قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور مدارس خارج از کشور گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که اغلب این بدهی ها مربوط به پرداخت نشدن حق الزحمه و حق التدریس معلمان است.

به گزارش افکارنیوز ، خلیل بابالو پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار داشت: آموزش و پرورش به جای آنکه به کار ذاتی خود تعلیم و تربیت نسل آینده بپردازد امروز درگیر مشکلات فراوان سخت افزاری است که انرژی این مجموعه را گرفته و توان اجرایی را از این مجموعه سلب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مدیران مدارس و مناطق استان های آموزش و پرورش به جای آنکه به حل معایب و مشکلات آموزشی و پرورشی بپردازند امروز بخش عظیمی از توان و انرژی شان مصروف تامین حقوق پرسنل، ساخت و ساز، توسعه فضای آموزشی، تامین هزینه آب، برق، گاز، تلفن و بسیاری از کارهای جانبی است که وقت گران قیمت آموزش و پرورش را پرداختن به این مسائل گرفته است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور مدارس خارج از کشور با یادآوری اینکه محصول آموزش و پرورش به عنوان تربیت نیروی کارآمد و ماهر همراه با حفظ مبانی اخلاقی و ارزشی در برابر چشم ما قرار دارد، یادآور شد: همه مردم نظاره گر محصول تولیدی معلم هستند و با سنجش ادب، تربیت و اخلاق دانش آموزان محک زنی واقعی در این زمینه صورت می گیرد.

آموزش و پرورش در هدف گذاری مشکل ندارد، در صحنه عمل دچار معضلات است


بابالو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در هدف گذاری با مشکلی روبه رو نیستیم چرا که اسناد بالادستی ما نظیر قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و کتاب های گران سنگ ارزشی و ادبی ما از ظرفیت عظیمی برخوردار هستند که می تواند مبدا تحول جهانی و بین المللی قرار گیرد.

این مسئول تصریح کرد: ما در عرصه عمل و اجرا با مشکل روبه رو هستیم چرا که خروجی آموزش و پرورش آن چیزی نیست که آرزو و خواسته ما بوده و می توانست جایگاه ارزشی ما را ارتقا دهد چرا که ما ظرفیت علمی، ادبی، اخلاقی، معنوی و الگویی ممتاز داریم که در هیچ جای دنیا نظیر آن را نمی توان مشاهده کرد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان این موضوع که آموزش و پرورش به چه دلیل به این وضعیت گرفتار آمده است، ابراز داشت: همه باید به دید حمایتی به آموزش و پرورش توجه کرده و کمک کنیم چرا که بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی برای آموزش و پرورش ما برازنده نیست که بخش عمده ای از این بدهی ها شامل حقوق پرسنل، حق التدریس و حق الزحمه های معلمان است.

بابالو افزود: در برخی از کشورها شهرداران مدارس را با اختیار تمام از لحاظ سخت افزاری حمایت می کنند چرا که دیگر نیاز نیست وقت ارزشمند تعلیم و تربیت صرف کارهای سخت افزاری و یا نگرانی از بابت حق و حقوق پرسنل شود و این مجموعه نتواند به هدف گذاری واقعی خود نزدیک شود.

وی عنوان کرد: در کنار این مشکلات و معضلات آموزش و پرورش همچنان از بی عدالتی و برخی فشارهای پیرامونی رنج می برد و قدرت تصمیم گیری در این مجموعه را همین فشارها و اذیت کردن ها کاهش داده است به طوری که در زمان نقل و انتقال نیرو و امتحانات این فشارها مضاعف می شود و عده ای انتظار و توقع خارج از عرف دارند که حل آنها گاه از اختیارات یک مدیر و معاون خارج است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور مدارس خارج از کشور ادامه داد: زمانی که معلم یا دانش آموزی در جابه جایی و نقل و انتقال یا نمره دادن بی عدالتی را مشاهده کند قطعاً عقده ای شده و تکریم و عزت معلم نیز خدشه دار خواهد شد.

بابالو گفت: باید این فشارها و نگاه های تبعیض آمیز از دوش آموزش و پرورش برداشته شود و آموزش و پرورش بتواند با سلامت و عزت نفس معلم به مسیر خود ادامه دهد.

این مسئول تاکید کرد: همه قدرت های پیرامونی در آموزش و پرورش باید کمک کنند تا این مجموعه با کمترین دغدغه به رسالت خود عمل کند و اگر مسئولی سراغ آموزش و پرورش آمد و خواسته غلط و زورگویانه داشت باید از فضای موجود شرم کرده و خجالت بکشد تا مبادا خواسته خود را پیگیری کند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: امروز فضای جامعه ما فضای گفتمانی و تعامل و مشارکت است و پدران و مادران به جای آنکه صرف هزینه های میلیونی برای تفریحات و رفع نیازمندی های غیر ضروری کنند بهتر است به تعلیم و تربیت فرزندانشان کمک کرده و آموزش و پرورش را به مرحله استغنا برسانند چرا که این مجموعه ظرفیت و توانمندی بهتر شدن را دارد و ضروری است در این باب با هوشمندی عمل کرد.

نگاه سیاسی و تبلیغاتی به آموزش و پرورش ضربه وارد کرده است


بابالو در بخش دیگری از سخنان خود با چندین توصیه اساسی به مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اردبیل بیان داشت: دکتر سپهری باید از اعتدال گرایی حمایت کرده و افراط و تفریط را کنار بگذارد و در کنار آن تقویت روحیه امیدواری، مشارکت، استفاده از افراد مجرب و توانمند، دوری از سیاسی کاری ها، توجه به تعامل اثر بخش با سایر ارگان ها، اعتلای جایگاه فرهنگیان و ساماندهی به نیروی انسانی و امکانات را در اولویت قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته در مقطعی نگاه سیاسی به حوزه آموزش و پرورش و در مقطع اخیر نیز فضای تبلیغاتی و احساسی به این مجموعه ضربه وارد کرده در حالی که نظر وزیر آموزش و پرورش این است که بدون سر و صدا تبلیغات پوک و پوچ و یا بزرگ نمایی ها با دید کارشناسی کارها را به جلو ببرد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور مدارس خارج از کشور گفت: از آموزش و پرورش قوی و توانمند همه دستگاه ها سود می برند و ضعف مفرط در این مجموعه به دیگر دستگاه ها نیز ضربه وارد می کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات