بیشتر آمار حوادث ترافیکی قم مربوط به موتورسوارانی است که به علت عدم رعایت قوانین و استفاده نکردن از کلاه ایمنی دچار سانحه می شوند و مسئولان اعم از نیروی انتظامی و شهرداری در راستای فرهنگ سازی اقدام به توزیع رایگان کلاه ایمنی کردند.

به گزارش افکارنیوز ، ایمن السادات موسوی نژاد؛ سوار موتور شد به اندازه ای سرعت داشت که هوا به صورت شلاق گونه بر صورتش می خورد، تنها ۲ بال برای پرواز کم داشت، گوی سبقت را از بسیاری از ماشین ها ربوده بود عبور زیکراکی از بین ماشین ها عادت همیشگی اش بود، علاوه بر سرعت و حرکات مارپیچی، حتی از کلاه ایمنی نیز استفاده نمی کرد.

ناگهان عابری در جلویش سبز شد ولی نتوانست موتور را کنترل کنند همه چیز در پیش چشمانش سیاه شده بود، دیگر هیچ چیز نفهمید…

بسیاری از راکبان موتورسیکلت که دچار سانحه شدند در هنگام سوار شدن بر این وسیله نقلیه تصور نمی کردند سانحه و تصادفی برای آن ها روی دهد «موتور با موتور» ، «موتور با عابر» ، «موتور با خودرو» ، «موتور با مانع» و… از جمله حوادثی است که برای موتورسواران روی می دهد.

پلیس و برخی از دستگاه های دیگر مانند حوزه فرهنگی شهرداری قم در طول سال اقدام به تهیه و نشر بسته های فرهنگی اعم از بنرهای تبلیغاتی، تهیه فیلم های مرتبط با حوادث و سوانح رانندگی و پخش از طریق صدا و سیما می کنند و اعلام آمار تصادفات موتورسیکلت و تلفات ناشی از این تصادفات در رسانه ها، جراید و سایت ها به طور مکرر مطرح می شود.

کرم الله حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم می گوید: در طول هفته چندین مرحله با استفاده از ظرفیت صدای استان مصاحبه های توجیهی و آموزشی همراه آمار حوادث و سوانح این وسیله برای شهروندان پخش می شود.

۱۰ هزار و ۴۹۶ تصادف موتوری در ۹ ماه سال جاری


به طور میانگین هر ۲۴ ساعت بین ۳۰ تا ۳۵ تصادف موتوری در قم روی می دهد که این عدد قابل توجهی است، ۱۰ هزار و ۴۹۶ تصادف موتوری در استان قم از اول فروردین ماه تا پنجم دی سال جاری روی داده که یک طرف تصادفات موتور بوده است.

۹ هزار و ۶۸۷ نفر در این حوادث موتوری مجروح شدند که از این تعداد چهار هزار و ۷۲۲ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و چهار هزار و ۹۴۲ نفر به مراکز درمانی انتقال داده شدند که به طور میانگین در هر ۲۴ ساعت ۱۸ نفر در تصادفات موتوری به مراکز درمانی انتقال پیدا کردند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی ۵۵ نفر در استان قم در هشت ماه اول سال جاری در حوادث موتوری فوت کردند البته این تصادفات روی داده شامل تمام محورهای شهر، جاده و بخش های استان قم است و بر اساس میانگین ماهی هفت نفر فوتی در استان قم وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه ۳۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۸ هزار موتورسیکلت به علت تخلفاتی در زمینه عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف مسیر، حرکت در پیاده رو، حرکات مارپیچ، تک چرخ و… توقیف شده است.

ضربه به سر ۶۰ درصد عامل مرگ و میر در حوادث موتورسواران


کلاه ایمنی استاندارد از گردن و سر موتورسوار حفاظت کرده و خطر آسیب را تا اندازه فراوانی کاهش می دهد؛ براساس ماده ۱۹ قانون جدید رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم، استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راکبان و ترک نشینان هر نوع موتورسیکلت اجباری شده است.

البته در صورت اینکه کلاه ایمنی از استانداردهای لازم برخوردار نباشد، می تواند خطرناک باشد.

وزن یکی از عوامل مهم در کیفیت کلاه ایمنی است به طوری که کلاه های سنگین پس از مدتی موتورسوار را به دردهایی مانند آرتروز گردن و درد شانه دچار می کنند.

رنگ هم یکی دیگر از ویژگی های مهم کلاه ایمنی موتورسواران است که در این زمینه کلاه هایی با رنگ روشن و براق سبب می شود، رانندگان وسایل نقلیه دیگر در نور کم راحت تر موتورسواران را مشاهده کنند.

اما شاید مهمترین ویژگی یک کلاه ایمنی استاندارد، استحکام است. کلاهی که بیش از حد سفت یا نرم باشد کارایی لازم را ندارد. کلاه ایمنی موتورسواران ۲ بخش اصلی دارد بخشی لایه بیرونی بوده که در مقابل نفوذ هر چیزی به سطح داخلی و ایجاد خراش و ساییدگی مقاومت می کند و در بخشی دیگر لایه درونی است که انرژی وارد شده را جذب می کند.

برخی از راکبان موتورسیکلت به دلیل هزینه بالای کلاه های استاندارد، به خریدن کلاه های معمولی رضایت می دهند در حالی که این کلاه ها به دلیل نداشتن استحکام لازم، موقع وارد شدن ضربه نمی توانند از آسیب جمجمه، صورت و فک موتورسوار جلوگیری کنند. جنس لایه داخلی کلاه ها هم برای استفاده در فصل های گرم سال مهم است. کلاه هایی که استاندارد نیستند تنفس را برای راکبان سخت کرده و آن ها را کلافه می کند، در نتیجه موتورسواران کمتر از این کلاه ها استفاده می کنند.

مهدی فراهانی، معاون مرکز فوریت های پزشکی استان قم با اشاره به اهمیت استفاده از کلاه ایمنی می گوید: نزدیک به ۶۰ درصد عامل مرگ و میر در حوادث موتورسواران استان قم در اثر ضربه به سر است که در آمار کشوری این میزان ۸۵ درصد است.

به گفته وی، با توجه به آمار مرگ و میرهای ناشی از ضربه به ناحیه سر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی بر کسی پوشیده نیست ولی در این زمینه باید کلاه ایمنی استاندارد مورد استفاده قرار گیرد زیرا اگر کلاه ها استاندارد نباشد در اثر شکستگی در حوادث عوارضی را برای راکب به همراه دارد.

ثبت نام ۶ هزار نفر برای دریافت کلاه ایمنی رایگان


استفاده از کلاه ایمنی با توجه به آمار تکان دهنده مجروحان و فوتی های حوادث موتوری به عنوان ضرورت محسوب می شود.

حتی در حوادث مختلف که اخبار آن از طریق رسانه های مختلف منتشر می شود بارها ذکر شده که کلاه ایمنی سبب نجات فرد موتورسوار شده است.

توزیع کلاه ایمنی به صورت نمادین و به منظور فرهنگ سازی انجام می شود تا هر یک از موتورسواران برای تهیه کلاه ایمنی تشویق شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم تصریح می کند: پنج هزار کلاه ایمنی به منظور ارتقای فرهنگ استفاده عمومی از کلاه ایمنی تهیه شده و در همایش های مختلف به صورت رایگان توزیع می شود.

به گفته وی، ۶ هزار نفر در طرح دریافت کلاه ایمنی رایگان ثبت نام کردند که تاکنون طی ۲ مرحله یک هزار و ۶۰۰ کلاه توزیع شده است و طی روزهای اخیر نیز طی مراسم ویژه ای که با حضور مسئولان استان قم در مقر فرماندهی انتظامی استان قم برگزار شد تعدادی از این کلاه ها به راکبان موتورسیکلت به صورت رایگان اهدا شد.

وی به راکبان موتورسیکلت توصیه کرد تا برای جلوگیری از حوادث، سوانح و تصادفات، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و برای جلوگیری از صدمات کلاه ایمنی استفاده کنند.

اشغال ۴۰ درصد تخت های ICU توسط مجروحان موتورسوار


فراهانی می گوید: تعدادی از مجروحان حوادث موتوری دچار ضربه به سر شده و به ICU منتقل می شوند که برخی از آن ها دچار زندگی نباتی شده و شرایطی سخت را برای خود، خانواده و اجتماع رقم می زنند.

معاون مرکز فوریت های پزشکی استان قم ضمن ابراز تاسف بیان می کند: حدود ۴۰ درصد ضریب اشغال تخت های ICU بیمارستان ها را موتورسواران تشکیل می دهند.

تعداد طبیعی تخت های ICU بر اساس میزان جمعیت تعیین می شود که اکنون تعداد تخت های ICU بیمارستان های استان قم نسبت به کشور قابل قبول است.

فراهانی می گوید: تعداد ۵۰ درصد تخت های اورژانس های بیمارستان ها را موتورسواران اشغال کردند و بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ درگیر تصادف موتور یا موتورسواران است.

وی ادامه می دهد: این آمار هشداری است زیرا زمانی که تعداد قابل توجهی از آمبولانس ها درگیر حوادث موتوری می شوند، در موارد اورژانسی در فاصله زمانی طولانی تر در محل حادثه حاضر می شوند که نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت.

موتورسواران و خانواده های آن ها باید با بینش دقیق تر به این مسئله توجه کنند، موتور وسیله خوبی است ولی به شرطی که به درستی از آن ها استفاده شود.

به گفته فراهانی، متاسفانه در استان به درستی از موتور استفاده نمی شود در نتیجه اورژانس و آمبولانس ها در حوادث ناشی از آن ها درگیر می شود و به درستی نمی توانند به موارد اورژانسی خدمت رسانی کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات