراد می شود که بیداری شبانه در ترشح این هورمون تأثیر گذاشته و افرادی که در شغل های شیفت شب مانند رانندگی مشغول به فعالیت هستند، از به هم خوردن میزان ترشح این هورمون آسیب می بینند.

وی ادامه داد: شیوه زندگی غلط بر ساعت بیولوژیک بدن و ترشح هورمون های بسیار مفید در بدن تأثیر می گذارد چرا که بیداری شبانه بر ترشح اندروفین ها که مورفین طبیعی بدن بوده اختلال ایجاد می کند و موجب می شود که فرد همیشه احساس خستگی و خمودگی داشته باشد.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: در فتصله چند ساعت مانده به نیمه شب سطح کورتیزول خون کاهش پیدا می کند و در صورتی که در این زمان افراد بخوابند، صبح راحت تر و با هوشیاری بیش تر بیدار می شوند و از سوی دیگر هر ساعت خواب قبل از نیمه شب، ۲ برابر خوابیدن پس از نیمه شب ارزش دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات