میرعامل سازمان انتقال خون ایران، یکی از دلایل کمبود خون و فرآورده های خونی در برخی از مقاطع زمانی را ناشی از نقص در چرخه انتقال خون بیمارستانی دانست.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر علی اکبر پورفتح اله اصلاح چرخه انتقال خون بیمارستانی را یکی از اولویتهای سازمان انتقال خون عنوان کرد و افزود: متاسفانه بخشی از طب انتقال خون در ایران که مرتبط با تهیه و آماده سازی خون است، شاخصهای قابل رقابت بین المللی داریم، در حالی که در بخش مصرف خون و انتقال خون بیمارستانی به شدت ضعیف و شاخصهای قابل قبولی نداریم.

وی گفت: در کشوری که شاخص اهدای خون آن ۲۷ در هزار است، نباید کمبود خون وجود داشته باشد در حالی که به دلیل نقص در چرخه انتقال خون بیمارستانی و مدیریت نادرست مصرف خون، هر چند وقت یک بار با کمبود خون و فرآورده های خونی مواجه هستیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران همچنین بحث مدیریت مصرف خون، طب بدون انتقال خون، مصرف به جا و به موقع خون و نظام مصرف بهینه خون را از برنامه های راهبردی دانست که پیگیری و اجرای آن هم به نفع مراکز درمانی و هم به نفع انتقال خون است.

وی رایگان بودن خون و فرآورده های خونی در کشورمان را چالش بزرگی دانست و گفت: برخلاف دنیا که بیمه ها در این موضوع ورود کرده اند، در ایران محصولات و فرآورده های خونی تحت پوشش بیمه ها نیستند.

پورفتح اله افزود: برای جدا سازی گلبولهای سفید از خون اهدایی پیش از ذخیره آن حداقل ۱۵ تا ۲۰ دلار هزینه نیاز است و بیمه ها در کشورهای اروپایی این هزینه را پذیرفته اند، زیرا در ازای این فرایند، در هر روز ۱.۲ تخت روز بستری در بیمارستانها کاهش می یابد و برای بیمه ها مقرون به صرفه و اقتصادی است که هزینه فرآورده های گرانتر را بپردازند و در عوض تخت روز بستری کاهش یابد.

وی همچنین با اشاره به جای خالی دستورالعملها و خطوط راهنمای مصرف خون (گایدلاین ها) در ایران گفت: در این زمینه در ایران کار خاصی صورت نگرفته است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران افزود: انتقال خون نیز با همکاری موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون، قصد دارد بخش انتقال خون بالینی را در حوزه طب انتقال خون در کشور راه اندازی کند.

وی ادامه داد: باید در بیمارستانها سرویس انتقال خون بیمارستانی دایر شود تا امکان مواردی چون مصرف خون خود فرد برای او (اتو ترنسفیوژن) ، اصلاح کم خونی قبل از عمل و مدیریت خون بیمار در حین عمل با تدوین دستور العملی ملی در باره مصرف و مدیریت مصرف خون صورت گیرد تا امکان نظارت خون از رگ اهدا کننده تا گیرنده به وجود آید.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات