رئیس سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور با اشاره دخالت نهادهای غیرمرتبط در بحث اموال غیرمنقول گفت: وزارت بازرگانی به مشاوران املاک بی توجهی می کند.

به گزارش افکارنیوز ، احمد تویسرکانی معاون قوه قضائیه امروز در برنامه ثبت رسمی اظهار داشت: این جلسه به مناسبت بزرگداشت ثبت رسمی در کشور برگزار شده است؛ خداوند در سوره بقره ضمن ابلاغ یک حکم الهی در رابطه با مکتوب کردن دیون فلسفه، این امور را در جهت اجرای عدالت و جلوگیری از تردید در معاملات و نزاع ذکر کرده است.

وی افزود: امروز برای همه ما مشهود است ثبت رسمی تا چه اندازه منجر به نظم اجتماعی، کاهش دعاوی، اختلافات و پیشگیری از جرائم مرتبط می شود؛ همه می دانیم نظم اجتماعی، حقوقی و اجرای عدالت لازم و ملزوم یکدیگر هستند و بدون استقرار نظم نمی توانیم عدالت را اجرا کنیم.

معاون قوه قضائیه با اشاره به اینکه باید بدانیم ایجاد نظم و عدالت یک امر مهم و اساسی در حاکمیت است، گفت: امروز در قوانین و مقررات ما امور حاکمیتی که معرفی می شود امور ثبتی به عنوان یک امر حاکمیتی تلقی می شود به گونه ای که در ماده ۸ قانون خدمات کشوری قانونگذاری و امور ثبتی و امر قضا از جمله امور حاکمیتی معرفی شده است. همچنین در ماده ۱۳۵ برنامه چهارم توسعه در تعریف امور حاکمیتی به امور ثبتی اشاره شده است.

تویسرکانی عنوان کرد: امروز دفاتر اسناد رسمی به عنوان یک نهاد وابسته به دستگاه قضایی به یک امر مهم حاکمیتی اشتغال دارند و این امر مهم آثارش در جامعه هر روز بیشتر از گذشته مشهود است. باید بگویم که در سیستم اداری کشور و در زمینه قانونگذاری امور ثبتی سابقه ای ۱۰۰ ساله دارد و در گذر زمان شاهد بودیم که نظام ثبت رسمی توانسته خدمات بزرگی به مردم ارائه کند.

وی بیان کرد: امروز نیز همه آحاد جامعه از خدمات امور ثبتی در حال استفاده هستند از جمله در حوزه اسناد رسمی، طلاق و ازدواج و ثبت شرکت ها بنابراین وظیفه داریم که اقداماتمان را به گونه ای طراحی کنیم که بهترین خدمات رسانی را به مردم داشته باشیم چرا که به این باور رسیده ایم خدمت رسانی به شیوه سنتی نمی تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه با وجود خدمات ارائه شده از سوی سازمان ثبت اسناد این نهاد در معرض تهدیدات و آسیب پذیری بوده است، گفت: اثربخشی این نهاد در معرض تهدید قرار دارد، بنابراین باید در جهت اصلاح شیوه ها اقدام کرد؛ امروزه در بسیاری از بخش های سازمان ثبت اسناد و املاک، شرایط را به نحوی آماده کرده ایم که بهتر از گذشته پاسخگو باشیم و خدمات را با هزینه کمتر و سرعت و شفافیت بیشتر ارائه دهیم.

تویسرکانی تصریح کرد: در یک دفترخانه هزاران سابقه ثبتی و دهها دفتر وجود دارد که نگهداری آنها از توان سیستم دفتری خارج بود و مشکلات فراوانی داشت. بنابراین امروزه گام های موثری در این حوزه برداشته ایم به گونه ای که در حوزه ثبت مالکیت ها در مجموعه مالکیت های کشور ۲۵ میلیون سابقه مالکیتی اشخاص را در بانک جامع املاک وارد کرده ایم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اجرای طرح کاداستر شهری و صدور اسناد مالکیت جدید عنوان کرد: در حوزه پذیرش صدور اسناد مالکیت امروز توانسته ایم به خدمات غیرحضوری دست یابیم. همچنین در اجرای قانون تعیین تکلیف ساختمان های فاقد سند حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار پرونده الکترونیکی در این حوزه تشکیل شده است و شاهد یک شکایت در این زمینه که حق ما تضعیف شده است، نیستیم.

وی ادامه داد: در حوزه ثبت شرکت ها با اصلاح فرایندها توانستیم سالانه ده ها هزار مراجعه حضوری را که موجب تحمیل هزینه می شد و تهدیدات فراوانی داشت، حذف و به صورت غیرحضوری خدمات را ارائه کنیم.

تویسرکانی ادامه داد: در رابطه با اوراق بهادار سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون کاغذ باید چاپ می شد تا مردم و دفترخانه ها آنها را خریده و تقاضا و اظهارنامه ها بر روی آن صادر می شد که توانستیم این رویه را حذف کرده و علاوه بر صرفه جویی میلیاردی در رابطه با ورود این اوراق بهادار از خارج از کشور به صورت غیرحضوری به مردم ارائه خدمت کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به ثبت الکترونیک اسناد طی ۳ ماه گذشته در دفتر اسناد رسمی بیان کرد: بسیاری از افراد که در این حوزه ابراز نگرانی می کردند، الان اعلام می کنند که اگر بخواهیم این سیستم را حذف کنیم سردفترداران اجازه نمی دهند.

وی افزود: در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار بازرسی از دفتر اسناد رسمی داشتیم که باید به سمتی برویم که دیگر یک بازرسی حضوری نداشته باشیم یعنی نیازی به مراجعه حضوری به دفترخانه برای بازرسی نباشد.

معاون قوه قضائیه با اشاره به ضرورت ثبت معاملات غیرمنقول عنوان کرد: در قانون موضوع الزام محاکم قضایی به پذیرش این موضوع را داریم. بنابراین باید به ثبت رسمی توجه کنیم و برای گسترش آن در جامعه تلاش کنیم چرا که هم اکنون بخشی از ورودی های دادگستری ناشی از بی نظمی ها و معاملات عادی است که در آن تخلفاتی صورت می گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در رابطه با بحث ثبت رسمی تصمیمات نادرستی صورت گرفت و نهادهای غیرمرتبط در بحث اموال غیرمنقول مداخلاتی داشتند، به گونه ای که شاهد دخالت وزارت بازرگانی در امور معاملات و بی توجهی به نهاد مشاور املاک بودیم که این تصمیم نادرست آثار زیانباری را برای جامعه خواهد داشت نباید نهادی را که اقدام به امر حقوقی می کند نظیر یک نجاری بدانیم، در این حوزه نیازمند ساماندهی بیشترین هستیم.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: گاهی از جانب بنده می گویند که من می خواهم مشاور املاک را حذف کنم اما هدف ما ساماندهی کار آنها و عدم دخالت نهادهای غیرمرتبط در یک امر حقوقی است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات