معاون رئیس جمهور گفت: عملکرد چهارساله آقای مشایی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قابل دفاع است و این صحبت من دفاع از شخص نیست بلکه دفاع از عملکرد وی است.

به گزارش افکارنیوز ، محمد علی نجفی در نشستی که صبح امروز در سالن اجتماعات موزه ملی ایران به مناسبت آغاز هفته پژوهش با اعضای پژوهشگاه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور داشت: بیان رنج ها و نابسامانی های گذشته با هدف کسب تجربه و استفاده از آنها برای برنامه ریزی آینده لازم است اما نباید در گذشته بمانیم و باید بیشتر توان خود را برای آینده فرض کنیم تا بتوانیم از این وضعیت نابسامان خارج و در جهت رشد و توسعه گام برداریم.

وی ادامه داد: تشکیل هیئت امنای پژوهشگاه که یکی از اقدامات اساسی در راه ارتقاء پژوهش در سازمان است نیاز به زمان دارد و سایر دستگاه ها و ارگان ها نیز باید با ما همکاری کنند.

نجفی افزود: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به لحاظ نوع وظیفه و مأموریتش بیشتر بر روی کارهای پژوهشی باید معطوف شود چرا که پژوهش قلب تپنده سازمان است و باید در تمام اعضاء و جوارح سازمان تأثیر بگذارد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از بخش های سازمان که در سال های گذشته بیشترین لطمه را خورده است بخش پژوهش سازمان است من معتقد نیستم افرادی که به این پژوهشگاه آمده اند تبعید شده هستند چرا که تمام ۳۷۰ نفری که در اینجا مشغول هستند محترم هستند و باید برای آنها ارزش قائل شد.

نجفی اظهار داشت: پژوهش در سازمان میراث فرهنگی بسیار گسترده است و ما نیاز به پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای دادیم و هم اکنون نیز بخشی از این نوبت پژوهش ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: ما باید فکر کنیم چگونه از این پژوهش ها و نتایج آنها برای کاراکتر شدن فعالیت هایمان استفاده کنیم.

نجفی یکی از مهمترین مشکلات کار پژوهش در کشور را مسئله فقدان تقاضای موثر برای پژوهش در جامعه دانست و افزود: اصولاً در کشور ما پژوهش تقاضا محور نیست و شاید بتوان گفت پژوهش گران در این مورد مقصر نیستند و بیشتر سیاست مداران مقصرند.

وی اظهار داشت: آن چیزی که می تواند بودجه ها را به سمت پژوهش سوق دهد داشتن تقاضا است پژوهش در سازمان میراث فرهنگی جزء ماهیت و کار بنیادی ما است. اما متأسفانه پژوهشگران ما مطلع نیستند که نیازهای پژوهشی ما چیست و بر حصب علم و تجربه اقدام می کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گرشگری کشور ادامه داد: در کنار موضوعات خاص گردشگری موضوعاتی مانند فرهنگ مسائل فرهنگی و مسائل جامعه شناختی در گردشگری و بالاخص گردشگران خارجی فصل بزرگی را در کارهای تحقیقاتی ایجاد می کند.

همچنین اقتصاد و گردشگری موضوع دیگری است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

وی افزود: آینده پژوهشی مسئله دیگری است که در مباحث علمی باید مورد توجه قرار گیرد و هم اکنون بسیاری از کشورها به این موضوع توجه دارند.

نجفی اظهار داشت: با استفاده از آینده پژوهشی می توان در مورد برنامه های دراز مدت تصمیم گیری کرد و با استفاده از مطالعات تشویقی و مقایسه ای می توان وضعیت کشور را در مقایسه با سایر کشورها دریافت و از تجربیات آنها به صورت بومی و ملی استفاده کرد.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: فضا برای انجام کار تحقیقاتی بسیار گسترده است اما آنچه که انجام شده بسیار کمتر از آن چیزی است که باید انجام شود.

نجفی با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۰ درصد از کارکنان سازمان میراث فرهنگی تحصیلاتی زیر فوق دیپلم دارند گفت: متأسفانه سازمان میراث فرهنگی به نسبت کار علمی و پژوهشی که باید انجام دهد سازمان کم سوادی است و این موضوع به ما نشان می دهد که در طراحی نظام مدیریت انسانی دقت لازم به کار گرفته نشده است.

وی با اشاره به مدیریت های قبلی سازمان میراث فرهنگی گفت: من معتقد هستم در دوره آقای مشایی و در چهار سال اولش کار سازمان قابل دفاع بود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: من در طول عمرم حتی ۳۰ ثانیه هم با وی ملاقات حضوری نداشتم بنابر این این حرف من دفاع از شخص آقای مشایی نیست بلکه دفاع از عملکرد وی است.

وی افزود: آزاد کردن اطلاعات و تسریع دسترسی به آنها نکته ای است که باید به آن توجه ویژه ای کرد و پوسته سختی که دور پژوهشگاه کشیده شده است باید از بین برود.

نجفی ادامه داد: در سیاست گذاری های پژوهشگاه باید معاونت های سازمان دخیل باشند و در نقطه مقابل نتیجه پژوهش ها نیز باید به معاونت ها داده شود و طراحی این سازوکار با خود پژوهشگاه است.

نجفی اظهار داشت: کار پژوهش در سازمان نباید منحصر به پژوهشگاه تلقی شود چرا که هم اکنون در بخش های دیگری نیز کارشناسانی داریم که از پژوهشگران پژوهشگاه کمتر نیستند و باید فکری کنیم که پتانسیل سازمان به نوعی درگیر کار پژوهشی در سازمان شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کرد: ما در وهله اول علاقه داریم که کار پژوهش توسط نیروهای داخلی انجام شود اما نباید این کار را منحصر به سازمان کنیم. چرا که هم اکنون مراکز آموزش عالی زیادی هستند که در راستای اهداف ما فعالیت می کنند و باید درهای سازمان را ه سمت دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی باز کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوان بخشی از دغدغه های پژوهشگران را در کوتاه مدت و بلند مدت برطرف کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات