۲۸ دستگاه از ۴۲ دستگاه جت فن مورد نیاز برای تهویه تونل امیرکبیر نصب شده است و به زودی این تونل به صورت آزمایشی بهره برداری می شود.

به گزارش افکارنیوز ، نصب و راه اندازی جت فن ها در پروژه های مربوط به احداث تونل های شهری، بیش از هر چیز به معنای نزدیک شدن زمان بهره برداری و آغاز بهره مندی های ترافیکی است. تجهیزات مربوط به تهویه تونل ها اگرچه در مدت زمانی کوتاه نصب و آماده راه اندازی می شوند اما فرآیند نسبتا زمانبری لازم است تا این تجهیزات تاسیساتی پس از تولید در کارخانجات مربوطه، بارگیری و حمل شده و در نهایت وارد کشور شوند. این در حالی است که تحریم های اقتصادی روند طولانی خرید این تجهیزات را به مراتب پیچیده تر نیز کرده است.

طی هفته ای که گذشت ۲۸ دستگاه از ۴۲ دستگاه جت فن مورد نیاز برای تهویه تونل امیرکبیر در محل خود نصب شدند. جت فن های نصب شده درواقع شامل تمام تجهیزاتی است که تهویه مطبوع تونل امیرکبیر به آن نیاز دارد. از سوی دیگر اقدامات پیش نیاز برای راه اندازی این دستگاه ها که شامل کابل کشی، نصب تابلوهای برق و تکمیل پست های تامین انرژی است به نحوی پیش رفته است که به سرعت می توان شاهد راه اندازی و آزمایش تاسیسات تهویه تونل بود. این در حالی است که اقدامات مربوط به کابل کشی سیستم روشنایی در مسیر تونل به اتمام رسیده و این تجهیزات نیز نهایتا ظرف ۱۰ روز آینده آماده بهره برداری خواهند شد.

تونل امیرکبیر، آماده اجرای روکش نهایی


در بخش شمالی تونل امیرکبیر تمام اقدامات مربوط به عملیات سازه ای از قبیل حفاری، بتن ریزی، اجرای داکت های تاسیساتی و بتن پر کننده روسازی به طور کامل انجام شده و مسیر ۱۷۱۷ متری تونل زیر روکش آسفالت رفته است؛ البته روسازی انجام شده شامل لایه نهایی آسفالت نیست. به گفته جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، اجرای روکش نهایی آسفالت و خط کشی مسیرهای ترافیکی، یکی از معدود اقدامات باقی مانده در این تونل است که اجرای آن طبق برنامه در روزهای آتی آغاز می شود.

ورود تجهیزات آی تی اس تا پایان آذرماه


تابلوهای اطلاع رسانی، دوربین های کنترل ترافیک و حسگرهای پایش کیفیت هوا جزو تجهیزاتی هستند که مهندسان تونل ساز از آنها تحت عنوان کلی سیستم آی تی اس یاد می کنند. البته کنترل جریان ترافیک در تونل یا نظارت بر میزان آلاینده ها علاوه بر تجهیزات سخت افزاری، نیاز به برنامه هایی جامع دارد که باید توسط مهندسان نرم افزار تهیه شوند. تجهیزات آی تی اس تونل امیرکبیر توسط یک شرکت خارجی در حال ساخت است و تا پایان ماه جاری وارد کارگاه پروژه می شود. نکته امیدوار کننده آن است که بهره برداری آزمایشی از تونل امیرکبیر نیازمند نصب کامل این تجهیزات نیست و از این رو مانعی در مسیر راه اندازی پروژه وجود ندارد.

اصلاح هندسی محدوده ورودی تونل


بخش شمالی تونل امیرکبیر معبری در جهت غرب به شرق خواهد بود و ترافیک سه راه امین حضور و خیابان ری را به مسیر جنوب به شمال بزرگراه امام علی (ع) هدایت می کند. به عبارت دیگر شهروندانی که قصد دارند از پرتال غربی تونل به سمت شمال بزرگراه امام علی (ع) حرکت کنند، می توانند پس از ورود به مسیر غرب به شرق تونل در شاخه شمالی و انتخاب تونل زیر خیابان نیکنام در دوراهی نیکنام- درودیان، وارد این بزرگراه شوند. البته اتصال خیابان ری به پرتال غربی تونل امیرکبیر نیازمند یک اصلاح هندسی جزئی است. طرح این اصلاح هندسی هم اکنون توسط کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در حال تدقیق جزئیات است و به زودی آماده اجرا خواهد شد.

تجهیز پست های برق


بخشی از ساختمان های موردنیاز برای بهره برداری از تونل امیرکبیر شامل ۳ پست برق است؛ سازه هایی که البته تمام آنها در زیر زمین احداث نشده و اتفاقا برخی از این ساختمان ها در معابری ساخته شده اند که تونل از زیر آنها عبور کرده است. نصب تابلوهای ولتاژ متوسط و ولتاژ ضعیف برق به معنای اجرای آخرین اقدامات لازم برای تجهیز و راه اندازی پست های برق تونل امیرکبیر است. حالا همه چیز برای روشن شدن تاسیسات تهویه و روشنایی چهارمین تونل ترافیکی شهر تهران آماده شده و هماهنگی های لازم با مسئولان اداره برق به منظور تامین انرژی لازم در حال انجام است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات