پس از امضای توافقنامه شهرداران آنکارا و تهران به سولات خبرنگاران در مورد تاثیرات امضای پیمان خواهرخواندگی بر روابط ایران و ترکیه پاسخ دادند.

به گزارش افکارنیوز ، قالیباف در پاسخ به این سوال که امضای این توافقنامه چه تاثیری بر روابط دو کشور خواهد داشت، گفت: شهرداری ها در تمام دنیا نشان دادند که به مردم نزدیک ترند. لذا وقتی شهرداری ها با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند، مردم نیز به هم نزدیک می شوند و این بیشترین منفعت را برای کشورها دارد.

وی افزود: ارتباط تهران و آنکارا دیر شروع شد، هر چند قلب مردم این دو کشور مسلمان به یکدیگر نزدیک بود.

قالیباف تاکید کرد: توافق امروز آغاز یک فعالیت جدید در حوزه های اقتصادی، فنی و انتقال تجربیات خواهد بود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که امضای پیمان خواهرخواندگی سرفصلی برای همکاری های بیشتر در زمینه های فرهنگی و ملی باشد.

شهردار آنکارا نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پیامدهای این توافقنامه گفت: در شرایط کنونی روابط دو کشور به نحو احسن است و امیدوارم این تفاهمنامه بر افزایش صمیمیت بیشتر دو کشور تاثیر داشته باشد، شهرداری ها سازمان هایی هستند که می توانند گام های اول را به خوبی بردارند.

وی ادامه داد: امیدوارم شهرداری های تهران و آنکارا تفاهم خوبی با یکدیگر داشته باشند و گام های مثبتی در جهت رشد و توسعه روابط میان دو کشور بردارند.

شهردار تهران در اجلاس UCLG MEWA:
تهران آینده خود را در تعامل مثبت و اثربخش با شهرهای UCLG-MEWA تعریف می کند



بر اساس این گزارش قالیباف در مراسم آغاز به کار رسمی اجلاس بخش غرب آسیا و خاورمیانه سازمان شهرهای متحد و حکومت های محلی ضمن قدردانی از میهمان نوازی شهرداری قونیه گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که به من توفیق داد در همایشی که با هدف توسعه همکاری های منطقه ای میان شهرها در شهر دوست داشتنی قونیه و در جوار آرامگاه سلطان اندیشه و سخن جناب مولانا جلال الدین محمد بلخی برگزار می شود، شرکت نمایم.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران آینده خود را در تعامل مثبت و اثربخش با شهرهای UCLG-MEWA تعریف می کند، گفت: برای توسعه پایدار شهری و دستیابی به رونق اقتصادی ارتباط و همکاری میان مدیران شهری در سطح بین المللی ضروری است و نبایداجازه دهیم میراث تمدنی اسلام و شهرهای اسلامی در معرض خطر نابودی قرارگیرد.

رییس بخش غرب آسیا و خاورمیانه مجمع شهرداران جهان ادامه داد: گزاف نیست اگر بگویم بین جایگاه شهرهای منطقه ما و شخصیت مولانا، نوعی همانندی وجود دارد. به واقع شهرهای منطقه ای که هم اکنون اجلاس آن را برگزار می کنیم ؛ از کهن ترین و بزرگ ترین کانون های فرهنگ و تمدن بشری بوده اند.

قالیباف ادامه داد: مولانا خود به بسیاری از این شهرها متعلق بوده و از هریک خوشه ای برچیده و از عارفان و عالمان این شهرها درس آموخته و به میراث مشترک ملت های این حوزه فرهنگی و تمدنی بدل شده است. جلال الدین در بلخ زاده شد. در نیشابور به دیدار عطار نایل آمد، به سمرقند و بخارا رفت، در بغداد از سهروردی-عارفی از زنجان- درس گرفت، به زیارت مکه مشرف شد، در حلب و دمشق اقامت گزید و در این شهر از ابن عربی درس آموخت و سرانجام در قونیه رحل اقامت افکند.

به گفته شهردار تهران او در این شهر به محضر شمس تبریزی و نجم الدین رازی از ری - تهران کنونی – رسید. مولانا آن گاه با کوله باری از معرفت که از شهرهای بزرگ و انسان های فرهیخته آموخته بود ؛ ده ها عارف و صوفی و ادیب را درس آموخت.

رییس بخش غرب آسیا و خاورمیانه سازمان شهرهای متحد و حکومت های محلی گفت: اینک مولانا در قونیه و هر یک از آن بزرگان در گوشه ای از خاور میانه و غرب آسیا آرمیده اند. هر یک از این شهرها اکنون در جغرافیای سیاسی جداگانه ای قرار گرفته، اما همه در یک حوزه فرهنگی و تمدنی واقع هستند. هزاران غیر فارس، قرائت و حفظ اشعار فارسی مولانا را فضیلت می شمرند و یا در تلاشند از طریق برگردان آثار وی، با مضامین اشعار و عقاید بلند وی آشنا شوند. همین که پرفروش ترین کتاب آمریکا در سال های اخیر کتاب ارزشمند مثنوی معنوی مولانا بوده است؛ شاهد محکم و زنده ای بر این ادعاست.

شهردار تهران تصریح کرد: من نیز همانند بسیاری از شما اعتقاد عمیق دارم که جهان امروز بیش از هر زمان دیگری تشنه و نیازمند افکار، اندیشه های عرفانی، پندها و اندرزهای اجتماعی و اخلاقی مولاناست. امروزه این علاقمندی همه جانبه را به خوبی می توان در استقبال روزافزون جهانیان از دیدگاه های مولانا بازشناسی کرد و عطر افکار بلند مولوی را از سراسر جهان استشمام نمود.

وی خاطرنشان کرد: دقت نظر و هوشیاری مثال زدنی در تصویرگری همه شئون زندگی عامه مردم، نشان از ریزبینی و نکته سنجی و تفکر اجتماعی خاص مولانا دارد. مولانایی که از بلخ درخشید و برای همیشه روح بزرگ و متلاطم وی درحد فاصل شرق و غرب در شهر قونیه آرمید. عارف اجتماعی بی نظیری که همواره خواهان ثبات، صلح و آرامش بود. به روان پاک او درود می فرستیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش افزود: به تناسب رشد شهرنشینی و گسترش قلمرو و دامنه تاثیرگذاری شهرها در ابعاد جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، چالش های پیش روی رهبران و مدیران شهری نیز بیشتر و پیچیده تر می شود و مقوله" حکمرانی شهری" اهمیت و جایگاه بالاتر و تعیین کننده تری پیدا می کند.

شهردار تهران تصریح کرد: انتظار می رود رهبران و مدیران شهری همزمان با فکر کردن و برنامه ریزی برای پاسخ گویی به نیازهای شدیداً فزاینده شهروندان و تأمین زیرساخت ها، خدمات و تسهیلات مورد نیاز شهرهایشان، در عرصه های محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی نیز با هدف تأمین منافع شهروندان و شهرهایشان و نیز برای تحقق صلح و توسعه پایدار جهانی تلاش نمایند.

وی ادامه داد: امروز ما در منطقه نیز با شرایط بحرانی و فجایع انسانی زیادی روبرو هستیم که متأسفانه تحت تأثیر سیاست های غلط برخی از قدرت های منطقه ای و دخالت و زیاده خواهی قدرت های سلطه گر غربی به ویژه تنش آفرینی، تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر فلسطین، دامنه و شدت آن ها توسعه پیدا کرده است. نگرانی های جدی برای شهروندان به ویژه اقشار آسیب پذیر شهری مانند زنان و کودکان در سطح منطقه وجود دارد. از سوی دیگر میراث تمدنی اسلام و شهرهای اسلامی در معرض خطر و نابودی است و باید تلاش های زیادی برای صیانت از این میراث مادی و معنوی به عمل آید.

شهردار تهران با بیان اینکه چالش های مشترک زیادی میان همه کلان شهرهای جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه وجود دارد که اشتراک مساعی و همفکری و همکاری میان مدیران شهری و مقامات محلی را ضروری ساخته است، گفت: به عقیده من رشد شهرنشینی و توسعه شهری کنترل نشده و پیامد های مخرب ناشی از آن در ابعاد مختلف، منشأ اغلب آنهاست.

نایب رییس مجمع شهرداران جهان گفت: در حالی که چالش ها و دغدغه های مهمی نیز در سطح ملی، منطقه ای و جهانی وجود دارد که نیازمند ورود فعالانه و صرف منابع، انرژی و زمان از سوی مدیران شهری و محلی است. چالش هایی همچون فقر، قحطی، گرسنگی و فقدان امنیت غذایی، جنگ ها، تجاوزات، منازعات و کشمکش های میان دولت ها، اقوام و قبایل، تخریب محیط زیست و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، تهدیدها و آسیب های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناشی از فرآیند های جهانی شدن و جهانی سازی.

شهردار تهران تاکید کرد: از سوی دیگر با درک ضرورت ها و زمینه های ظهور و توسعه روابط بین الملل و دیپلماسی شهری، در زمینه هایی مانند تغییر روابط دولت – ملت و برتری دیدگاه تمرکز زدایی بر تمرکز گرایی در صحنه های قدرت و روابط بین الملل، ورود بازیگران جدید در روابط بین الملل و دیپلماسی و کاهش نقش بلامنازع دولت های ملی، شهری شدن، جهانی شدن، اطلاعاتی شدن و شبکه ای شدن جوامع و کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی میان کشورها و نهایتاً بروز شهرهای جهانی و جهان شهرها، تحرک و نقش آفرینی مدیران و رهبران محلی و شهری در عرصه بین المللی نه تنها یک ضرورت است، بلکه می بایست به عنوان یک خواسته و انتظار به جا از سوی دولت ها به عنوان بازیگران اصلی عرصه بین الملل و نیز شهروندان جهان، مورد تأکید قرار گیرد.

به گفته قالیباف بر این اساس در هر راهبرد و راهکار مؤثری برای توسعه پایدار شهری، به ویژه دستیابی به رونق و توسعه اقتصادی شهرها، ارتباط و همکاری میان مدیران شهری و محلی در سطح منطقه ای و بین المللی، یکی از ضروری ترین عوامل است.

شهردار تهران تصریح کرد: مدیریت شهری با درک این آرمان ها وخواسته های شهروندان و شرایط جهانی شدن، در تلاش است از یک نهاد خدماتی به یک نهاد پویای فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود و در این مسیر برنامه ریزی های متعددی را جهت تقویت هویت ملی و نقش آفرینی در فضای جهانی انجام داده است و با ابتکار عمل از جمله در مواردی به پیشرفت های قابل توجهی نایل آمده است.

وی رویکرد گفتمانی به نظام برنامه ریزی توسعه شهری (فراتر از برنامه های متداول توسعه شهری) ، مدیریت محله ای (رویکرد محله محوری) ، پیوست اجتماعی پروژه های محرک توسعه ای، بهبود اقتصاد فرهنگ و کاربست پژوهش ها و دانش افزایی در نظام مدیریت شهری را از جمله این پیشرفت ها دانست.

نایب رییس مجمع شهرداران جهان افزود: تأکید من به تبادل نظر پیرامون آمادگی دولت های محلی برای پیشگیری و مقابله با بحران های احتمالی ناشی از مخاطرات محیطی و انسانی است. خوشبختانه تجربیات مفید تهران در این زمینه می تواند مبنای بحث کارشناسی ارزشمندی میان اعضای این تشکل باشد.

قالیباف گفت: تهران، آینده خود را در تعامل مثبت، سازنده و اثربخش با شهرهای UCLG-MEWA تعریف می کند. به همین منظور اینجانب بر همگرایی شهرهای آسیایی در قالب مجمع شهرداران آسیایی که در سال ۲۰۰۸ پایه گذاری شد و UCLG-MEWA تاکید می نمایم و معتقدم بهترین شیوه برای موفقیت و کاهش چالش ها، همکاری های منطقه ای است. از این رو توسعه همکاری های منطقه ای در دستور کار ما قرار دارد و در این زمینه، برگزاری نشست های علمی – تخصصی مشترک با هدف تبادل تجربیات و پژوهش های مشترک در پروژه های شهری، اساس رویکرد ما را تشکیل می دهد.

شهردار تهران افزود: مادر این مسیر دست دوستی خود را به طرف تمامی شهرها، دولت ها وملت هایی که اعتقاد به همکاری در فضایی انسانی، دوستانه، عادلانه و به دور از تمامیت خواهی و یکجانبه گرایی دارند، دراز می کنیم و دوستی و همکاری با آن ها را ارج می نهیم.

وی تصریح کرد: برای این اجلاس نتایج و دستاوردهای خوبی را آرزو می کنم و بار دیگر از حسن استقبال و میهمان نوازی گرم وصمیمانه دوستان و برادران عزیزم در کشور ترکیه به ویژه شهرداران محترم آنکارا، استانبول و قونیه صمیمانه قدردانی می نمایم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات